لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

سرکوزی: سازمان ملل به داد مردم سوريه برسد


نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه روز سه شنبه با انتقاد شديد از فقدان واکنش در جلوگيری از کشتار و سرکوب مردم در سوريه گفت: «سازمان ملل متحد بايد همان طور که به داد مردم ليبی رسيد و کشتار غيرنظاميان را متوقف کرد، در مورد مردم سوريه عمل کند و جلوی کشتار مردم را بگيرد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای سرکوزی که برای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک به سر می برد، پس از ديدار با هيات ليبی گفت: «شورای امنيت سازمان ملل بايد تمامی مسئوليت های خود در حفظ و حمايت از مردم را به کار گرفته و با استفاده از راه های مناسب، جلوی سرکوب و کشتار آن ها توسط دولت حاکم در دمشق را بگيرد.»

وی افزود: «مردم سوريه هم اين حق را دارند که سرنوشت خودشان را در دست بگيرند و بايد از آزادی و دموکراسی در سوريه حمايت کرد.»

شورای امنيت سازمان ملل به رغم همکاری اتحاديه عرب واعضای شورا در مورد ليبی وارد عمل شد و جلوی کشتار غيرنظاميان را گرفت اما در مورد سوريه هنوز يک قطعنامه هم صادر نشده وفقط روسيه و چين به صدور يک بيانيه رضايت داده اند. آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم هايی عليه بشار اسد و دولت او وضع کرده اند اما روسيه و چين مخالف فشار بر بشار اسد هستند و با هيچ گونه اعمال فشاری برای توقف خشونت ها همکاری نمی کنند.

رييس جمهوری فرانسه روز سه شنبه به جمع ۲۱ رييس جمهوری و چند وزير خارجه در مقر سازمان ملل پيوست تا حضور هيات شورای انتقالی ليبی را جشن بگيرند. شورای انتقالی ليبی به رياست مصطفی عبدالجليل در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارد.

مردم ليبی از ماه فوريه سال جاری ميلادی اعتراض به حکومت معمر قذافی را شروع کردند. درگيری با نيروهای حامی قذافی در برخی نقاط ليبی از جمله جنوب اين کشور هنوز ادامه دارد اما بيشتر مناطق به دست مخالفان افتاده است.

رييس جمهوری فرانسه گفت: «مردم ليبی در هدف خودشان تنها نبودند. هرچند بودند کشورهايی که فقط دست رو دست گذاشتند و نظاره گر بودند و ترجيح می دادند غارت و کشتار مردم ليبی ادامه پيدا کند.» آقای سرکوزی به نام اين کشورها اشاره نکرد.

کشته شدن دو شهروند سوريه در روز سه شنبه

در جريان ادامه سرکوب اعتراض های مردمی توسط نيروهای امنيتی و نظامی سوريه در شهر حمص در روز سه شنبه، دو تن کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيروهای امنيتی به جمع معترضان حمله بردند که دو تن در جا کشته شده و شمار زيادی هم زخمی شدند.

شاهدان عينی می گويند شهر حمص از روز دوشنبه صحنه حضور سنگين نيروهای نظامی است.

فعالان حقوق بشر می گویند از زمان آغاز اعتراضات در سوریه دست کم سه هزار و پانصد غیرنظامی به دست نیروهای امنیتی کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG