لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

ایران با عفو سربازان فراری آنان را به خدمت فرا خواند


ستاد کل نيروهای مسلح ايران اعلام کرد: همه سربازانی را که تا پيش از آغاز سال جاری از خدمت سربازی فرار کرده اند را از تعقيب جزايی عفو کرده است.

موسی کمالی، مدير مشمولان ستاد کل نيروهای مسلح، روز دوشنبه ٢٠ آبان ماه، ضمن اعلام اين خبر از سربازانی که تاپایان سال ۸۶ از محل خدمت خود فرار کرده اند خواست برای انجام ادامه خدمت، خود را معرفی کنند.

بر اساس قانون نظام وظيفه عمومی ايران، سربازانی که پس از ثبت نام و ورد به يگان محل خدمت خود، از خدمت فرار کنند سرباز فراری محسوب می شوند و تحت پيگرد قانونی قرار می گيرند.

به گفته موسی کمالی، با مشمولانی که خود را معرفی کنند بر اساس قانون جديد نظام وظيفه که در آن طول خدمت سربازی از ۲۱ ماه به ۱۸ ماه کاهش يافته است رفتار خواهد شد.

او افزود: «اگر برای مثال، شخصی در زمان خدمت، بايد ۲۱ ماه خدمت می ‌کرده و در زمان فرار، ۱۹ ماه خدمت کرده است، می‌تواند بدون اين که نياز به ادامه خدمت داشته باشد، داوطلبانه مراجعه کرده و کارت پايان خدمت دريافت کند.»

در تاريخ ۲۳ مهر ماه گذشته، ستاد کل نيروهای مسلح ايران، دوره خدمت سربازی را در مناطق عادی ۱۸ ماه، در مناطق محروم ۱۷ ماه و در مناطق عملياتی ۱۶ ماه اعلام کرد. پيش از آن مدت خدمت سربازی در ايران در مناطق عادی، محروم و عملياتی به ترتيب ٢٠، ١٨ و ١٧ ماه بود.

روز دوشنبه، ساعتی پس از اعلام اين خبر، محمد جواد زاده کمند، رييس سازمان نظام وظيفه عمومی نيروی انتظامی ايران اعلام کرد: تعقيب جزايی سربازانی که در سال ۱۳۸۷ از خدمت سربازی فرار کرده اند ادامه دارد و اين قانون شامل اين افراد نمی شود.

او همچنين گفته است: در صورت مراجعه نکردن سربازان فراری به انجام ادامه خدمت و در نتيجه دستگيری آن‌ها از سوی سازمان نيروهای مسلح، سازمان قضايی نيروهای مسلح به نسبت مدت فرار از خدمت، برای افراد مذکور حکم قضايی صادر می ‌کند و به همان نسبت نيز به آنان اضافه خدمت تعلق می‌ گيرد.

ستاد کل نيروهای مسلح ايران، تاکنون مهلتی برای کسانی که مشمول این عفو می‌شوند اعلام نکرده و تنها از آنان خواسته است هرچه زودتر به محل خدمت خود بازگردند.
XS
SM
MD
LG