لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

ذوالنور: به رفسنجانی اعلام شده می تواند خطبه های نماز جمعه را ایراد کند


مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران می گوید «کسی تریبون نماز جمعه را از آقاي هاشمي نگرفته» و«به ايشان اعلام شده است که می تواند حضور پیدا کند و خطبه ها را ایراد نماید و منعی در این جهت نیست.»

آقای ذوالنور گفته است: «بعضی ها در جریان فتنه در جایگاه رهبری ایستادند و به نحو کدخدامنشی عمل کردند به گونه ای که نه این طرف برنجد و نه آن طرف، جای سرباز و فرمانده در جریان فتنه عوض شد، حداقل توقع از شخصیت های نظام این است که عقب تر از رهبری نباشند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، در نماز جمعه روز ۲۶ تیرماه سال ۱۳۸۸ برای آخرین بار امام جمعه تهران بود. نماز جمعه‌ای که در بحبوحه‌ رویدادهای پس از انتخابات برگزار شد.

در آخرین نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی، سه تن از رقیبان انتخاباتی آن دوره، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی و هزاران نفر از هواداران «جنبش سبز» شرکت کردند.

در این نماز جمعه بود که اکبر هاشمی رفسنجانی، از جمله به انتقاد از دستگاه قضایی، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی و صدا و سیما پرداخت و خواستار آن شد که اعتماد مردم نسبت به نظام ترمیم شود.

پایبندی همه به قانون، دلجویی از آسیب‌دیدگان، فضای بحث برای جلب اعتماد، آزادی زندانیان و آزادی رسانه‌ها و مطبوعات پنج راهکار اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه وی بود که وی تاکنون بر آن تاکید ورزیده است.

مجتبی ذوالنور گفت:«اخیرا آقای هاشمی یک حرکت جدیدی را آغاز کرده و در جرگه پیام دهندگان قرار گرفته است. آقای هاشمی تریبون های متعددی از جمله مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماز جمعه را در اختیار دارد و می تواند از این طریق اعلام نظر کند.»

این روحانی حامی دولت گفته است:« بیانیه دادن آقای هاشمی اگرچه نوعی اعتراض است به این که من تریبون ندارم، اما واقعیت این است که ایشان تریبون دارد و می تواند سخنان خود را بیان کند.»

وی همچنین گفته ممکن است دلیل بیانیه های آقای هاشمی به دلیل نزدیک شدن اجلاس خبرگان رهبری باشد و این که رییس مجلس «دارای رای متزلزل باشد» و به نوعی دارد پیش از موعد، موضع می گیرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهای اخیر بیانیه هایی صادر کرده و هم بر مواضع خود در آخرین نماز جمعه خود تاکید کرده و هم نسبت به جریان های مردمی در مصر و تونس موضع گرفته و گفته است «دیکتاتوری» در مقابل خواست مردم دوام نخواهد آورد.

آقای ذوالنور، هاشمی رفسنجانی را «در جناح مخالفان ولایت فقیه» خوانده و گفته است: «در فتنه سال گذشته فتنه گران اساس نظام، مقدسات و ولایت فقیه را هدف قرار دادند و متاسفانه آقای هاشمی هم به ستون طرفداران این خیمه تبدیل شده است.»

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در تابستان سال ۸۴، اکبر هاشمی رفسنجانی، و خانواده‌اش همواره آماج حملات رییس دولت و حامیان وی بوده‌اند.

این حملات در جریان انتخابات سال ۸۸ شدت بیشتری گرفت و شماری از نزدیکان این مقام ارشد جمهوری اسلامی، به دلیل حمایت از نامزدهای رقیب محمود احمدی‌نژاد، مورد حمله حامیان دولت قرار گرفتند.

همچنین دستگاه قضایی چندین تن از نزدیکان هاشمی رفسنجانی از جمله دخترش فائزه، نوه او حسن لاهوتی، و دیگر عضو نزدیک خانوده‌اش، حسین مرعشی را در نوبت‌های مختلف بازداشت کرد.

در ماه‌های اخیر نیز حملات علیه مهدی هاشمی دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی شدت یافته و مسئولان قضایی از محاکمه وی در صورت بازگشت به کشور خبر داده‌اند.

اما این قبیل حملات تنها متوجه خانواده و نزدیکان هاشمی رفسنجانی نبود و حمله به خود او پس از اعلام مواضعش در قبال اعتراض‌ها در آخرین نماز جمعه‌ وی، دامنه بیشتری یافت.

پس از آن سخنرانی بود که آیت‌الله خامنه‌ای چندین بار خطاب به «نخبگان» و «خواص» هشدار داد که مبادا با موضع‌گیری خود به «فتنه» کمک کنند.

رهبر جمهوری اسلامی از جمله در مهرماه سال گذشته گفت: «نخبگان و خواص باید در فتنه، با بصیرت به روشنگری جامعه بپردازند و بسیار مراقب باشند زیرا برخی اوقات سکوت و کنار کشیدن آنان، کمک به فتنه است.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ در بحبوحه مناظره‌های انتخاباتی و تنها چند روز به انتخابات مانده، طی نامه‌ای سرگشاده، با اشاره به جمعیت هوادار کاندیداها در خیابان‌ها از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته بود که سلامت انتخابات را تضمین کند؛ نامه‌ای که به یکی از محورهای حمله افراد جناح حاکم به وی تبدیل شد.

وی در نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد: «از جنابعالی با توجه به مقام و مسئولیت و شخصیت‌تان انتظار است برای حل این مشکل و برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح می‌دانید اقدام موثری بنمایید و مانع شعله‌ورتر شدن این آتش در جریان انتخابات و پس از آن شوید.»

به تازگی، غلامحسین الهام، سخنگوی سابق دولت احمدی‌نژاد و عضو سابق شورای نگهبان، این نامه را مسبب رویدادهای پس از انتخابات دانسته و گفته است: «اگر ايشان تصريح نمی‌کردند که آتش زيرخاکستر بروز خواهد کرد و خيابان‌ها اشغال خواهد شد، اين حوادث به وجود نمی‌آمد.»

این اواخر آیت‌الله علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان، اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که در رویدادهای پس از انتخابات به وظیفه خود در مجلس خبرگان عمل نکرده و از آیت‌الله خامنه‌ای دفاع نکرده است.
XS
SM
MD
LG