لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

تاريخ ورزش قطر، جهشی استثنايی در سه دهه


رییس فیفا، رای نهایی میزبانی جام جهانی فوتبال برای قطر را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد
رییس فیفا، رای نهایی میزبانی جام جهانی فوتبال برای قطر را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد
از زمان به رسميت شناخته شدن کميته ملی المپيک قطر در سال ۱۹۸۰ ميلادی، فقط سه دهه طول کشيد تا اين کشور ميزبانی مهم ترين رويدادهای ورزشی را عهده دار شود. جام ملت های آسيا در سال ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱، بازی های آسيايی در سال ۲۰۰۶. و حالا تصويب ميزبانی اين کشور برای جام جهانی ۲۰۲۲.

دهکده المپيک تهران، ۱۹۷۴

در بازی های آسيايی ۱۹۷۴ تهران، برخی کشورهای عربی حاشيه جنوبی خليج فارس، برای نخستين بار در اين رقابت ها حاضر شدند.

کويت که امروز يکی از صاحب منصبان اين کشور، ریيس کميته ملی المپيک آسياست، در ايران برای نخستين بار اين بازی ها را تجربه کرد. عراق، کشوری که شش سال بعد با ايران وارد جنگ شد نيز در آن بازی ها، برای نخستين بار به بازی های آسيايی آمد.

بحرينی ها هم با تيم ملی فوتبالشان به دهکده المپيک تهران آمدند تا ۱۵ گل خورده در سه بازی، رقابت ها را ترک کنند.

اين کشورها در آن مقطع زمانی با شگفت زده شدن از استاديوم ها و تاسيسات ورزشی ايران، با ساير کشورهای آسيايی هم رای بودند که ايران برای نخستين بار، ميزبانی جام جهانی را به آسيا خواهد آورد.

ميزبانی المپيک ۱۹۸۴ و جام جهانی ۱۹۹۰ نيز در برنامه های حکومت پادشاهی وقت ايران گنجانده شد. با وقوع انقلاب اسلامی ايران، جام جهانی نه در دهه ۹۰ ميلادی که در سال ۲۰۰۲ به آسيا آمد اما ميزبانی به عهده ژاپن و کره جنوبی بود. حالا حتی با ورود جام جهانی به خاورميانه، باز هم ميزبانی به عهده ايران نيست.

اين موضوع، امروز کمتر کسی را متعجب می کند اما اگر در بحبوحه برگزاری بازی های آسيايی ۱۹۷۴ تهران مطرح می شد، چيزی فراتر از يک جوک بی مزه ورزشی قلمداد نمی شد.

ورود قطر به بازی های آسيايی در سال ۱۹۸۲ و بازی های آسيايی دهلی رخ داد. اين کشور شش سال بعد، جام ملت های آسيا را با حضور ۱۰ تيم ميزبانی کرد. المپيک ۱۹۸۴ لس آنجلس نيز اولين حضور اين کشور در بازی های المپيک بود.

بازی های آسيايی ۲۰۰۶ در دوحه هم با کيفيتی عالی در قياس با دوره های قبلی رقابت ها به انجام رسيد. آن ها همچنين ميزبانی جام ملت های آسيا در سال ۲۰۱۱ را نيز عهده دار هستند.

در دهه اخير، برگزاری تورنمنت هايی با جوايز ميليون دلاری در رشته های تنيس و گلف، از جمله رقابت های معتبری است که نگاه رسانه های ورزشی جهان را به اين کشور جلب کرده است.

سهم ارزنده الجزيره اسپورت

شبکه تلويزيونی الجزيره اسپورت هم از پديده های اطلاع رسانی در عرصه ورزش محسوب می شود و معرف قدرتمندی برای ورزش نوپای قطر محسوب می شود. هر کجای دنيا مسابقه مهمی به انجام می رسد، دوربين و گزارشگر اين شبکه در کنار زمين حضور دارند و با کيفيتی بی نظير، رقابت ها و حواشی آن را پوشش می دهند.

آرسن ونگر، آريگو ساچی، تری ونه بلز، چزاره مالدينی، ديويد پلات، لوتار ماتيوس و لویيز آراگونس از جمله نامداران فوتبال جهان هستند که در رقابت های مختلف با انعقاد قراردادهای هنگفت، به ارائه تفسير مسابقات در اين شبکه پرداخته اند.

هر چهره سرشناسی که برای تفسير مسابقات ورزشی به قطر می رود، هنگام بازگشت می تواند بهترين مبلغ برای پذيرايی، امکانات و علاقمندی قطری ها در عرصه ورزش باشد.

اين شبکه برای اين که تمام رويدادهای مهم ورزشی جهان را پوشش دهد، ۱۹ کانال ثابت يا موقت را راه اندازی کرده است.
XS
SM
MD
LG