لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

سفرنخست وزیر ترکیه به آمریکا


اردوغان(چپ) و زاپاترو(راست) ریاست طرح دوستی تمدنها را دارند که از سوی سازمان ملل حمایت می شود.
اردوغان(چپ) و زاپاترو(راست) ریاست طرح دوستی تمدنها را دارند که از سوی سازمان ملل حمایت می شود.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه روز دوشنبه برای شرکت در اجلاس دوستی تمدنها وارد نيويورک شد.


آقای اردوغان ضمن شرکت در اجلاس ائتلاف و دوستی تمدن ها در مقر سازمان ملل متحد، قرار است که با برخی مقامات سياسی و سناتورهای آمريکايی در خصوص مسائل مهم منطقه ديدار و گفت وگو کند .


رجب طيب اردوغان از قونيه عازم نيويورک شد چرا که شامگاه گذشته در مراسم هفتصد و سی و سومين سالروز درگذشت مولانا محمد جلال الدين بلخی معروف به مولوی، شاعر و عارف بزرگ ايرانی در شهر قونيه، حضور داشت.


آقای اردوغان، هدف از سفر به آمريکا را تلاش جهت عملی کردن انديشه دوستی و ائتلاف تمدن ها توصيف کرد .


نماینده کشورهای مسلمان


طرح ائتلاف و دوستی تمدنها ماه گذشته ميلادی در اجلاس استانبول به کوفی عنان دبيرکل سازمان ملل متحد تحويل داده شد. رجب طيب اردوغان ، به عنوان نماينده کشورهای مسلمان نشين و خوزه لو ییس زا پاترو ، نخست وز يراسپانيا ، به عنوان نماينده کشورهای غربی، رياست طرح ائتلاف و دوستی تمدن ها را بر عهده دارند که از سوی سازمان ملل متحد حمايت می شود .


دراجلاس نيويورک، نخست وزير اسپانيا، کوفی عنان ، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد و نيز بان کی مون، دبيرکل جديد سازمان ملل متحد حضور دارند.


طرح ائتلاف و دوستی تمدن ها اختلاف و درگيری ميان تمدن ها را ناشی از انگيزه ها و الگوهای دينی و مذهبی نمی داند بلکه ریشه های آن را در مسایل سیاسی می بیند. از همين روسياستمداران می توانند در ايجاد دوستی تمدنها نقش ويژه ای داشته باشند.


طرح ائتلاف و دوستی تمدن ها اختلاف و درگيری ميان تمدن ها را ناشی از انگيزه ها و الگوهای دينی و مذهبی نمی داند بلکه ریشه های آن را در مسایل سیاسی می بیند

رجب طيب اردوغان پس از شرکت در اجلاس دوستی و ائتلاف تمدن ها در نيويورک ، قرار است با برخی مقامات سياسی و سناتورهای آمريکايی دیدار و گفت و گو کند. مسایل مهمی چون اوضاع عراق، برنامه هسته ای ايران، روند صلح خاورمیانه ، اوضاع لبنان و عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا از مهم ترین این مباحث است.


همچنین نخست وزير ترکيه با نماينده يهوديان جامعه آمريکا و مسوولان روزنامه نيويورک تايمز، در خانه ترک در نيويورک ملاقات می کند.


XS
SM
MD
LG