لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

مذاکره شش ساعته وزیر خارجه ترکیه با مقامات دولت سوریه در دمشق


احمد داوود اوغلو در دیدار با بشار اسد
احمد داوود اوغلو در دیدار با بشار اسد
احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه روز سه شنبه راهی دمشق شد و حدود شش ساعت با مقامات دولت سوريه از جمله بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور ديدار کرد تا دولت حاکم سوريه را متقاعد کند که از کشتار شهروندان اين کشور دست بردارد. اعتراضی که خونين ترين ناآرامی های مردمی کشورهای عربی در چند ماه گذشته بوده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، روز سه شنبه در حالی که اين مذاکرات جريان داشت، نيروهای نظامی و امنيتی سوريه به سمت شرق اين کشور و به سمت نزديک مرز با ترکيه حرکت کرده و به سرکوب معترضان وشهروندان سوری ادامه دادند که دستکم ۳۰ تن کشته شدند.

به گفته منابع سوری، نيروهای پياده نظام تحت پوشش تانک ها، وارد روستايی در شمال حماه شده و ديگر نيروهای نظامی راهی روستای «بنش» در نزديکی مرز ترکيه شدند. به گفته شاهدان عينی، به رغم اين که انتقادهای بين المللی و جهانی از بشار اسد شدت گرفته، با اين حال سرکوب نيروهای نظامی در «ديرالزور» شديدتر شده است.

وزیر خارجه ترکیه حدود دو ساعت با شخص بشار اسد گفت وگو کرد ولی نتیجه مشخصی از این مذاکرات اعلام نشده است. رسانه های ترکیه می گویند آقای داوود اوغلو حامل پیام کشورهایی است که خواهان توقف هرچه سریع تر همه خشونت ها در جهان عرب هستند.

یکی از مشاوران اسد روز یکشنبه و در واکنش به درخواست هایی که از سوی کشورهای جهان برای قطع خشونت ها مطرح می شود گفت: «سوریه اجازه دخالت در امور داخلی خود را به دیگر کشورها نمی دهد.»

به گزارش رویترز، آقای داوود اغلو همچنین حامل پیام خانم کلینتون، وزیر خارجه آمریکا است که گفته بود سوریه عملیات نظامی را سریعا متوقف کرده و همه زندانیان سیاسی را آزاد کند.

سوریه در پنج ماه گذشته شاهد اعتراض و ناآرامی های مردمی بوده که به تدریج بیشتر شده است. در هفته های اخیر، شمار سرکوب های خشونت بار و مرگبار در حماه و دیرالزور شدت گرفته است.

کریستین ساینس مانیتور در آخرین گزارش خود نوشته که «با رسیدن شمار کشته ها به دو هزار تن در سوریه، ترکیه در حال فشار بر دمشق است تا دست از خونریزی بردارد ولی در عوض، بشار اسد نیروهای بیشتری فرستاده و پاسخ خود به وزیر خارجه ترکیه را با افزایش شمار کشته ها می دهد.»

رسانه های ترکیه هم نوشته اند وزیر خارجه ترکیه، حامل پیام رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه مبنی بر «پایان یافتن صبر ترکیه در مقابل کشتار مردم در سوریه» است.

ساکنان ديرالزور می گویند تانک ها پس از اشغال «حويقه» در نزديکی اين شهر، از ناحيه جنوب ديرالزور وارد مرکز آن شده اند. نيروهای امنيتی و نظامی با حمله به خانه ها اقدام به بازداشت و دستگيری افراد متهم به شرکت در تظاهرات می کنند.

حکومت بشار اسد که مورد حمايت جمهوری اسلامی ايران و حزب الله لبنان است تحت فشارهای شديد بين المللی قرار دارد و در تازه ترين رخداد، کشورهای عربستان، بحرين و کويت روز دوشنبه سفرای خود را از دمشق فراخواندند.

فعالان حقوق بشر و هواداران معترضان سوريه در يک صفحه فيس بوک با عنوان «انقلاب ۲۰۱۱ سوريه» از احمد داوود اوغلو خواسته اند تا با حضور در مسجد «الميدان» دمشق برای اجابت خواسته های مردم سوريه «دست به دعا بردارد.»

بشار اسد روز يکشنبه با دفاع از عملکرد نيروهای نظامی و امنيتی اين کشور عليه تظاهرکنندگان گفته بود که دولت وظيفه دارد تا با «ياغی ها» مقابله کند.
XS
SM
MD
LG