لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

اعتراض گزارشگران بدون مرز به ممانعت از خروج «عظیما»


نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا اجازه خروج از ایران را پیدا نکرده است.
نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا اجازه خروج از ایران را پیدا نکرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر کرد، سرکوب زنان روزنامه نگار را محکوم و به ممانعت از خروج، نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا در ایران اعتراض کرده است.


در متن این بیانیه آمده است:«از روز ١٣ فروردین دو زن روزنامه نگار دستگیر و به مدت دو هفته در بازداشت نگاه داشته شدند. در روزهای اخیر پنج زن روزنامه نگار به دادگاه انقلاب احضار شدند. و از سوی دیگر از خروج خبرنگار رادیو اروپای آزاد، رادیو فردا از ایران ممانعت به عمل می آید.»


گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند:«جمهموری اسلامی بازهم سرکوب مطبوعات را شدت بخشیده و ما این اقدامات مغایر با موازین ملی و بین المللی را محکوم می کنیم و از مقامات مسوول ایران می خواهیم به آزار و اذیت امنیتی و قضایی علیه روزنامه نگاران پایان دهند.»


اعتراض به ممانعت از خروج خبرنگار رادیو فردا


نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا برای دیدار با مادر بیمار خود به ایران رفته و هنوز نتوانسته از ایران خارج شود.

سازمان گزارشگران حقوق بشر، در بیانیه خود، به ممانعت از خروج پرناز(نازی)عظیما، خبرنگار رادیو فردا در ایران اعتراض کرده است.


در ادامه این بیانیه آمده است:«مقامات جمهوری اسلامی مانع خروج نازی عظیما خبرنگار رادیو فردا از ایران شده اند. این خبرنگار که دارای تابعیت دوگانه ایرانی و امریکایی است، در تاریخ ٥ بهمن ماه ۱۳۸۵ وارد ایران شده بود، در بدو ورود گذرنامه اش توسط مسئوولان امنیتی ضبط و تا امروز وی موفق به بازپس گرفتن آن برای خروج از ایران نشده است.»


نازی عظیما در گفت و گویی که با رادیو فردا داشت، به ادامه ممانعت از خروج خود اعتراض کرد.


وی پیشتر خبر داده بود در پی ملاقاتی با مقامات رسمی جمهوری اسلامی از وی خواسته شده است که با نهادهای امنیتی همکاری کند. این پیشنهاد از سوی پرناز(نازی)عظیما رد شده است.


سال گذشته نیز در پی مسافرت این خبرنگار به ایران مقامات مسئوول به مدت سه هفته مانع خروج وی از ایران شدند.


سازمان گزارشگران حقوق بشر، در بیانیه خود، به ممانعت از خروج پرناز(نازی)عظیما، خبرنگار رادیو فردا در ایران اعتراض کرده است

اعتراض به بازداشت فعالان زن


در ادامه بیانیه گزارشگران بدون مرز، به بازداشت دو فعال زن، خانم ها محبوبه حسین‌زاده روزنامه نگار و وبلاگ نویس و ناهید کشاورز، وب نگار سایت تغییر برای برابری، اعتراض شده است.


دراین بیانیه آمده است:« در روز ١٣ فروردین ماه به هنگام پوشش خبری تلاش فعالان کمپین«یك میلیون امضا»، برای تغییر قوانین تبعیض ‎آمیز در پارک لاله تهران، محبوبه حسین‌زاده و ناهید کشاورز بازداشت و پس از دوهفته بازداشت موقت در زندان اوین، در روز ٢٦ فروردین با سپردن ٢٠ میلیون وثیقه آزاد شدند.»


اخیرا غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی که در روزنامه اعتماد منتشر شد، جنبش زنان و دانشجویان را«توطئه جدید دشمن و برنامه ریزی برای براندازی نرم» نامید که از«خارج»هدایت می شوند.


XS
SM
MD
LG