لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

«امنیت اقتصادی بیشتر پس از کشته شدن اسامه بن لادن»


صحنه ای از بازار بورس نیویورک
صحنه ای از بازار بورس نیویورک
فعالان بازارهای بین‌المللی، تعقیب و کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده را به معنای امنیت بیشتر در جهان گرفته اند. این را می توان از کاهش قابل توجه قیمت طلا و نفت فهمید و رونقی که در پناه این خبر، به بورس های جهانی بازگشته است.



جمله باراک اوباما که تمام شد و اعلام کرد که اسامه بن لادن کشته شده، جهان زير و رو شده بود. اگر تا پيش از اين، تمام رويدادها به قبل و بعد از سپتامبر ۲۰۰۱ تقسيم می شد، شايد از اين به بعد بسياری چيزها به قبل از دوم ماه می ۲۰۱۱ و بعد از آن تقسيم شود.

همچون تغيير روند رو به رشد در بازارهای طلا، که پس از انتشار خبر مرگ اسامه بن لادن ، بالاخره پس از هفته ها متوقف شد و راهی ديگر برگزيد.

قيمت هر اونس طلا در بازارهای بين المللی که تا پيش از انتشار خبر در محدوده هزار و ۵۷۰ دلار در نوسان بود، کوتاه زمانی پس از انتشار خبر مرگ بنيانگذار القاعده، به يک هزار و ۵۴۰ دلار کاهش يافت.

بازار نفت هم سرنوشتی مشابه داشت. آمارها نشان می دهد که قيمت طلای سياه نيز از قبل از خبر انتشار کشته شدن بن لادن تا پس از اين خبر، نزديک به يک دلار درهر بشکه کاهش يافته است.

مهرداد عمادی، اقتصاددان و مشاور اقتصادی اتحاديه اروپا در لندن، آثار ديگری از اثرات انتشار خبر مرگ بن لادن در بازارهای بين المللی را اين گونه برمی شمرد.

مهرداد عمادی:«چهار تا تغيير در بازار اتفاق افتاد که هر چهارتا تغييرات برای بازار مثبت بود.»

«يکی اين که شاخص بازارهای بورس نيويورک، شيگاگو، توکيو، لندن و فرانکفورت جهش های قابل توجهی برای يک روز از خودشان نشان دادند. اين خودش نشان دهنده اين بود که ارزيابی سرمايه گذاران از آينده بورس، مثبت است.»

وی می افزاید: «اثر دوم اين بود که ما ديديم که بهای طلا که هميشه آخرين منبع و مرجع برای پس انداز امن محسوب می شود، و وقتی همه بورس ها زير خطر می روند، مردم برای پس انداز و سرمايه گذاری به طلا روی می آورند، کاهش يافت.»

«اين امر خودش نشان می دهد که مردم و سرمايه گذاران، احساس اطمينان و امنيت بيشتری نسبت به آينده اقتصادی بازار کرده اند.»

آقای عمادی گفت: «در مرحله سوم، شاخصی که به نظر من در اثر انعکاس اين حادثه از همه مهمتر است، بالا رفتن ارزش دلار است که اين مسئله به طور مستقيم نشان می دهد که ارزيابی سرمايه گذاران خارجی در شرايط فعلی اين است که الان دلار، ارز بهتری است. به اين دليل که الان ديگر آمريکا به آن ميزانی که ما تصور می کرديم ممکن است که ديگر زير فشارها و تهاجمات تروريستی نباشد.»

«چهارمين اثر اين خواهد بود که رفتن آقای بن لادن از صحنه، بر منطقه آسيای مرکزی و خليج فارس اثر مثبت خواهد گذاشت.»

اين اقتصاددان ايرانی در توضيح کارکرد و چگونگی اثرگذاری انتشار خبرکشته شدن بن لادن بر بخش های اقتصادی می گويد:

«ارزيابی شخصی من اين است که اين اثرات مثبت مقداری ادامه پيدا خواهد کرد. در يک رده ديگر اين مسئله خودش نشان می دهد که آمريکا در مديريت کردن کسانی و سازمان هايی که آنها را به عنوان منبع ايجاد تنش در حوزه فعاليت های تروريستی و ضد امنيتی در جهان می داند، مستمر بوده و در اين مورد سستی نشان نداده است.»

«اين خودش نشان دهنده پرستيژ و اعتبار سياست خارجی آمريکا در يک رده پر رنگ تر است و نشان می دهد که آمريکا، مسائل امنيت خارجی اش را جدی تلقی می کند. اين مسئله خودش باعث اطمينان دادن به بازارهای جهانی می شود.»

اما نگرانی های اقتصادی انباشته شده در اقتصاد ايالات متحده و اتحاديه اروپا، واقعيت هايی است که شايد به اين سادگی ها، تحت تاثير کشته شدن رهبر القاعده قرار نگيرد.

البته مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحاديه اروپا نظر ديگری دارد و می گوید: «هر گاه ارزيابی آمريکا و رهبران سياسی آمريکا اين باشد که در ماه ها و يا در طول يکی دو سال آينده احتياجی نيست که مقدار هزينه هايی که در پاکستان، افغانستان و آسيای مرکزی برای مقابله با فعاليت های تروريستی می کرده اند ، را ادامه دهند ، و اين هزينه ها کاهش يابد، مستقيما در کاهش بدهی دولت فدرال موثر خواهد بود.چرا که الان بزرگترين منبع ايجاد کسری بودجه و کسری تجارت خارجی در اقتصاد آمريکا ، افزايش هزينه های دولتی است.»

«هر گاه اين هزينه ها کاهش يابد، ما به سرعت خواهيم ديد که رشد بدهی خارجی آمريکا پايين خواهد آمد. و کاهش رشد بدهی خارجی آمريکا باعث خواهد شد که دلار تبديل به ارز مطمئن تری شود.»

وی می افزاید: «هر گاه دلار ارز مطمئن تری شود ما خواهيم ديد که سرمايه گذاری خارجی از سوی کشورهايی مانند ژاپن، تايوان، سنگاپور و چين در آمريکا و شرکت های آمريکايی افزايش پيدا خواهد کرد.هر گاه ما به آن مرحله برسيم خواهيم ديد که رشد اقتصادی در آمريکا پر رنگ تر خواهد شد.»

اگر افزايش شاخص ها در بورس های بزرگ و معتبر دنيا ادامه يابد، و قيمت طلا و نفت همچنان روند رو به کاهشی را تجربه کند، شايد بتوان نسبت به آينده اقتصاد جهان پس از بن لادن خوشبين بود.
XS
SM
MD
LG