لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

مذاکرات دولت اوباما و کنگره برای حل مشکل بودجه بی‌نتیجه ماند


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از شکست دور دیگری از مذاکرات با کنگره برای حل مسئله بودجه دولت، اعلام کرد هنوز هیچ نتیجه‌ای در این زمینه به دست نیامده، هرچند تلاش‌ها ادامه خواهد داشت.

جمهوریخواهان که اکنون اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، می‌گویند باید حدود ۶۶ میلیون دلار در بودجه صرفه‌جویی شود در حالی که دولت تنها با ۳۳ میلیون کاهش بودجه موافق است و حاضر نیست بیش از آن بودجه‌ها را قطع کند و کاهش دهد.

در این شرایط چنانچه دولت و کنگره نتوانند تا روز جمعه به توافق برسند، دولت توان خرج و استفاده از بودجه را نخواهد داشت و به عبارتی تعطیل می‌شود.

در این میان اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید با توجه به افزایش کسری بودجه دولت، باید اقدامات سخت و قطع بودجه‌های جدی در دستور کار قرار گیرد.

اما دموکرات‌ها با این گونه قطع بودجه مخالف هستند چرا که خدمات مالی، بهداشت و تندرستی، آموزشی، دانشگاهی و مدارس را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند.

نمایندگان دموکرات می‌گویند که هرگونه قطع بودجه باید از حوزه‌هایی شروع شود که بالاترین خرج در آنها می‌شود، از جمله بودجه‌های دفاعی که به گفته آنها، بیش از حد بالاست.

طبق قوانین اداری در آمریکا، دولت اجازه خرج بودجه بدون تصویب نهایی کنگره را ندارد. پیش از این به طور موقت و کوتاه مدت مجلس نمایندگان و دولت برای خرج‌های دولت به توافق رسیدند ولی اگر این تأیید نهایی نشود، به اصلاح «دولت تعطیل» خواهد شد.

تعطیلی دولت در آمریکا مسبوق به سابقه است و در زمان جیمی کارتر و بیل کلینتون، رؤسای جمهوری پیشین آمریکا هم روی داده است. این مسئله زمانی روی می‌دهد که کنگره آمریکا در اختیار یک جناح سیاسی و دولت در اختیار جناح سیاسی رقیب باشد.

در صورت تعطیلی دولت، پرداخت‌ها به نیروهای دولتی، نیروهای نظامی داخل و خارج از خاک آمریکا، بخش‌های دولتی و دیگر حوزه‌های زیرمجموعه دولت متوقف می‌شود.

دولت آمریکا می‌گوید با توجه به بهبود نسبی شرایط اقتصادی در آمریکا، هرگونه قطع بودجه شدید خطرناک است و ممکن است آسیب‌هایی به اقتصاد در حال بهبود برساند.

باراک اوباما گفت: «من مشکلی در این نمی‌بینم که نتوانیم به توافق برسیم و مذاکراتی هم هنوز در پیش داریم که شاید بتوانیم از تعطیلی دولت جلوگیری کنیم.»

آقای اوباما پیشتر از اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان خواسته بود که «دست از بازی بردارند».

در همین حال روز چهارشنبه جان بوهنر، نماینده جمهوریخواه و رئیس مجلس نمایندگان پس از گفت‌وگو با هری رید، رئیس اکثریت دموکرات در مجلس سنای آمریکا گفت که مذاکرات ادامه دارد ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم بر سر یک رقم مشخص به توافق برسیم.

یک نظر سنجی مشترک از روزنامه وال استریت جورنال و شبکه تلویزیونی ان بی سی می‌گوید فقط حدود ۲۸ درصد از جمهوریخواهان به دنبال توافق و رسیدن به نتیجه نهایی در کنگره آمریکا هستند در حالی که ۷۶ درصد از دموکرات‌ها و گروه‌های مستقل سیاسی از رسیدن به توافق و جلوگیری از تعطیلی دولت، حمایت می‌کنند.

مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند که در صورت تعطیلی دولت، ۸۰۰ هزار نیروی کار دولتی به طور موقت کار خود را از دست می‌دهند که این موضوع برای اقتصاد و روند بهبود آن مناسب نیست.
XS
SM
MD
LG