لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

ترکیه فعالیت سفارت خود در سوریه را به حال تعلیق درآورد


تصویری از مناطق در گیری در حمص در سوریه
تصویری از مناطق در گیری در حمص در سوریه
وزارت خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد سفارت خود در دمشق پایتخت سوریه را به طور موقت تعطیل کرده و از تمامی کارمندان و دیپلمات‌های خود خواسته به کشورشان باز گردند. شمار زیادی از کشور‌ها در ماه‌های گذشته سفارتخانه‌های خود را در سوریه تعطیل کرده و روابط دیپلماتیک خود را معلق کرده اند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای تعلیق فعالیت سفارتخانه خود در دمشق را تایید کرده است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت به دنبال بحرانی شدن اوضاع امنیتی در سوریه، بیشتر کارکنان سفارت ترکیه، سوریه را ترک کرده اند. «ارشاد هرمزلو» مشاور سیاسی نخست وزیر ترکیه هم به خبرنگاران گفت سفیر این کشور در دمشق هم روز دوشنبه سوریه را ترک خواهد کرد.

ترکیه به بیش از ۱۶ هزار آواره سوری که از خشونت‌های نیروهای دولتی کشورشان فرار کرده‌اند، پناه داده است. این کشور همچنین برای جدا شدگان از ارتش دولتی سوریه که گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند، پناهگاه امنی فراهم کرده و به اپوزیسیون سوریه اجازه دیدار و برگزاری جلسه و کنفرانس در شهر استانبول می‌دهد.

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود شمار کشته شدگان در نتیجه سرکوب اعتراض‌ها در سوریه را بیش از هشت هزار تن اعلام کرده است.

قرار است اول ماه آوریل، ماه آینده میلادی و حدود یک هفته دیگر، ترکیه میزبان دومین نشست «دوستان مردم سوریه» باشد که در آن بیشتر کشورهای غربی و عربی شرکت می‌کنند.

نشست اول حدود دو ماه پیش در تونس برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست افزایش فشار‌ها بر حاکمیت بشار اسد به منظور پایان دادن به سرکوب نظامی اعتراض‌ها است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد قرار است سران گروه‌ها و جریان‌های مختلف اپوزیسیون سوریه و همچنین شخصیت‌های معترض سر‌شناس روزهای دوشنبه و سه شنبه (هفته آینده) به منظور پایان دادن به اختلاف‌های خود و دستیابی به اتحاد، در استانبول گردهم آیند.

فشار‌ها بر اپوزیسیون سوریه از سوی کشورهای غربی و عربی برای متحد شدن و کنار گذاشتن اختلاف‌ها در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. متحد شدن اپوزیسیون سوریه می‌تواند زمینه را برای به رسمیت شناختن آن به عنوان نماینده مردم این کشور از سوی مجامع بین المللی آماده کند.

از سوی دیگر کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به چین رفته تا حمایت این کشور را از تلاش‌های خود جلب کند. او یکشنبه در روسیه با دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری این کشور دیدار کرد. مدودیف در این دیدار حمایت خود را از تلاش‌های عنان اعلام کرد.

روسیه و چین دو کشوری هستند که پیش از این دو قطعنامه شورای امنیت برای محکومیت خشونت‌ها در سوریه را وتو کردند.

در سوریه اما سرکوب های نظامی همچنان ادامه دارد. گزارش ها حاکی است روز دوشنبه نیروهای ارتش مناطق محل حضور مخالفان در مرکز حمص را گلوله باران کردند. اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها اعلام کرده که نیروهای دولتی به منطقه الخالدیه حمص یورش برده و ضمن دستگیری ده‌ها جوان، خانواده‌های آن‌ها را مجبور به ترک خانه‌های خود کردند.
XS
SM
MD
LG