لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

ورزشکاران از مصاحبه با «رسانه های بيگانه» منع شدند


محمود صیدانلو گفته است که نشان دادن خالکوبی در جریان مسابقات و مصاحبه ورزشکاران با رسانه های بیگانه برای آنها عواقب دارد.
محمود صیدانلو گفته است که نشان دادن خالکوبی در جریان مسابقات و مصاحبه ورزشکاران با رسانه های بیگانه برای آنها عواقب دارد.

ورزشکاران ايرانی شرکت کننده در المپيک از گفت و گو با «رسانه های بیگانه» و خالکوبی بر روی بدن خود ممنوع شدند.


محمود صيدانلو، مدير کل فرهنگی سازمان تربيت بدنی و دبيرکل ستاد نظارت فرهنگی بازی های آسيايی، جهانی و المپيک، در گفت و گويی با خبرگزاری مهر برای نخستين بار در دوران جمهوری اسلامی، از صدور دستور العمل تازه ای برای ورزشکاران ايرانی شرکت کننده در بازی های المپيک پکن خبر داد.


در بخشی از اين گفت و گو کليه ورزشکاران، مربيان و سرپرستان اعزامی به المپيک پکن از گفت و گو با شبکه هايی ايرانی غير وابسته به جمهوری اسلامی و يا تاييد نشده از سوی آنان، رسما منع شده اند و در کل اعلام شده است که آنان از عواقب هرگونه گفت و گو با رسانه های بيگانه و عمل غيراخلاقی خالکوبی بايد آگاه باشند.


صيدانلو در مورد عواقب نقض اين دستور توضيحی نداد و تنها با اشاره به تاکيد آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بر اين که «ورزشکاران، سفيران جمهوری اسلامی هستند»، گفت: «ورزش ايران در بسياری از رشته ها توانايی رقابت پاياپای با تيم های پيشرفته جهانی را ندارد اما در بحث اخلاقيات ورزشکاران ما می توانند رقابتی جدی با حريفانشان داشته باشند و مدال طلای اين رويارويی را از آن خود کنند.»


  • «شورای عالی انقلاب فرهنگی هر گونه گفت و گوی ورزشکاران با رسانه های بيگانه را ممنوع کرده است. اين ممنوعيت برای تمام دستگاه های کشور و از جمله ورزش لازم الاجرا است. بر اين اساس ورزشکاران ما تحت هيچ شرايطی حق صحبت با خبرنگاران و نمايندگان رسانه های بيگانه را ندارند.»
مدير کل فرهنگی سازمان تربيت بدنی

او مدال طلا در اين زمينه را مهمتر از پيروزی در ميدان اعلام کرد و گفت که چگونگی حضور ورزشکاران ايرانی در رقابت های پکن بيشتر از نتايج حاصله حائز اهميت است.


به اعتقاد سازمان تربيت بدنی جمهوری اسلامی، ورزشکاران شرکت کننده در المپيک می توانند با چگونگی برخورد و رفتار خود پيام های زيادی را به جهانيان اعلام کنند، به همين دليل مسائل اخلاقی – فرهنگی مربوط به پيکارهای المپيک پکن را به شدت پيگيری می کنند و با هر گونه تخلف در اين زمينه برخورد می شود.


منع خالکوبی برای ورزشکاران


در مورد خالکوبی بر روی بدن ورزشکاران ايرانی، مدير کل فرهنگی سازمان تربيت بدنی گفت: « ورزشکاران برخی از تيم های اعزامی به بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن بر روی نقاطی از بدن خود که اتفاقا در معرض ديد هم هست، طرح هايی را به صورت خالکوبی ايجاد کرده اند. اين افراد به اين صورت حق شرکت در رقابت های المپيک را ندارند.»


او گفت: «ممنوعيت خالکوبی حوزه جغرافيايی نمی شناسد و در هر ميدانی چه داخلی و چه خارجی، بايد رعايت شود.»


در هشدار سازمان تربيت بدنی، آمده است که «اگر در پکن ورزشکاری اين موضوع را ناديده بگيرد و به ويژه در جريان مسابقات المپيک که توسط کل جهان پيگيری می شود، با بدن منقش و خالکوبی شده وارد زمين مسابقه شود متخلف شناخته شده و با او برخورد می شود. ورزشکاران بايد قسمت های خالکوبی بدن خود را به هر نحوی که شده بپوشانند تا از معرض ديد خارج شود.»


مصاحبه ممنوع!


صيدانلو با اشاره به گفت و گوی چندی پيش ورزشکاران با صدای آمريکا گفت: «چندی پيش برخی از بازيکنان و اعضای کادر فنی يکی از تيم های اعزامی به آمريکا مصاحبه هايی را با يکی از شبکه های راديويی آمريکا انجام دادند که البته از ديد مسئولان سازمان تربيت بدنی پنهان نماند و واکنش آنها را به دنبال داشت. اين در حالی است که نتيجه روی دادن چنين اتفاقی در زمان برگزاری مسابقات المپيک چين فراتر از يک واکنش خواهد بود.»


دبير کل ستاد نظارت فرهنگی بازی های آسيايی، جهانی و المپيک همچنين تاکيد کرد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی هر گونه گفت و گوی ورزشکاران با رسانه های بيگانه را ممنوع کرده است. اين ممنوعيت برای تمام دستگاه های کشور و از جمله ورزش لازم الاجرا است. بر اين اساس ورزشکاران ما تحت هيچ شرايطی حق صحبت با خبرنگاران و نمايندگان رسانه های بيگانه را ندارند.»


اين مقام سازمان تربيت بدنی در پاسخ به اين سوال که سازمان تربيت بدنی در مورد ورزشکاران يا مربيانی که هر يک از اين موارد را ناديده بگيرند چه تصميمی اتخاذ خواهد کرد، گفت: «سرپيچی از اين موارد تخلف محسوب می شود و ما هم با متخلفين تعارف نداريم. نوع برخورد با افراد خاطی به عوامل متعددی از جمله شرايط رقابت ها بستگی دارد. حتی ممکن است برای آنها محروميت هايی را درنظر بگيريم، مخصوصا اگر دراين زمينه سابقه دار باشند.»


XS
SM
MD
LG