لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

تاسیس تشکل کارگری جدید برای «هفت میلیون کارگر» در ایران


خبرگزاری « ايلنا» گزارش داد که مجمع عمومی انتخابات نخستين دوره هيئت مديره کانون عالی انجمن های صنفی کارگری ايران روز چهارشنبه با شرکت نمايندگان ۳۷۵ انجمن صنفی کارگری از حدود ۵۵۰ انجمن صنفی کارگری کشور در تهران برگزار شد.

ايلنا اشاره ای به نام اين تشکل ها نکرد و نگفت که آيا تشکل هايی مانند سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در آن مجمع حضور داشته اند يا نه. اما برخی از فعالان کارگری به « رادیو فردا» گفتند که از این تشکل ها برای شرکت در این مجمع دعوت نشده بود.

مجمع عمومی انتخابات نخستين دوره هيئت مديره کانون عالی انجمن های صنفی کارگری ايران در شرايطی برگزار شد که به گفته غلامرضا خادمی زاده، نماينده هيئت موسس اين کانون، به دليل نبود چنين تشکلی برای پيگيری مطالبات صنفی کارگران شاغل در محيط های توليدی کوچک، نوعی سردرگمی وجود داشت.

آقای خادمی زاده گفت: «با انتخابات روز چهارشنبه، تکليف بيش از هفت ميليون کارگر شاغل در محيط های کوچک صنفی روشن می شود و اشاره کرد که اين اقدام پس از موافقت وزارت کار وامور اجتماعی صورت گرفت.»

اين فعال کارگری همچنين گفت که روابط خوبی ميان هيئت موسس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری با کانون هماهنگی شورای اسلامی کار و مجمع نمايندگان کارگری وجود دارد؛ دو تشکلی که از سوی شماری از فعالان کارگری، دولتی به حساب می آيند.

اين در شرايطی است که حميد حاج اسماعيلی، از برگزار کنندگان اين مجمع، در مورد بحث اعمال نفوذ دولت در اين تشکل جديدالتاسيس گفت: «اجازه داده نخواهد شد که کانون عالی انجمن های صنفی کارگری به پايگاه قدرتی برای گروه های ذی نفوذ و دولتمردان تبديل شود.»

در اين ميان، به رغم ابراز اميدواری حميد حاج اسماعيلی، از برگزار کنندگان هيئت مديره کانون عالی انجمن های صنفی کارگری ايران، به پيگيری مطالبات صنفی کارگری توسط اين تشکل جديد التاسيس، اعتراض هايی به نحوه رای گيری برای انتخاب هيئت مديره آن صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، علی يزدانی، رئيس کانون انجمن‌های صنفی کارگران نانوايی‌، انتخابات روز چهارشنبه را دارای ابهام های زياد دانست و گفت: بسياری از کارفرمايان در اين کانون کارگری نفوذ کردند و صاحب رای شدند.

اشاره وی به حضور چهار راننده در هيئت مديره کانون عالی انجمن های صنفی کارگری ايران بود که بر اساس آيين نامه، شمار آنان نبايد بيش از دو نفر باشد.

رئيس کانون انجمن‌های صنفی کارگران نانوايی‌ گفت که وزارت کار و امور اجتماعی از اعضای هيئت رئيسه مجمع برگزاری انتخابات روز چهارشنبه خواسته است تا روز يکشنبه به آن وزارت خانه مراجعه کنند تا به اختلافات پيش آمده رسيدگی شود، به ويژه که او ادعا کرد در رای گيری تقلب شده است.

تاکنون واکنشی از سوی برگزارکنندگان مجمع عمومی هيئت مديره کانون عالی انجمن های صنفی کارگری ايران در اين خصوص مطرح نشده است.

در همين حال، محمدرضا ربيعی، مديرکل سازمان های کارگری و کارفرمايی وزارت کار و اموراجتماعی، روز چهارشنبه گفت: وزير کنونی کار و امور اجتماعی معتقد به برقراری تعامل با نهادهای صنفی کارگری و کارفرمايی است.

اين سخنان در شرايطی عنوان شده که در ساليان اخير، شمار بسيار زيادی از فعالان کارگری بازداشت شده اند و با تشکل های مستقل کارگری برخوردهای امنيتی صورت گرفته است.

از جمله فعالان کارگری که هنوز زندانی هستند، می توان به منصور اسانلو، ابراهيم مددی، رضا شهابی و بهنام ابراهيم زاده اشاره کرد.

در عین حال، فريدون نيکو فرد، جليل احمدی، قربان عليپور و محمد حيدری مهر؛ از اعضای هيات مديره سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، که مدتی نیز زندانی بودند، چند روز پیش از این شرکت اخراج شدند.
XS
SM
MD
LG