لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

«مخالفان معمر قذافی شهر بریقه را تصرف کردند»


مخالفان حکومت معمر قذافی روز شنبه اعلام کردند، در ادامه پیشروی خود به سوی طرابلس پایتخت لیبی توانسته اند پس از تصرف شهر های زلیتن و زاویه، شهر بریقه را نیز تصرف کنند. در همين حال، گزارش های حاکی است که عبدالسلام جلود، که پيشتر به عنوان مرد شماره دو ليبی معروف بود، به مخالفان پيوسته است.

به گزارش «الجزيره» مخالفان معمر قذافی بامداد روز شنبه اعلام کردند که وارد شهر بریقه، در پنجاه کیلومتری شرق طرابلس، شده اند و تاسیسات نفت و گاز را به کنترل خود در آوردند و این درحالی است که نیروها وفادار به معمر قذافی از مرکز شهر عقب نشینی کرده اند.

مخالفان معمر قذافی عصر جمعه اعلام کردند، توانسته اند پس از تصرف مرکز شهر و همچنین بیمارستان مرکزی زاویه، کنترل این شهر را در دست بگیرند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داده است که نبرد در مرکز شهر زاویه همچنان ادامه داشته است.

در همین حال، به گزارش «الجزیره» شورای نظامی مخالفان مصراته روز جمعه علام کرده است نبرد برای تصرف شهر زلیتن، در ۱۵۰ کيلومتری شرق طرابلس، از ساعت ۷ و سی دقيقه بامداد به وقت محلی آغاز شد و مخالفان مسلح توانست پس از چند ساعت نبرد سنگين در ساعت يک بعد از ظهر وارد مرکز اين شهر شوند.

طبق اين گزارش در نبرد روز جمعه در شهر زلیتن نيروهای وفادار به معمر قذافی با تانک و توپخانه از مواضع خود دفاع کردند اما در نهايت مخالفان توانستند مرکز شهر را به کنترل خود در آورند. دست کم ۲۶ شورشی مخالف حکومت معمر قذافی در اين نبرد کشته و بيش از ۱۵۰ نفر از آنها نيز زخمی شده اند.

شورشيان می گويند، بين ۳۰ تا ۴۰ نفر از نيروهای وفادار به معمر قذافی در اين نبرد کشته شده اند.

پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، نيز در بيانيه ای اعلام کرده است که هواپيما های ناتو مواضع نيروهای وفادار به معمر قذافی را در شهر زلیتن بمباران کرده و يک مرکز فرمانده، دو خودرو زرهی و پنج تانک را منهدم کردند.

طبق اين گزارش، پيروزی های اخير مخالفان معمر قذافی و پيشروی ها آنها باعث شده است تا راههای اصلی زمينی منتهی طرابلس به تصرف شورشيان در آمده است و به همين دليل معمر قذافی و نيروهای وفادار به او در وضعيت سخت تری قرار گرفته اند.

يک نهاد بين المللی روز جمعه اعلام کرده است، هزاران خارجی در طرابلس گرفتار شده اند و می بايست عمليات بين المللی برای نجات و تخليه اين افراد صورت گيرد.

در همين حال، شبکه «ان بی سی» می گويد معمر قذافی در حال تدارک خروج خود و خانواده اش از ليبی است.

«ان بی سی» به نقل از يک مقام امريکا گفته است معمر قذافی در صدد است تا به تونس پناهنده شود.

جمنی پانديا، يک سخنگوی سازمان بين المللی مهاجران، روز جمعه گفته است عمليات برای خارج کردن هزاران خارجی که در طرابلس گرفتار شده اند، طی روز های اينده آغاز خواهد شد.

خانم پانديا می گويد، ما همه گزينه ها را مورد بررسی قرار می دهيم ولی احتمالا اين افراد از طريق دریا خارج خواهند شد.

به گزارش رويترز، پيش از آغاز جنگ داخلی در ليبی بين يک و نيم تا دو ميليون و نيم کارگر خارجی در این کشور مشغول به کار بودند، بيش از ۶۰۰ هزار نفر از آنها در جريان اين جنگ شش ماهه ليبی را ترک کردند و اکنون هزاران نفر از آنها در طرابلس گرفتار شده اند.

مسافران پيشتر می توانستند مسير بين طرابلس تا مرز تونس را از طريق بزرگراه با دو ساعت رانندگی طی کنند. اما از زمان آغاز نبرد بين مخالفان و وفاداران معمر قذافی در زاويه از شش روز پيش، اين بزرگراه به تصرف مخالفان در آمده است.

به گزارش رويترز، چند شهر کوچک در مسير اين بزرگراه هم اکنون در تصرف مخالفان معمر قذافی است.

از سوی ديگر به گزارش خبرنگار راديو عمومی آمريکا(ان. پی آر) سه بزرگراه اصلی از جنوب، شرق و غرب کشور به طرابلس هم اکنون در اختيار مخالفان معمر قذافی است.

در همين حال، گزارش های حاکی است که عبدالسلام جلود، که پيشتر به مرد شماره دو ليبی معروف بود، به مخالفان پيوسته است.

یک سخنگوی مخالفان معمر قذافی گفته است: عبدالسلام جلود به همراه خانواده اش طرابلس را ترک کرده است، اما به دلایل امنیتی نمی تواند گفت وی اکنون درکجا به سر می برد.
XS
SM
MD
LG