لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

«شرق» می تواند بار دیگر منتشر شود


روزنامه شرق می تواند بار دیگر منتشر شود اما هنوز مشخص نیست که بار دیگر انتشار خود را از سر گیرد.
روزنامه شرق می تواند بار دیگر منتشر شود اما هنوز مشخص نیست که بار دیگر انتشار خود را از سر گیرد.

مهدی رحمانیان، مدیر مسوول روزنامه شرق خبر داد که از روزنامه شرق رفع توقیف شده و می تواند بار دیگر منتشر شود.


وی در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با تایید خبر فوق، اعلام کرد حکم را از دادگاه دریافت کرده اما هنوز مشخص نیست که روزنامه شرق بار دیگر منتشر شود.


روزنامه شرق، شهریورماه به دلیل چاپ کاریکاتوری که گفته شد در آن محمود احمدی نژاد، مورد تمسخر قرار گرفته است، توقیف شد.


چاپ این کاریکاتور، مقارن با زمانی بود که آقای احمدی نژاد گفته بود در زمان سخنرانی در سازمان ملل در نیویورک و در جمع سران کشورها، «هاله ای از نور» وی را احاطه کرده است.


در کاریکاتور مزبور، دو مهره در صفحه شطرنج به چشم می خورد که یکی مهره ای با کله الاغ، و نه اسب، بود که هاله ای از نور دور سر وی را احاطه کرده بود.


روزنامه شرق، از روزنامه های اصلاح طلب ایران بود که در زمان انتشار، موفق عمل کرد و توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.


پیشتر، و در زمان انتخابات مجلس هفتم و زمانی که بیشتر کاندیداهای اصلاح طلب به دلیل رد صلاحیت نتوانستند در انتخابات شرکت کنند، آنها به رهبر جمهوری اسلامی ایران نامه ای نوشتند و برخلاف سایر نشریات ایران، روزنامه شرق این نامه را چاپ کرد.


در توقیف اخیر روزنامه شرق که از آن حدود شش ماه می گذرد، اتهاماتی چون نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، توهین به افرادی كه دارای حرمت شرعی هستند، اشاعه منكرات و مطالب خلاف عفت عمومی، اهانت به دین مبین اسلام و مراجع تقلیدمطرح شده بود.

چاپ این نامه باعث توقیف موقت روزنامه شرق شد اما با رایزنی های مدیر مسوول روزنامه، پس از ۱۰ روز از شرق رفع توقیف شده و چاپ روزنامه از سر گرفته شد.


در توقیف اخیر روزنامه شرق که از آن حدود شش ماه می گذرد، اتهاماتی چون نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، توهین به افرادی كه دارای حرمت شرعی هستند، اشاعه منكرات و مطالب خلاف عفت عمومی، اهانت به دین مبین اسلام و مراجع تقلید مطرح شده بود.


همچنین تحریف سخنان دیگران (سیدحسن نصرالله)، از جمله اتهامات روزنامه شرق بود که دلیل آن گزارش و نگاه متفاوت روزنامه شرق از جنگ ۳۴ روزه اسراییل و حزب الله لبنان بود.


روزنامه کیهان در آن زمان، جدالی قلمی را با روزنامه شرق آغاز کرد و در آن، نگاه شرق به عملیات حزب الله لبنان را محکوم کرد.


این در حالی بود که روزنامه شرق، از معدود روزنامه هایی بود که خبرنگار و عکاس خود را به لبنان فرستاده بود تا از جریان جنگ و اتفاق ها و حواشی آن گزارش دهند.


روزنامه شرق به سردبیری محمد قوچانی، از روزنامه نگاران اصلاح طلب منتشر می شد و از معدود روزنامه های ایران بود که در آن زنان حضور پررنگ داشتند و میانگین سنی تحریریه آن نیز بسیار جوان بود.


پس از توقیف روزنامه شرق، آقای قوچانی تصمیم به چاپ روزنامه ای دیگر گرفت که پس از انتشار چند شماره، آن روزنامه هم توقیف شد.


هيات منصفه دادگاه مطبوعات، مدير مسوول شرق را در چهار مورد مجرم شناخت و از ساير موارد اتهامی وی را تبرئه کرد.


آقای رحمانیان به پرداخت جزای نقدی به مبلغ نه میلیون ریال محکوم شده است.


XS
SM
MD
LG