لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

«به بهانه آیت‌الله خمینی، علیه جنبش سبز»


روز جمعه در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران به دعوت شورای هماهنگی تبليغات اسلامی، تظاهراتی برای انتقاد از پاره شدن عکس آیت الله خمینی برگزار شد. در این تظاهرات میرحسین موسوی و مهدی کروبی به شدت مورد حمله حجت الاسلام رحيميان، نماينده ولی فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران، قرار گرفتند. اما آيا تظاهرات روز جمعه موفقيت آميز بوده است و می توان گفت که نهادهای دولتی برای اعمال فشار به رهبران مخالفان دولت به هدف خود دست يافته اند؟

علی کشتگر، فعال سياسی در پاريس، درباره هدف شورای هماهنگی تبليغات اسلامی از برگزاری اين تظاهرات و دعوت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای شرکت مردم در آن به « راديو فردا» می گويد: « آقايان به تصوير آيت الله خمينی متوسل شدند تا روحانيونی که به شدت از کودتا و از شيوه های برخورد حکومت کودتا با مخالفين ناراضی هستند را متقاعد کنند که به خاطر پاره شدن تصوير آيت الله خمينی به حکومت کودتا نزديک شوند و با آن همکاری کنند.»

وی می افزايد:« آنها می بينند که جامعه به رغم همه سرکوب ها باز هم مقاومت می کند، جنبش سبز هم ژرف تر و گسترده تر شده و در ميان نيروهای سرکوب هم نگرانی به وجود آمده است، چون همه افراد نيروهای مسلح علاقه ندارند با ملت خود درگير شوند.»

به اعتقاد آقای کشتگر، « اينها مشکلاتی هستند که دولت کودتا حس می کند و تلاش دارد تا روحانيون ناراضی و تمام نيروهای مسلح را با حکومت کودتا همراه کند.»

تهديد به اعدام موسوی و کروبی

در تظاهرات روز جمعه، آقايان موسوی و کروبی به شدت مورد حمله حجت الاسلام رحيميان، نماينده ولی فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران، قرار گرفتند که گفت: « اگر سران فتنه بخواهند به فتنه‌گری ادامه دهند و دست از کارهايشان برندارند، بايد به بدترين و شديدترين حالت اعدام شوند.»

بر اساس گزارش ها، همزمان با اين سخنان، تظاهرکنندگان شعارهای « سران فتنه‌ سبز اعدام بايد گردند»، « موسوی موسوی اين آخرين پيام است» و « ‫موسوی، کروبی اين آخرين پيام است» را سر دادند.

همچنين در قطعنامه ای که در تظاهرات روز جمعه تهران خوانده شد، آمده است: « متاسفانه در وقايع چند ماه اخير و اغتشاشات پس از انتخابات، برخی از برادران سابق از استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده انقلاب گوی سبقت را ربودند و زمينه ‌ساز و مشوق ظهور و بروز دشمنی و کينه‌توزی‌ استکبار جهانی نسبت به آرمان‌ها و انديشه‌های رهبر کبير انقلاب اسلامی شدند.»

در اين قطعنامه، مخالفان با توصيف شدن به عنوان اغتشاش گر و فتنه گر، متهم به جسارت به آيت الله خمينی شدند.

سعيد رضوی فقيه، روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در تهران، درباره تهديد به اعدام آقايان موسوی و کروبی و شعارهايی که عليه اين دو رهبر مخالف دولت داده شد، به « راديو فردا» می گويد: « شعارهايی که در اين راهپيمايی داده شد و سخنان بسيار تند نماينده رهبری در بنياد شهيد در اين راهپيمايی، نشان می دهد که قرار بود برگزاری اين مراسم نه در اعتراض به اهانت به آيت الله خمينی، بلکه در انتقاد به جنبش سبز و تهديد سران اين جنبش باشد.»

شرکت کنندگان در تظاهرات همچنين از اقدام تلويزيون برای نشان دادن تصوير پاره شده بنيانگذار جمهوری اسلامی حمايت کردند.

اين در حالی است که رهبران مخالفان دولت با مشکوک خواندن پاره کردن تصوير آيت الله خمينی، تلويزيون دولتی ايران را به تنش آفرينی و زمينه سازی برای سرکوب معترضان متهم کرده اند.

سعيد رضوی فقيه در اين زمينه اشاره می کند که « پاره کردن عکس بنيانگذار جمهوری اسلامی امر مشکوکی است که هنوز عاملان آن شناخته نشده اند و به رغم ادعای بعضی از دستگاه های قضايی مبنی بر اين که عاملان دستگير شده اند، اما هنوز اين افراد به افکار عمومی مردم ايران معرفی نشده اند. بنابراين اصل ماجرا هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.»

وی می گويد:« به فرض اين که به بنيانگذار جمهوری اسلامی عامداً و عالماً توهين شده باشد، بسياری از هوادارن و سردمداران جنبش اعتراضی سبز هم به اين عمل اعتراض کردند و حتی دانشجويان هوادار اين جنبش در بعضی از دانشگاه های کشور تجمعات اعتراضی برگزار کردند و با ادای احترام به بنيانگذار جمهوری اسلامی، مجدداً بر خواسته های خود و بر اين که حرکت اعتراضی سبز در چهارچوب های قانونی قرار دارد، تاکيد کردند.»

« شکست تظاهرات روز جمعه»

اما آيا تظاهرات روز جمعه موفقيت آميز بوده است و می توان گفت که نهادهای دولتی برای اعمال فشار به رهبران مخالفان دولت به هدف خود دست يافته اند؟

آقای کشتگر در پاسخ می گويد: « نه، موفق نشدند. اينها مدعی هستند که در انتخابات ۲۵ ميليون رأی داشته اند، ولی با اين همه تبليغات و امکانات نتوانستند يک دهم اين نيرو را به خيابان های شهرهای بزرگ بياورند. بنابراين حرکت نيروهای کودتا برای مقابله با جنبش سبز با شکست روبرو شد».

در اين ميان، گزارش ها حاکی از شرکت نکردن مخالفان دولت در اين تظاهرات بوده است.

آقای رضوی فقيه در اين خصوص می گويد: « به رغم آن که سران جنبش برای برگزاری يک راهپيمايی در راستای ادای احترام به رهبر فقيد انقلاب و اعتراض به اهانت به ايشان درخواست مجوز از وزارت کشور کردند، اما چون هيچ گونه مجوزی در اين زمينه صادر نشد که البته قابل پيش بينی هم بود، طبيعی است که بدنه و سران جنبش سبز از حضور در اين راهپيمايی جهت دار و يک جانبه خودداری کردند.»

تظاهرات مورد نظر نهادهای دولتی در حالی برگزار شد که ميرحسين موسوی گفته بود همراه با مهدی کروبی و مجمع روحانيون همچنان منتظر پاسخ رسمی مقامات دولتی برای برگزاری راهپيمايی مستقل است.

آقايان کروبی و موسوی صبح روز چهارشنبه گذشته درخواست مشترکی را به استانداری تهران تسليم کرده و خواستار راهپيمايی برای اعتراض به «هتک حرمت» آيت الله خمينی شده بودند.

ميرحسين موسوی در گفت وگو با وب سايت « کلمه» با تاکيد بر اين که پاسخ مثبت به در خواست معترضان برای برگزاری راهپيمايی مستقل بيشتر به نفع کشور است، افزود: « به نظر نمی‌رسد فضاسازی روزهای اخير و زير پا گذاشته شدن بديهی‌ترين موازين حقوقی از سوی مسئولان عاليرتبه قضايی و امنيتی کشور حرکتی در اين جهت باشد.»

اما تاکنون مقام های وزارت کشور به درخواست آقايان موسوی و کروبی و همچنين درخواست مجمع روحانيون مبارز برای برگزاری يک راهپيمايی مستقل پاسخ مثبت نداده اند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG