لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

ابراز نگرانی دبیر کل سازمان ملل از برنامه اتمی ایران


بان کی مون می گوید هنگام سفر محمود احمدی نژاد، به نيويورک ، «قطعا» درباره گزارش اخير آژانس با وی گفت و گو خواهد کرد. (عکس: AFP)
بان کی مون می گوید هنگام سفر محمود احمدی نژاد، به نيويورک ، «قطعا» درباره گزارش اخير آژانس با وی گفت و گو خواهد کرد. (عکس: AFP)

دبير کل سازمان ملل متحد از ایران خواست که قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کند و اعلام کرد که با محمود احمدی نژاد درباره گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت و گو خواهد کرد.


بان کی مون در آستانه شصت و سومين نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در مصاحبه با راديو سازمان ملل، ضمن پرداختن به چالش های کنونی جهان، از ایران خواست که قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کند.


وی گفت که گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ایران سبب «نگرانی عمیق» او شده است.


بان کی مون اظهار داشت: هنگام سفر محمود احمدی نژاد به نيويورک، «قطعا» درباره گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی با او گفت و گو خواهد کرد.


وی افزود: «دولت ايران بايد به همه قطعنامه های شورای امنيت عمل کند. اين خواست جامعه جهانی است. آنها بايد به درخواست های جامعه جهانی گوش دهند.»


دبیر کل سازمان ملل متحد در حالی از قصد خود برای گفت و گو با رييس جمهوری ايران سخن می گويد که آمريکا هنوز برای محمود احمدی نژاد و همراهانش ويزا صادر نکرده است.


در صورتی که آمريکا به محمود احمدی نژاد ويزا بدهد، رييس جمهوری ايران برای سومين سال پياپی در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.


بان کی مون در حالی از قصد خود برای گفت و گو با رييس جمهوری ايران سخن می گويد که آمريکا هنوز برای محمود احمدی نژاد و همراهانش ويزا صادر نکرده است.

سال گذشته سفر محمود احمدی نژاد به نيويورک با جنجال زیادی همراه بود. مقام های شهر نيويورک به رييس جمهوری ايران اجازه ديدار از منطقه صفر، محل برج های دو قلو، را ندادند و رييس دانشگاه کلمبيا نیز با کلماتی تند، از سخنرانی وی استقبال کرد.


در تازه ترين گزارش محمد البرادعی، دبير کل آژانس، که روز دوشنبه منتشر شد، بار ديگر تاکيد شده است که اين نهاد هنوز نمی تواند صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته ای ايران را به تاييد برساند.


محمد البرادعی در گزارش خود آورده است که اين آژانس هنوز نتوانسته است برای همه پرسش هايی که مربوط به گذشته برنامه هسته ای ايران است، پاسخ روشنی پيدا کند.


برای نمونه، آژانس همچنان از ايران می خواهد که درباره در اختيار داشتن سند اورانيوم فلزی، فعاليت های خريد و تحقيق و توسعه نهادهای مرتبط با بخش نظامی که می تواند به مسائل هسته ای ارتباط داشته باشد و درباره توليد تجهيزات و قطعات هسته ای توسط شرکت های متعلق به صنايع دفاع رفع ابهام کند.


آژانس همچنين از ايران می خواهد که اطلاعات بيشتری در مورد آزمايش های انفجاری با قدرت بالا و فعاليت های مرتبط با موشک در اختيار داشته باشد.


این تحولات در حالی رخ می دهد که نمايندگان گروه ۱+۵ که طرف مذاکره با تهران هستند، برای بررسی آخرين تحولات پرونده هسته ای ايران روز جمعه در واشينگتن با يکديگر ديدار خواهند داشت.


شان مک کورمک، سخنگوی وزرات امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت که نمايندگان ايالات متحده، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه، و آلمان گام بعدی در مورد پرونده هسته ای ايران را بررسی می کنند.


اين ديدار در حالی صورت می گيرد که وزرای امور خارجه ۱+۵ هفته آينده نيز در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره پرونده ايران گفت و گو خواهند کرد.


ايالات متحده روز دوشنبه به ايران هشدار داد که ممکن است با دور چهارم تحريم های شورای امنيت مواجه شود. فرانسه نيز روز سه شنبه خواستار اعمال دور تازه تحريم ها عليه ايران شد.


در حالي که مناسبات روسيه با آمريکا و غرب تيره است، اعمال تحريم های شديد عليه ايران با ابهام روبروست ولی برخی از صاحبنظران می گویند که مخالفت مسکو با اعمال تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی جدی نیست.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحریم علیه تهران صادر کرده است و در همه آنها از ایران خواسته است که از غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد، دست بردارد.


روسيه و چين که در شورای امنيت از حق وتو برخوردارند با هيچ يک از اين قطعنامه ها مخالفت نکردند و تنها از شدت آن کاسته اند.


بحران مالی در بازار آمریکا، غذا و آب و هوا


دبير کل سازمان ملل، در بخش دیگری از مصاحبه خود به چالش های عمده جهانی پرداخته و در باره بحران در بازارهای مالی آمریکا ابراز نگرانی کرد.


بان کی مون معتقد است اين بحران بر ساير کشورهای جهان و به ويژه کشورهای ثروتمند اثر می گذارد. به گفته وی، اين بحران از کمک های کشورهای ثروتمند برای مبارزه با فقر جهانی خواهد کاست.


دبیر کل سازمان ملل همچنين از شکست خوردن آخرين دور گفت و گوهای سازمان تجارت جهانی که به گفته وی می توانست نقش مهمی در گشودن بازارهای دنيا به روی کشورهای فقیر داشته باشد، ابراز تاسف کرد.


دبير کل سازمان ملل همچنين تغييرات آب و هوايی و بحران غذا را از جمله موضوع هايی دانست که وی توجه ويژه ای به آنها دارد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG