لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

درخواست کمک خانواده‌های بازداشت‌شدگان روز کارگر از سازمان‌های جهانی


Iran -- Iranian workers, International Workers Day, Tehran, 20Jul2008
Iran -- Iranian workers, International Workers Day, Tehran, 20Jul2008

با گذشت بيش از دو هفته از بازداشت ده‌ها نفر در مراسم روز يازدهم ارديبهشت، روز جهانی کارگر، و بی‌خبری از وضعيت آنان، خانواده‌های بازداشت‌شدگان در پارک لاله نامه‌هايی به سازمان‌های بين‌المللی حقوق بشری و هيئت نظارت بر حقوق شهروندی نوشته و خواستار آزادی بستگان خود شده‌اند.

دو هفته از بازداشت‌های گسترده در روز يازدهم ارديبهشت، روز جهانی کارگر، در پارک لاله و همچنين نعمت آباد تهران می‌گذرد، اما خانواده‌های بازداشت‌شدگان هيچ خبری از وضعيت بستگان خود ندارند.

اکرم رحيم‌پور، همسر جعفر عظيم‌زاده، رئيس هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران که در روز جهای کارگر در پارک لاله بازداشت شد، در اين خصوص به «راديو فردا» گفت: «هيچ خبری از آقای عظيم‌زاده ندارم و او هيچ تماسی نيز با من نگرفته است.»

وی افزود:«به من و به ساير خانواده‌ها، اجازه ملاقات داده نشده است و در پی مراجعات مکرر ما به دادگاه انقلاب برای اطلاع از وضعيت بازداشت‌شدگان، می‌گویند که پرونده‌های آنان هنوز کامل نشده است.»

در اين ميان، تاکنون اظهار نظر رسمی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ايران در مورد دليل بازداشت ده‌ها نفر در روز جهانی کارگر عنوان نشده است.

خانم رحيم‌پور نيز اين موضوع را در پاسخ به پرسشی در اين زمينه تأييد کرد و افزود: «هيچ چيز به ما نمی‌گويند و حتی به ما اجازه نداده‌اند که وارد شعبه دادگاه بشويم و با قاضی پرونده صحبت کنيم.»

به گفته فعالان کارگری، اين بی‌خبری از وضعيت بازداشت‌شدگان موجب نگرانی خانواده‌های آنان و تشکل‌های کارگری شده است.

جميل محمدی، عضو هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، به «راديو فردا» گفت: «خانم مريم محسنی در تماس تلفنی با فرزندش گفته است که تحت بازجويی‌های طولانی مدت، حتی به مدت شش ساعت قرار داشته است. بر همين اساس، ما حدس می‌زنيم که عين همين رفتارها با ساير بازداشت‌شدگان انجام شود و آنان تحت فشارهای جسمی و روانی شديدی برای پرونده‌سازی عليه آنان قرار داشته باشند.»

نيروهای امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران در روز يازدهم ارديبهشت سال جاری، در دو نوبت، حدود ۲۰۰ نفر را در پارک لاله و نعمت آباد تهران بازداشت کردند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، شمار قابل توجهی نيز از افراد عادی توسط اين نيروها بازداشت شدند که در روزهای اخير آزاد شده‌اند. با اين همه، همچنان ده‌ها نفر در زندان اوين نگه داشته شده‌اند.

جميل محمدی در مورد شمار افرادی که هنوز در زندان هستند، گفت: «تخمين می‌زنيم که حدود ۸۰ تا ۹۰ نفر همچنان در زندان باشند. حال ممکن است که اين آمار کمی بيشتر و يا کمتر باشد.»

پيشتر گفته می‌شد که حدود ۱۵۰ نفر در پارک لاله و حدود ۶۰ نفر در نعمت آباد تهران بازداشت شده‌اند.

شمار بسيار زيادی از بازداشت‌های روز يازدهم ارديبهشت ماه در ارتباط با مراسم روز جهانی کارگر بود که ۱۰ تشکل مستقل کارگری، با هدف درخواست برای بهبود شرايط زندگی ميليون‌ها کارگر با دستمزدی زير خط فقر ۸۵۰ هزار تومان در ماه، آن را برنامه‌ريزی کرده بودند.

مراسم روز جهانی کارگر در تهران در شرايطی از سوی ۱۰ تشکل برگزارکننده آن، مانند اتحاديه آزاد کارگران ايران و سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، برنامه‌ريزی شده بود که اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، تصريح می‌کند برگزاری تظاهرات و تجمعات مسالمت‌آميز، ‌به شرط آنکه مخل دين اسلام نباشد، نيازی به اخذ مجوز ندارد.

در همين حال، خانواده‌های بازداشت شدگان در دو هفته گذشته به اقدامات متعددی برای آگاهی از وضعيت بستگان خود و همچنين آزادی آنان دست زده‌اند.

اکرم رحيم‌پور، همسر جعفر عظيم زاده، در خصوص اين اقدامات گفت: «ما هر روز در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده‌ايم که تاکنون به ما پاسخی داده نشده است، به مجلس نيز مراجعه کرديم که جوابی به ما ندادند، به کميسيون اصل ۹۰ مجلس نيز نامه نوشتيم که هنوز هم نتيجه‌ای از آن نگرفتيم و يک نامه هم برای هيئت نظارت بر اجرای حقوق شهروندی که آنها در جواب ما نامه‌ای به دادگاه انقلاب داده‌اند که تاکنون از پاسخ دادگاه انقلاب بی‌خبريم.»

به گفته خانم رحيم‌پور، خانواده‌های بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر همچنين به سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بين‌الملل نامه نوشته و خواستار پيگيری آنان برای آزادی بدون قيد و شرط زندانيان شده‌اند.

همزمان، خانواده گروهی از کارگران بازداشت شده در محل تعاونی مسکن فلزکار و مکانيک، در نامه‌ای به آيت‌الله هاشمی شاهرودی، رئيس قوه قضاييه، خواستار روشن شدن وضعيت بازداشت شدگان و امکان ملاقات آنان با وکيل تعيين شده از سوی خانواده‌های‌شان شده‌اند.

بازداشت‌های روز جهانی کارگر در تهران، اعتراض‌هايی را در داخل و خارج از ايران به همراه داشته است.

از جمله، کميته برگزارکننده روز جهانی کارگر در ايران متشکل از ده سنديکا و تشکل کارگری، در فراخوانی، تشکل‌ها و نهادهای کارگری و حقوق بشر داخلی و بين‌المللی را به تلاش برای آزادی دستگيرشدگان اول ماه مه دعوت کرده است.

در اين فراخوان با اشاره به اين موضوع که افراد بازداشت شده «‌هيچ جرمی مرتکب نشده بودند که اين چنين غيرانسانی سرکوب و به بند کشيده شده‌اند»‌ آمده است: بازداشت‌شدگان در بدترين شرايط در زندان هستند.

سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه نيز بازداشت‌های اول ماه مه در تهران را محکوم کرد و از تمام نهادهای کارگری عضو فدراسيون جهانی کارگران صنايع غذايی که اين سنديکا در آن عضويت دارد، خواستار اعمال فشار برای آزادی سريع و بی‌قيد و شرط تمامی زندانيان کارگری ايران شد.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز در بيانيه‌ای خواستار آزادی همه افرادی شده است که «‌در حمله خشونت‌بار به تجمع مسالمت‌آميز برای بزرگداشت روز جهانی کارگردر اول ماه مه بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برند.»

اين کمپين همچنين از سازمان بين‌المللی کار، «آی ال او»، خواست اين بازداشت‌ها را محکوم کند.

در اين ارتباط، اتحاديه‌های کارگری در اندونزی روز دوشنبه گذشته مراسمی ‌را در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ايران در جاکارتا، پايتخت آن کشور، برگزار کردند و خواستار آزادی تمامی کارگران بازداشت شده در ايران شدند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG