لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

ایران به تصمیم بریتانیا درباره آزادی بداوی نژاد اعتراض کرد


سفارت ايران در لندن روز شنبه در بيانيه ای آزادی فوزی بداوی نژاد را به شدت محکوم کرده است.
عکس از: AFP
سفارت ايران در لندن روز شنبه در بيانيه ای آزادی فوزی بداوی نژاد را به شدت محکوم کرده است. عکس از: AFP

سفارت ايران در لندن روز شنبه تصميم مقامات بريتانيا در مورد آزادی زود هنگام يکی از حمله کنندگان به این سفارت در سال ۱۹۸۰ را «به شدت محکوم» کرده است.


روزنامه های بريتانيا روز جمعه گزارش دادند که فوزی بداوی نژاد، تنها بازمانده از گروه حمله کنندگان به سفارت ايران، طی روز های آينده پس از تحمل ۲۷ سال زندان آزاد خواهد شد.


فوزی بداوی نژاد، ۵۰ ساله، تنها بازمانده يک گروه شش نفره بود که در ارديبهشت سال ۱۳۵۹ به مدت شش روز سفارت ايران را تصرف کرده بودند.


فوزی بدوای نژاد که حبس ابد محکوم شده بود با موافقت هئیت بخشودگی طی روز های آینده آزاد خواهد شد. در همين زمينه وکيل وی به روزنامه گاردين گفته است دستگاه قضايی بريتانيا تاييد کرده است که فوزی بدوای نژاد برای جامعه تهدیدی محسوب نمی شود و در نهايت حکم به آزادی او داده است.


در همين حال، سفارت ايران در لندن روز شنبه در بيانيه ای به شدت آزادی فوزی بداوی نژاد را محکوم کرده و تاکيدکرده است: اين تصميم دستگاه قضايی بريتانيا بر روابط دو کشور «تاثير منفی» خواهد گذاشت.


سفارت ايران در لندن با اشاره به اين که آزادی فوزی بداوی نژاد باعث نگرانی عميق شهروندان ايران و بريتانيا شده است، از دولت بريتانيا خواست در اين زمينه تجديد نظر کند.


نشريه «تايمز» نيز گزارش داده است که ايران برای محاکمه فوزی بداوی نژاد به اتهام مشارکت در حمله به سفارت لندن، خواستار استرداد وی شده است، اما دولت بريتانيا اين در خواست را رد کرده است.


تايمز تصريح کرده است که بريتانيا خواهان تضمين اين موضوع است که در صورت استرداد فوزی بداوی نژاد، وی در ايران با مجازات مرگ روبه رو نخواهد شد. اما ايران چنين تضمينی را تاکنون ارايه نکرده است.


اين در حالی است که یک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا به رويترز گفته است: که ايران تاکنون چنين در خواستی را به صورت رسمی مطرح نکرده است.


در خواست تجديد نظر در روابط با بريتانيا


  • فوزی بداوی نژاد در سال ۱۹۸۱ به جرم مشارکت در قتل و حمل سلاح به شديترين مجازات در قوانين بريتانيا، يعنی حبس ابد محکوم شد.

همزمان با بيانيه سفارت ايران در لندن، علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران گفت: برخی از نمايندگان مجلس خواهان تجديد نظر در مورد رابطه با بريتانيا هستند.


علاءالدين بروجردی آزادی فوزی بدوای نژاد را نمونه ای از معيارهای دوگانه بريتانيا در قبال ايران دانست و گفت:« اگر چنين اقدامی صورت بگيرد بدون ترديد آثار و تبعات منفی خود را به دنبال خواهد داشت و در سطح افکار عمومی ايران هم تبعات منفی گسترده‌ای خواهد داشت و اميدواريم که انگليس (بريتانيا) چنين اشتباهی را مرتکب نشود».


علاءالدين بروجری دولت ايران را مسئول تصميم گيری درباره روابط با بريتانيا دانسته ولی با اين حال تاکيد کرد برخی نمايندگان مجلس خواهان تجديد نظر در روابط هستند و تاکنون کميسيون امنيت ملی دو جلسه در اين زمينه برگزار کرده است


حمله به سفارت ايران در لندن


در ارديبهشت سال ۱۳۵۹ گروهی از مهاجمان به سفارت ايران در لندن حمله کرده و ۲۰ تن از کارکنان اين سفارتخانه را به گروگان گرفتند.


اين مهاجمان که خود را طرفدار استقلال عربستان (خوزستان) از ايران می ناميدند به مدت شش روز سفارت ايران را در کنترل داشتند.


گروگانگيران خواستار آزادی ۹۱ زندانی در استان خوزستان بودند و به ايران ۲۴ ساعت مهلت داده بودند تا زندانيان را آزاد کند. در جریان این حادثه عباس لواسانی که رايزن مطبوعاتی سفارت بود، به وسیله گروگانگیران به قتل رسید..


گروگانگيری سرانجام با دستور مستقيم مارگارت تاچر، نخست وزير وقت بريتانيا، با مداخله نيروهای ويژه ضد ضربت بريتانيا (اس ای اس)، پايان يافت.


در اين عمليات تنها کسی که از ميان حمله کنندگان جان سالم به در برد، فوزی بداوی نژاد بود. اما معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، دولت بريتانيا را متهم کرده بود که هنگامی که «تروريست ها اسلحه های خود را زمين گذاشته بودند و تسليم شده بودند با شليک به سرشان آنها را کشته اند.»


فوزی بداوی نژاد در سال ۱۹۸۱ به جرم مشارکت در قتل و حمل سلاح به شديترين مجازات در قوانين بريتانيا، يعنی حبس ابد محکوم شد.


XS
SM
MD
LG