لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

عمان: تلاش می‌کنیم با ایران جنگ نشود


يوسف بن علوی بن عبدالله وزير خارجه عمان
يوسف بن علوی بن عبدالله وزير خارجه عمان
عمان نسبت به خطر رو به افزایش جنگ میان ایران و غرب هشدار داد اما در عین حال از وجود فرصت‌های بسیاری برای گفت‌و‌گو و حل مسالمت آمیز تنش‌ها سخن گفت.

یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر مسئول در امور سیاست خارجی عمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز نسبت به خطرات جنگ میان ایران و غرب هشدار داد و خاطرنشان کرد: «دستیابی به راه حلی میانه به سود دو طرف است. می‌توانیم به خوبی ببنیم که خطر آغاز جنگ محتمل و دور از انتظار نیست.»

عمان تا کنون در چند نوبت اقدام به میانجی‌گری میان ایران و غرب کرده است. سال گذشته قابوس بن سعید پادشاه عمان برای تسهیل در آزادی دو آمریکایی زندانی در ایران به اتهام ورود غیر قانونی و جاسوسی، اقدام کرد.

عبدالله در پاسخ به سئوالی در خصوص خطرات حمله نظامی غرب به ایران گفت: «همچنان فرصت برای جلوگیری از جنگ وجود دارد اما این فرصت طولانی مدت نیست. کشورهای پنج به علاوه یک و ایران این فرصت را دارند که به راه حلی میانه برای این بحران دست یابند.»

او افزود این خطر وجود دارد که نگرانی‌های غرب از برنامه اتمی ایران از کنترل خارج شود. او خواستار تمرکز بیشتر بر واقعیت‌ها شد.

عبدالله گفته است عمان که در طرف دیگر تنگه هرمز مقابل ایران قرار گرفته است، تمام تلاش خود را برای تامین امنیت این تنگه که از آن روزانه به طور متوسط ۱۴ نفتکش عبور می‌کند به کار خواهد بست.

ناوگان پنجم ارتش آمریکا که در بحرین مستقر است، اقدام به گشت زنی در آبهای خلیج فارس می‌کند و کشتی‌های آن فراوان در تنگه هرمز رفت و آمد می‌کنند.

این وزیر عمانی ادامه داد: «تمام تلاش خود را برای باز نگاه داشتن تنگه هرمز به سود بازرگانی بین المللی و تامین رسیدن انرژی به دیگر کشورهای جهان خواهیم کرد.» او در عین حال تاکید کرد: «البته هیچ تضمینی وجود ندارد. چنانچه جرقه زده شود دیگر کاری از دست ما ساخته نخواهد بود.»

عبد الله ادامه داد: «ما از روابط حسنه‌ای با ایران و غرب برخورداریم و هنگامی که احساس کنیم فرصتی برای ارائه مشورت به دو طرف وجود دارد، این کار را خواهیم کرد.»

او تاکید کرد: «نگرانی‌های جامعه جهانی و مواضع دولت ایران را درک می‌کنیم.»

در ماه‌های گذشته گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران با پشتیبانی آمریکا افزایش یافته است. اسرائیل برنامه اتمی ایران را تهدیدی برای خود می‌داند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه اتمی ایران تاکید کرده است. تهران اعلام کرده هرگونه تهدید نظامی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

پیشتر چند دور مذاکره میان تهران و غرب بر سر برنامه اتمی ایران برگزار شد که همگی به بن بست رسید. اما هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران برای از سر گیری مذاکرات اتمی با گروه پنج به علاوه یک ابراز آمادگی کرد.
XS
SM
MD
LG