لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

کمپینی برای آزادی روزنامه‌نگاران ايرانی


فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران، آی اف جی، نگرانی عميق خود را از آنچه اقدامات مقام‌های ايرانی عليه تهيه گزارش‌های مستقل از تظاهرات اعتراضی در ايران ناميد، ابراز داشت.

تظاهرات مورد اشاره اين تشکل بين‌المللی روزنامه‌نگاران، تظاهرات معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد بوده است.

بيانيه فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران در شرايطی منتشر شده که گزارش‌هايی در مورد اعمال محدوديت‌های بسيار بر سر راه فعاليت روزنامه‌نگاران ايرانی و خارجی و همچنين نشريات از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد انتشار يافته است.

اين بيانيه با عبارت «روزنامه‌نگاران ايرانی را آزاد کنيد» آغاز شده و در آن به بازداشت ده‌ها روزنامه‌نگار ايرانی در روزهای اخير اعتراض شده است.

اين تشکل بين‌المللی با انتقاد از اقدامات دولت ايران عليه رسانه‌های مستقل نوشت: «دولت، خبرنگاران خارجی را اخراج کرده، نشريات را تعطيل کرده و تلاش به عمل آورده است تا مانع دريافت اخبار و تصاوير شبکه‌های بين‌المللی شود.»

اعمال سانسور بر مطبوعات و فيلترينگ سايت‌ها از ديگر اقدامات دولت ايران هستند که مورد انتقاد دولت ايران قرار گرفته است.

اينگونه انتقادها در حالی از سوی سازمان‌های بين‌المللی می‌شود که مقام‌های ايرانی گزارش‌های مرتبط با اين محدويت‌ها را رد کرده‌اند.

سارا بوشتوب، مسئول شمال آفريقا و خاورمانيه فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران، به اين پرسش راديو فردا که وضعيت در ايران را چگونه ارزيابی می‌کند، پاسخ می‌دهد: «نه تنها فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران، بلکه ساير سازمان‌های فعال در اين زمينه و همچنين حقوق بشری فکر می‌کنند که موج کنونی برخورد با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ايران تا اين اندازه بد نبوده است.»

وی افزود: «ما به شدت نگران اقدامات سرکوب‌گرانه مقام‌های ايرانی و نيز برخورد آنان با اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هستيم که عضو فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران است.»

فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران در بيانيه خود اقدامات دولت ايران را نقض تعهد اين کشور به رعايت حقوق بشر و آزادی بيان دانسته است؛ حقوقی که به گفته اين تشکل بين‌المللی، حتی در قانون اساسی ايران نيز بر اجرای آنها تأکيد شده است.

فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران در اين خصوص از مقام‌های ايران خواسته است به تعهد خود به ماده ۱۹ کنوانسيون بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی عمل کنند.

اين تشکل بين‌المللی خواستار پايان فوری محدويت‌های اعمال شده در ايران و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی شده است.

خانم بوشتوب با اشاره به اهميت بسيار نظارت بر وضعيت رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ايران گفت:« آنچه که ما تاکنون درباره ايران، همانند برخی ديگر از کشورهای منطقه مانند يمن انجام داده‌ايم، آغاز کمپينی برای آزادی روزنامه‌نگاران زندانی بوده است.»

او اضافه کرد:«ما فهرستی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده و همچنين نحوه برخورد با آنان را تهيه کرده‌ايم. در همين ارتباط، ما همکاری نزديکی با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران داريم.»

در همین خصوص، فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران از انجمن‌های عضو خود در ۱۲۴ کشور خواستار ارسال نامه‌هایی به دفاتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، ریاست جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه شده است.

اقدامات ديگری که به گفته سارا بوشتوب، فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران درصدد انجام آن است، بررسی شرايط کاری روزنامه‌نگاران ايرانی است که اهميت بسياری برای اين تشکل بين‌المللی دارد.

مسئول شمال آفريقا و خاورمانيه فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران افزود: «اين در شرايطی است که ما امکان مسافرت به ايران در يک سال گذشته را نداشته‌ايم و اين يکی از مشکلات ما در اين زمينه به شمار می‌رود.»

ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران

گزارش‌ها از ايران حاکی از بازداشت شمار بيشتری از روزنامه‌نگاران ايرانی است.

کاوه مظفری؛ وب‌نگار و مدافع حقوق زنان، هنگامه شهيدی؛ روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در استان تهران، و محمد رضا يزدان‌پناه؛ روزنامه‌نگار و عضو جبهه مشارکت، از جمله اين روزنامه‌نگاران هستند که در روزهای اخير در تهران بازداشت شده‌اند.

به نوشته وب سايت «سحام نيوز»، خانم شهيدی که روز نهم تير ماه بازداشت شد، همچنان زندانی است.

سايت « نوروز» وابسته به جبهه مشارکت نيز خبر داده است که آقای يزدان‌پناه روز ۱۶ تير در حال مراجعه به منزل خود بازداشت شده است و پيگيری‌های همسرش تا به حال نتيجه‌ای در بر نداشته است.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که آقای مظفری به همراه مادر همسرش به هنگام مراجعه از بیمارستان در نزدیکی محل زندگی خود از سوی مأموران لباس شخصی بازداشت شده است. او چهارم تیرماه، پس از ۵۴ روز زندان، آزاد شده بود.

اين بازداشت‌ها در حالی صورت گرفته‌اند که تاکنون مقام‌های رسمی در مورد بازداشت اين سه روزنامه‌نگار و اتهام آنان خبری منتشر نکرده‌اند.

در روزهای اخير و پس از انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد، حدود ۳۵ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG