لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

تظاهرات روز خشم در سوریه؛ معترضان: «نظام اسد، سرنگون شود»


معترضان در تظاهرات روز جمعه در الکثوه
معترضان در تظاهرات روز جمعه در الکثوه
ده‌ها هزار معترض در «روز خشم»، در شهرهای مختلف سوريه پس از نماز جمعه به خيابان‌ها آمده و با سر دادن شعارهايی علیه حکومت بشار اسد، خواستار تغيير نظام و سرنگونی حکومت حزب بعث در اين کشور شدند.

به گزارش رويترز، معترضان سوری در تظاهرات خود اعلام کردند از «مردم بی‌پناه و شهروندان سوريه» در شهر درعا که به محاصره تانک‌ها درآمده‌اند، دفاع خواهند کرد.

معترضان در شهر صبغا در نزديکی دمشق، نیز فرياد زدند که «مردم خواهان سرنگونی رژيم بشار اسد هستند». بيش از ۵۰۰ تن در جريان اعتراض‌های شش هفته پيش که از شهر درعا در جنوب سوريه شروع شد، کشته شده‌اند.

تظاهرات روز جمعه در شهرهای بانياس، حمات و حراثه هم برگزار شده است. به گفته شاهدان عينی در لاذقيه صدای تيراندازی نيروهای نظامی و انتظامی شنيده شده و در دمشق دو دسته تظاهرات هم به راه افتاده است.

شماری از شاهدان عينی از درعا می‌گويند نيروهای امنيتی با بولدوزر ميان تظاهرکنندگان می‌روند تا آنها را متفرق کنند.

ابو محمد، يکی از شاهدان عينی اين درگيری‌ها به شبکه تلويزيونی الجزيره گفت: «تک‌تيراندازان روی ديوار ساختمان‌های بلند در درعا مستقر شده‌اند و معترضان را هدف قرار می‌دهند.»



شاهدان عينی می‌گويند راه‌ها و جاده‌های منتهی به دمشق بسته شده و نيروهای نظامی در حال گشت‌زنی در حومه پايتخت هستند.

وسام تعريف، رئيس سازمان حقوق بشر «انسان» در سوريه به رويترز گفت: «روی ساختمان‌های بلند در دمشق می‌توان تک‌تيراندازها را ديد ضمن اينکه شمار زيادی تک‌تيرانداز در حراثه، درايه و دوما مستقر شده‌اند و معترضان را هدف قرار می‌دهند.»

از هفته گذشته هم شماری از اعضای حزب بعث در اعتراض به خشونت‌ها و سرکوب‌های حکومتی استعفا کرده‌اند که آخرين آمار از ۲۳۳ مورد استعفا حکايت دارد. نخست‌وزير هم قطر درخواست کرده بود سوريه گفت‌وگوی سازنده‌ای با مخالفان و معترضان در داخل کشور داشته باشد.

اتحاديه اروپا اعلام کرده که اقدامات تنبيهی عليه بشار اسد و حکومت او را در دستور کار قرار داده و شورای حقوق بشر سازمان ملل هم قرار است روز جمعه، جلسه‌ای اضطراری در مورد سوريه تشکيل دهد.
XS
SM
MD
LG