لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

دژاگه در آستانه بازی با اسرائیل اعلام مصدومیت کرد


اين دومين بار است که اشکان دژآگه در مسابقه با تيم اسرائيل غيبت می کند.(عکس: AFP)
اين دومين بار است که اشکان دژآگه در مسابقه با تيم اسرائيل غيبت می کند.(عکس: AFP)

در آستانه مسابقه ديگری ميان تيم های فوتبال جوانان آلمان و اسرائيل، بازيکن سرشناس ايرانی الاصل تيم آلمان اعلام مصدوميت کرد.


اشکان دژآگه که در تيم ملی فوتبال زير ۲۱ ساله های آلمان توپ می زند، گفت که از ناحيه پای چپ «دچار مصدوميت شده است و نمی تواند در مسابقه تيم های جوانان آلمان و اسرائيل در روز نهم سپتامبر بازی کند.»


در پی اعلام مصدوميت آقای دژآگه، وی در مسابقه تيم ملی جوانان آلمان با ايرلند شمالی نيز غايب خواهد ماند. اشکان دژآگه پس از آن اعلام مصدوميت کرد که روز چهارشنبه در تمرين های تيم زير۲۱ ساله های آلمان حاضر شد.


وی گفت: «از ناحيه تاندون در پای چپ دچارمصدوميت شده است.»


اشکان دژآگه علاوه بر عضويت در تيم ملی جوانان زير۲۱ ساله های آلمان، بازيکن تيم باشگاهی وولفسبورگ آلمان است. اين دومين بار است که اشکان دژآگه در مسابقه ای برابر تيم اسرائيل غایب خواهد بود.


اين بازيکن ايرانی الاصل که در آلمان بزرگ شده است، در پاييز سال گذشته نيز در مسابقه تيم آلمان با اسرائيل که در تل آويو برگزار شد، شرکت نکرد و به خاطر آن مورد انتقاد شديد رسانه ها و جامعه يهوديان آلمان قرار گرفت.


آقای دژآگه در آن هنگام گفت: «به دلايل شخصی» از سرمربی تيمش خواسته است که او را از مسابقه با اسرائيل کنار بگذارد، و او نيز با اين درخواست موافقت کرد.


اما اين امر واکنش شديد سازمان مرکزی يهوديان آلمان را به دنبال داشت که خواهان آن شد فدراسيون فوتبال آلمان اين «رفتار ضد اسرائيلی» را بی جواب نگذارد.


سران جامعه يهوديان آلمان حتی درخواست «اخراج» اشکان دژآگه از تيم آلمان را مطرح کردند.


احزاب و گروه های سياسی مختلف آلمان نيز در سال گذشته شديدا از آقای دژآگه انتقاد و او را به سياسی کاری متهم کردند.


تحريم مسابقات ورزشی با اسرائيل توسط ایران در حالی صورت می گیرد که بسياری از ورزشکاران جهان عرب و اسلام با ورزشکاران اسرائيلی مسابقه می دهند و حتی تيم های فوتبال فلسطينی با تيم های اسرائيلی بازی می کنند.

دبير کل حزب دموکرات مسيحی آلمان ابراز اطمينان کرد که «خودداری دژآگه از سفر به اسرائيل» دلايل سياسی دارد و گفت: «هرکس به دلايل سياسی و شخصی، تاريخ و فرهنگ آلمان را به رسميت نمی شناسد، نبايد امکان يابد که پيراهن تيم ملی آلمان را بر تن کند.»


رييس فدراسيون فوتبال آلمان نيز اعلام کرد: «دژآگه بايد تصميم بگيرد که برای کدام کشور مسابقه می دهد؟ او نمی تواند يک روز پيرو سياست های حکومت ايران باشد و بر ايرانی بودن خود تاکيد کند و روز ديگری که برای او منفعت دارد، بگويد آلمانی است.»


سابقه امتناع ورزشکاران ايرانی


خودداری ورزشکاران جمهوری اسلامی ايران از حضور در مسابقات با اسرائيل در ماه های اخير افزایش یافته است. وحيد هاشميان، بازيکن فعلی تيم بوخوم، هنگامی که در تيم بايرن مونيخ توپ می زد، از سفر به اسرائيل برای شرکت در مسابقه تيم باشگاهی اش با اسرائيل خودداری کرد.


آرش ميراسماعيلی، جودوکار ايرانی در مسابقات المپيک آتن، نيز از مسابقه با ورزشکار اسرائيلی که با او هم قرعه شده بود، خودداری کرد و حذف شد.


اما در المپيک پکن که ماه گذشته برگزار شد، عدم حضور محمد عليرضايی، شناگر ایرانی در مسابقه با حضور تام بئری، ورزشکار اسرائيلی، خبرساز شد.


محمد عليرضايی، نخستين شناگر در تاريخ ايران بود که جواز حضور در مسابقات شنای المپيک را به دست آورده بود، و در آستانه المپيک نيز از سوی مقامات ورزشی ايرانی يک دستگاه اتوموبيل پژو ۲۰۶ نيز هديه گرفته بود.


در مسابقه روز نوزدهم مرداد در ماده صد متر قورباغه در المپيک پکن، در حالی که پرچم ايران در سالن به اهتزاز درآمده بود و همه چيز برای حضورعليرضايی در اين مسابقه آماده به نظر می رسيد، و پس از اينکه شناگران در مسير خود قرارگرفتند، آقای عليرضايی ظاهر نشد.


در شرايطی که به گفته مسئولان ورزشی ايران، گفته شد که او دچار «دل درد ناگهانی» شده، در برخی از گزارش های خبری آمد که او به دستور مقامات ورزشی ايران از رفتن به استخر شنا خودداری کرده است. اما این موضوع به طور رسمی تایید نشد.


يکی ديگر از ورزشکارانی که از شرکت در رقابت ها با ورزشکاران اسرائيلی سر باز زد، محمد بيداريان، شناگر ايرانی، بود که در مسابقات مقدماتی تیر ماه شنای المپيک در کرواسی حاضر نشد.


تحريم مسابقات ورزشی با اسرائيل توسط ایران در حالی صورت می گیرد که بسياری از ورزشکاران جهان عرب و اسلام با ورزشکاران اسرائيلی مسابقه می دهند و حتی تيم های فوتبال فلسطينی با تيم های اسرائيلی بازی می کنند.


تنها موارد معدودی بوده که در سال های اخير، مسابقات ورزشکاران مسلمان با اسرائيلی ها انجام نشده است. تيم های اسرائيلی به جز ورزشکاران يهودی، شامل ورزشکاران مسلمان، مسيحی و پيروان اديان ديگر می شود.


در برخی از تيم های ورزشی اسرائيل، بويژه تيم های باشگاهی فوتبال و بسکتبال، شمار ورزشکاران استخدام شده مسيحی بسيار بيشتر از يهوديان است.


در تيم فوتبال ملی بزرگسالان و جوانان زير ۲۱ ساله اسرائيل، شماری از ورزشکاران مسلمان نيز حضور دارند.


XS
SM
MD
LG