لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

وام ميلياردی به خودروسازان ایران برای «جلوگیری از اخراج هزاران کارگر»


یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران روز دوشنبه، ششم شهریور، دلیل اختصاص وام میلیاردی به دو شرکت خودروسازی کشور را «جلوگیری از بیکاری» صدها هزار کارگر عنوان کرد.

نادر قاضی‌پور،‌ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس،‌ در این باره به خبرگزاری مهر گفت: «اختصاص دو وام ۵۰۰ ميليارد تومانی به دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا برای جلوگيری از بيکاری کارگران شرکت‌های قطعه‌سازی صورت گرفته است.»

یک نماینده دیگر مجلس تعداد این کارگران را که در معرض بیکاری قرار دارند «حدود دو میلیون تن» اعلام کرده است.
به گفته آقای قاضی‌پور، «اگر کارخانجات قطعه‌سازی بخوابد، کارخانجات خودروسازی هم در کشور می‌خوابد».

پيش از اين، به گزارش خبرگزاری‌ها و سايت‌های کارگری،‌ صدها کارگر از شرکت‌های خودروسازی در نقاط مختلف ايران اخراج شده‌اند.

در همین حال پيشتر خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا،‌ از قول مهدی غضنفری،‌ وزير صنعت، معدن و تجارت، گفته بود که گزارشی از کاهش توليد خودرو به دست وی نرسيده‌ است.
همچنین عزيز اکبريان،‌ نايب رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس، روز دوشنبه ‌به خبرگزاری مهر گفت: «با توجه به اين که صدها شرکت قطعه‌ساز بيش از ۸ ماه است که نتوانسته‌اند مطالبات خود را از سايپا و ايران‌خودرو بگيرند، چنين مصوبه‌ای در شورای پول و اعتبار به تصويب رسيد.»
او اضافه کرد که اين دو شرکت خودروسازی دچار رکود شده و اقدام به تعديل نيروهای خود کرده‌اند، اما در عنی حال اشاره‌ای به تعداد کارگران اخراج شده اين دو واحد صنعتی نکرد.
با اين همه اين نماينده مجلس گفت:‌ درصورت ادامه رکود دو شرکت خودروسازی سايپا و ايران‌خودرو حدود دو ميليون نفر به بيکاران جامعه اضافه می‌شد.
انجمن خودروسازان ايران ماه گذشته اعلام کرده بود که توليد خودرو در ايران طی سه ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته است.
در همان زمان خبرگزاری فرانسه درباره علت کاهش توليد خودرو در ايران نوشت که توقف واردات قطعات ماشين از شرکت خودروسازی پژو – سيتروئن فرانسه، به دليل تحريم‌های بين‌المللی، از دلايل اصلی اين کاهش بوده است.
در کنار پژو – سيتروئن،‌ کارخانه‌های فیات و هيوندايی نيز همکاری خود با ايران را لغو کرده‌اند.
اما مشکل کاهش توليد در ایران فقط متوجه ايران‌خودرو نبوده و کارخانه‌های ديگری مانند سايپا،‌ شهاب‌خودرو و زاگرس‌خودرو را نيز در بر گرفته و منجر به اخراج صدها کارگر اين واحدهای صنعتی شده است.
XS
SM
MD
LG