لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

مرگ دست‌کم سه تن در سوریه در پی شليک پليس به معترضان


تصویر تلویزیونی از درگیری های روز جمعه در درعا در جنوب سوریه
تصویر تلویزیونی از درگیری های روز جمعه در درعا در جنوب سوریه
در جريان اعتراض‌های مردمی پس از نماز جمعه در شهر «درعا» در جنوب سوريه، خبرگزاری‌های خارجی از مرگ دست‌کم سه تن در پی تیراندازی نيروهای امنیتی این کشور به سوی معترضان خبر می‌دهند.

شبکه خبری الجزیره تعداد کشته‌شدگان از میان مردم در جریان تظاهرات روز جمعه را ۱۰ تن اعلام کرده است.

اين چهارمين هفته ناآرامی‌ها در جنوب سوريه است. شاهدان عينی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند پس از حضور نيروهای نظامی درگيری با معترضان شدت يافته است. تظاهرکنندگان به سوی نيروهای امنيتی سنگ پرتاب کردند و نيروهای امنيتی هم معترضان را هدف گلوله قرار دادند.

يک فعال حقوق بشر در درعا هم گفته است که مردم پس از خروج از سه مسجد اصلی شروع به تظاهرات کرده‌اند و نيروهای امنيتی لباس‌شخصی هم شروع به شليک گاز اشک‌آور کردند.

شهر درعا در يک‌صد کيلومتری جنوب دمشق واقع شده و در هفته‌های اخير از نقاط اصلی تظاهرات مردمی عليه حکومت بشار اسد بوده است.

همچنين گزارش شده است که هزاران تن روز جمعه در پنج شهر ديگر در شمال سوريه که بيشتر کردنشين است، دست به تظاهرات زده‌اند. این تظاهرکنندگان خواهان پايان يافتن شرايط اضطراری و همچنين آزادی زندانيان سياسی شده‌اند.

رديف مصطفی، از فعالان حقوق کردها در سوريه، در همین زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «بيش از سه هزار تن از کردها، اعراب و مسيحيان آسوری در قميشلی دست به تظاهرات زده و سپس در جاده اصلی شهر تحصن کردند.»

وی افزود: «همچنين حدود دو هزار تن از معترضان کرد در عامودا و ۱۵۰۰ تن در ديربصيه و صدها تن در حثاکه و دو شهر ديگر دست به تظاهرات زده و خواهان آزادی بيش از ۲۰۰ تن از زندانيان کرد شدند.»

تظاهرکنندگان با شعارهای «خدا، سوريه، آزادی» و «نه عرب، نه کرد، فقط وحدت ملی» به خيابان‌ها آمده‌اند.

اين تظاهرات يک روز پس از آن انجام شده که بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، حاضر شد به ده‌ها هزار تن از کردهای سوريه حق شهروندی اعطا کند. اين شهروندان پيشتر به دليل حساسيت‌های قومی، از داشتن حق شهروندی کشور سوريه محروم شده بودند.

به گفته فعالان حقوق بشر و شاهدان عينی، در شهر هومس در ۱۶۰ کيلومتری شمال دمشق و در حراصتا در نزديکی دمشق در جريان اعتراض‌های روز جمعه، درگيری ميان مردم و نيروهای مسلح روی داده است.

سازمان ديدبان حقوق بشر در نيويورک گزارش داده است که در جريان درگيری‌های روز جمعه رد دومعا دست‌کم هشت تن کشته شده‌اند، اما شايد آمار کشته‌شدگان به ۱۵ تن هم برسد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گويند دست‌کم ۱۳۰ تن در جريان درگيری‌های چهار هفته اخير در سوريه و در شهرهای درعا و بندر لتاکيه کشته شده‌اند.

مقامات رسمی دولت سوريه شمار کشته‌شدگان را ۳۰ تن اعلام کرده و می‌گويند: «گروه‌های مسلح در پی ايجاد اختلاف قومی در سوريه هستند.»

در همین حال دستگيری‌ها در سوريه هنوز هم ادامه دارد. شيخ عماد راشد، روحانی سوری، روز چهارشنبه در حالی که از اردن راهی سوريه بود دستگير شد. وی از حاميان اعتراض‌های مردمی است. اين روحانی ۵۰ ساله روابط نزديکی با مردم درعا دارد و از منتقدان سياست‌های دولت بشار اسد به شمار می‌رود.

وی پيشتر سخنان بشار اسد را «حرف‌هایی توخالی» خوانده و گفته بود: «مردم سوريه برای نان به خيابان‌ها نيامده‌اند. آنها به دنبال آزادی هستند.»
XS
SM
MD
LG