لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

احضار سفیر بریتانیا به وزارت خارجه ایران


جفری آدامز، سفیر بریتانیا در تهران.(عکس: فارس)
جفری آدامز، سفیر بریتانیا در تهران.(عکس: فارس)

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه، سفير بريتانيا در تهران را در اعتراض به تصميم دولت آن کشور برای آزادی يکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در لندن، در سال ۱۹۸۰، احضار کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، مهدی صفری، معاون اروپای وزارت امور خارجه ايران، با احضار جفری آدامز، سفير بريتانيا، مراتب اعتراض شديد جمهوری اسلامی را به تصميم دولت بريتانيا در زمينه آزادی فوزی بداوی نژاد، تنها بازمانده از گروه حمله کنندگان به سفارت ايران، اعلام کرد.


فوزی بداوی نژاد، ۵۰ ساله، تنها بازمانده يک گروه شش نفره بود که در ارديبهشت سال ۱۳۵۹ به مدت شش روز سفارت ايران را تصرف کرده بودند.


به نوشته روزنامه های چاپ لندن، وی پس از تحمل ۲۷ سال زندان در روزهای آينده آزاد خواهد شد.


مقام های جمهوری اسلامی می گويند که او سردسته گروه مهاجمان به سفارت ايران بوده است.


معاون اروپای وزارت امورخارجه با اشاره به محکوميت حمله به ايران از سوی دبير کل وقت سازمان ملل متحد گفت: « آزادی تروريستی که در قلمرو انگليس به حريم حاکميتی ايران تجاوز کرده و مسئول شهادت دو ديپلمات ايرانی و جراحت شماری از ديپلمات های کشورمان و اولين سابقه تهاجم و اشغال يک سفارت خارجی در خاک انگليس بوده، يک اقدام غير قابل دفاع و محکوم است.»


آقای صفری افزود: « تصميم اخير، متعاقب تصميم قبلی دولت انگليس به خارج کردن منافقين از ليست گروه های تروريستی انگليس، صداقت آن کشور برای داشتن روابط خوب با ايران را درمعرض ترديد جدی قرار داده است.»


چند ماه پیش، در پی حکم سه قاضی دادگاه در بریتانیا، دولت این کشور نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست سازمان های تروریستی حذف کرد.


مهدی صفری همچنين بر درخواست تهران مبنی بر توقف اين تصميم غيرعادلانه و استرداد فوزی بداوی نژاد به ايران تاکيد کرد.


معاون وزیر امور خارجه ایران خواستار آزاد نشدن فوزی بداوی نژاد و در عین حال، استرداد او به تهران شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «ايرنا»، جفری آدامز، سفير بريتانيا در تهران، « در اين ديدار با تصريح بر اين که فوزی بداوی نژاد بر اساس قوانين انگليس يک تروريست است که دوره مجازات خود را سپری کرده است»، اعلام کرد که درخواست ايران را ضمن انعکاس به دولت بريتانيا مورد بررسی قرار مي دهد.


به گزارش خبرگزاری « رويترز» ، تا زمان ارسال اين خبر، سفارت بريتانيا در اين مورد اظهار نظر نکرده بود.


سفارت ايران در لندن نيز روز شنبه تصميم مقامات بريتانيا در مورد آزادی زود هنگام يکی از حمله کنندگان به اين سفارت در سال ۱۹۸۰ را «به شدت محکوم» کرده بود.


فوزی بدوای نژاد که به حبس ابد محکوم شده بود، با موافقت هيئت بخشودگی طی آزاد خواهد شد.


روز نامه «تايمز» نیز نوشت که بریتانیا با درخواست تهران برای استرداد فوزی بدوای نژاد مخالفت کرده است.


این روزنامه تصريح کرد که بريتانيا خواهان تضمين اين موضوع است که در صورت استرداد فوزی بداوی نژاد، وی در ايران با مجازات مرگ روبه رو نخواهد شد. اما ايران چنين تضمينی را تاکنون ارايه نکرده است.


حمله به سفارت ايران در لندن



فوزی بداوی نژاد، ۵۰ ساله، تنها بازمانده يک گروه شش نفره بود که در ارديبهشت سال ۱۳۵۹ به مدت شش روز سفارت ايران را تصرف کرده بودند.

در ارديبهشت سال ۱۳۵۹ ، گروهی از مهاجمان به سفارت ايران در لندن حمله کردند و ۲۰ تن از کارکنان اين سفارت خانه را به گروگان گرفتند.


اين مهاجمان که خود را « طرفدار استقلال عربستان» (خوزستان) از ايران می ناميدند، به مدت شش روز سفارت ايران را در کنترل داشتند.


گروگان گيران خواستار آزادی ۹۱ زندانی در استان خوزستان بودند و به ايران ۲۴ ساعت مهلت داده بودند تا زندانيان را آزاد کند. در جريان اين حادثه، عباس لواسانی که رايزن مطبوعاتی سفارت بود، به وسيله گروگانگيران به قتل رسيد.


گروگانگيری، سرانجام با دستور مستقيم مارگارت تاچر، نخست وزير وقت بريتانيا، و با مداخله نيروهای ويژه ضد ضربت بريتانيا پايان يافت.


در اين عمليات، تنها کسی که از ميان حمله کنندگان زنده ماند، فوزی بداوی نژاد بود. وی در سال ۱۹۸۱ به جرم مشارکت در قتل و حمل سلاح به شديترين مجازات در قوانين بريتانيا، يعنی حبس ابد محکوم شد.


XS
SM
MD
LG