لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

پگاه آهنگرانی: چرا فیلم مرا حذف کردید؟


پگاه آهنگرانی بازیگر ۲۴ ساله سینمای ایران.
پگاه آهنگرانی بازیگر ۲۴ ساله سینمای ایران.

دومين جشنواره بين المللی فيلم مستند سينما - حقيقت در تالار وحدت تهران، با اهدای جوايزی به برگزيدگان فيلم های مستند کوتاه و بلند و تقدير از ريچارد ليکاک مستندساز بريتانيايی به پايان رسيد.

این در حالی که سوالات بسياری در مورد فيلم مستند «محاکمات غزاله عليزاده» ساخته پگاه آهنگرانی بازيگر جوان سينمای ايران که قرار بود در اين فستيوال به نمايش درآيد، بی پاسخ ماند.


این فيلم که پيش از اين در ميان ۴۰ فيلم مستند برگزيده در خانه سينما به نمايش در آمده است، ابتدا توسط هيئت انتخاب فيلم های جشنواره سينما-حقيقت انتخاب شد و در جدول برنامه های جشنواره قرار گرفت اما تنها يک شب مانده به نمايش آن، طی يک تماس تلفنی به خانم آهنگرانی اطلاع داده شد که فيلم او از فستيوال حذف شده است.


در پی این اقدام، پگاه آهنگرانی طی نامه ای اعتراض خود را نسبت به حذف فيلم اعلام کرد.


در بخشی از نامه که در خبرگزاری کارايران، ايلنا، به چاپ رسيده، آمده است :«اين اتفاق اصلا عجيب نيست و ما را غافلگير نمی کند. اصولا غافلگير شدن و به روی خود نياوردن عادت ثانوی ما شده است و هر روز ممکن است شما را از کاری که تصور می کرديد طبق برنامه پيش می رود، بازدارند بدون هيچ توضيح و توجيحی. من هم توقعی ندارم. نمی گويم چرا فيلم من در جشنواره نيست. می گويم چرا اگر قرار بود نباشد زودتر اعلام نشد؟ اشکالش چه بود؟‌‏ چرا برای نمايش در جشن خانه سينما، بی مساله است ولی در سينما حقيقت مساله دارد؟ اين کپی ها و اين وقتی که از من برای مصاحبه تلف کرديد کجا رفت؟»


  • «وقتی فيلم هايی از بزرگان سينما با وجود پروانه نمايش بدون هيچ توجيهی توقيف و حذف می شوند من فيلم کوتاه ساز که فيلمم را حداکثر ۵۰۰ نفر می بيند چه انتظاری می توانم داشته باشم؟»
پگاه آهنگرانی

او در ادامه می نويسد: «وقتی فيلم هايی از بزرگان سينما با وجود پروانه نمايش بدون هيچ توجيهی توقيف و حذف می شوند من فيلم کوتاه ساز که فيلمم را حداکثر ۵۰۰ نفر می بيند چه انتظاری می توانم داشته باشم؟»


در پی انتشار نامه اعتراض آميز پگاه آهنگرانی، محمد آفريده ریيس مرکزسينمای مستند و تجربی و دبير جشنواره گفت: «روال جشنواره به گونه‌ای است که فيلم‌ها توسط هيئت انتخاب برگزيده می شوند و همه آن‌ها برای دريافت مجوز به اداره کل نظارت و ارزشيابی داده می‌شوند که اين فيلم موفق به دريافت مجوز نشد و به احترام ضوابط آن را کنار گذاشتيم.»


تا کنون علت حذف فيلم «محاکمات غزاله عليزاده» از جشنواره سينما-حقيقت اعلام نشده است.


پگاه آهنگرانی در فيلم خود به وجوه مختلف زندگی متفاوت و خاص غراله عليزاده نويسنده رمان «خانه ادريسی ها» و مجموعه داستان کوتاه «چهارراه» پرداخته است و علت انتخاب او را زندگی هنرمندانه خانم عليزاده عنوان کرده است.


غزاله عليزاده متولد ۱۳۲۵ در مشهد ، دررشته فلسفه و سينما در دانشگاه سوربن به تحصيل پرداخت. او فعاليت ادبی خود را با نوشتن داستان کوتاه در دهه ۴۰ آغاز کرد. منتقدين ادبی مهم ترين اثر او را رمان دو جلدی «ادريسی ها» می دانند.


غزاله عليزاده در سال ۱۳۷۵ در جنگل های رامسر خود را به درختی حلق آويز کرد و به زندگی خود پايان داد. پگاه آهنگرانی در اين فيلم مستند با دوستان و نزديکان نويسنده چون بهرام بيضايی، محمدعلی سپانلو، مسعودکيميايی، جواد مجابی و با سلما الهی دختر غزاله مصاحبه کرده و از فيلم های به جا مانده از او نيز استفاده کرده است.


پگاه آهنگرانی متولد ۱۳۶۳ و فرزند منيژه حکمت کارگردان سينمای ايران است. او در شش سالگی در فيلم «گربه آوازخوان» ساخته کامبوزيا پرتوی بازی کرد.


پگاه آهنگرانی، در نوجوانی با بازی در فيلم «دختری با کفش های کتانی» ساخته رسول صدرعاملی به شهرت رسيد . او برای بازی در اين فيلم توانست جايزه بهترين بازيگر زن را از فستيوال قاهره به دست آورد. او در فيلم های زندان زنان ، مکس و سه زن نيز به ايفای نقش پرداخته است.


XS
SM
MD
LG