لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

گزارش برنامه اتمی ایران در آژانس بررسی می شود


محمد البرادعی در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد که ايران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نداشته است.(عکس: AFP)
محمد البرادعی در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد که ايران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نداشته است.(عکس: AFP)

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه نشست سالانه سپتامبر خود در وين را، به منظور بحث و بررسی درباره بن بست جاری در تحقيقات مربوط به برنامه نظامی - اتمی ايران را آغاز می کند.


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، هفته گذشته گزارش خود در مورد ايران را در اختيار اعضای شورای حکام اين نهاد قرار داده بود.


ديپلمات ها می گويند که اين موضوع و ساير موضوعات مورد بررسی اين نشست در روز چهارشنبه جمع بندی می شود.


محمد البرادعی هفته گذشته در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد که ايران در زمينه بررسی فعاليت های نظامی – هسته ای اش با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نداشته و «متاسفانه قادر نشده تا در زمينه مطالعات ادعايی و ساير مسائل باقی مانده در پرونده اتمی ايران که نگرانی های جدی را برانگيخته است، به پيشرفت واقعی دست يابد.»


آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است، پيشتر گفته بود به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.



به گفته ديپلمات ها، قرار است که گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد سوريه نیز توسط آقای البرادعی قرائت شود.

تهران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده است.


همچنین يک روز پس از گزارش آقای البرادعی، آژانس بين المللی انرژی اتمی، اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می داد ايران تلاش کرده است موشک دوربرد خود را آماده حمل کلاهک هسته ای کند.


ديپلمات هايی که در نشست آژانس بين المللی انرژی اتمی حضور داشتند، این خبر را منتشر کردند.


اشاره آژانس بين المللی انرژی اتمی به موشک دوربرد ايران، موشک های شهاب است که سپاه پاسداران تير ماه گذشته اعلام کرد که نمونه ارتقاء يافته آن را با برد دو هزار کيلومتر آزمايش کرده است.


در همين ارتباط، يک ديپلمات بلند پايه آمريکايی که در اين نشست حاضر بود، اما نامی از او برده نشد، به آسوشيتدپرس گفت: اطلاعات آژانس (در باره تلاش برای ساخت کلاهک هسته ای) روشن و حاکی از انجام اين اقدام از سوی جمهوری اسلامی ايران است.


اما مقام های ايرانی در روزهای اخير اين اطلاعات را «جعلی» خوانده اند.


همچنين به گفته ديپلمات ها، قرار است که گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد سوريه ارائه شود.


به گفته آنها، موضوع سوريه که آمريکا می گويد در حال ساخت تاسيسات هسته ای سری بوده است، به طور رسمی در دستور کار قرار ندارد.


با اين حال، انتظار می رود که محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در سخنرانی مراسم افتتاحيه نشست شورای حکام در روز دوشنبه، گزارش جديدی را درباره تحقيقات اين نهاد بين المللی در خصوص سوريه در اختيار ۳۵ عضو اين شورا قرار دهد.


همچنین قرار است در نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره تازه ترين گزارش آقای البرادعی درباره ليبی بحث شود که برنامه سری تسليحات هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ ميلادی کنار گذاشت.


XS
SM
MD
LG