لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای از «شاه سلطان حسین»ها


عکس: epa
عکس: epa

«لزوم ايستادگی در مقابل دشمن»، موضوعی بود که آيت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، چند بار در سخنرانی روز یکشنبه خود در دانشگاه علم و صنعت تهران بر آن تاکيد کرد.


آيت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اين سخنرانی گفت: ايران به هيچ وجه از ويژگی‌ها و اصول خود کوتاه نخواهد آمد.


وی در باره فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نيز گفت: اين موضوع از جمله حقوق ملی و قطعی ايران است، و افزود: اگر مسئولان از اين حق صرف نظر کنند، راه برای دست‌اندازی دشمن به ديگر حقوق ملت باز خواهد شد.


آيت‌الله خامنه ای با تاکيد بر لزوم ايستادگی در مقابل توطئه‌های دشمن نیز گفت:« اگر روزی در ميان مسئولان کشور، مسئولان بی‌جرئت و ضعيفی همچون "شاه سلطان حسين" پيدا شوند، حتی اگر در ميان مردم نيز شجاعت و آمادگی وجود داشته باشد، کار مملکت و جمهوری اسلامی تمام است، چرا که مسئولان ترسو و مقهور، ملت‌های شجاع را نيز به ملت‌های ضعيف تبديل می‌کنند.»


مهدی فتاپور، عضو شورای رهبری اتحاد جمهوری‌خواهان در آلمان، به « راديو فردا» می‌گوید: « سخنان رهبر جمهوری اسلامی را بايد تاکيد او بر ادامه سياست گذشته تهران در قبال واشنگتن دانست؛ آن‌هم در شرايطی که با پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، احتمال تغيير سياست اين کشور در قبال ايران وجود دارد.»


آقای فتاپور معتقد است، که سخنان رهبر جمهوری اسلامی تاییدی است بر سیاست سرسختانه ساليان گذشته. وی می افزاید: « اين سخنان برای کسانی که اميدوارند بتوان راه‌حل‌هايی برای اين موضوع يافت، مقداری نااميدکننده بود.»


برخی از تحليل‌گران سياسی، گفته های رهبر جمهوری اسلامی در مورد لزوم ايستادگی در مقابل دشمن را در راستای مطالبی می دانند، که در روزهای اخیر در مورد مناسبات ايران و آمريکا در ايران مطرح شده است.



  • « آقای احمدی نژاد الآن در موقعيت بسيار ضعيفی قرار دارد، زیرا جامعه ايران اکنون با بحران اقتصادی مواجه است و بسياری از شخصيت ها و چهره های شاخص اصولگرا با سياست های او موفق نيستند و سعی می کنند از او فاصله بگيرند.»

مهدی فتاپور، عضو شورای رهبری اتحاد جمهوريخواهان در آلمان،


اين تحليل‌گران از جمله به سخنان علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، در روز ۱۱ آذرماه اشاره می کنند.


آقای لاریجانی در مورد نامه برخی از نمايندگان کنگره آمريکا برای مذاکره با نمايندگان مجلس ايران گفت: در حال بررسی اين نامه ها هستيم.


پيشتر نيز موضوع نامه نمايندگان کنگره آمريکا چند بار مطرح شده بود، اما این‌بار سخنان آقای لاريجانی جنجال‌آفرين شد.


مهران براتی، فعال سياسی در آلمان و استاد پيشين دانشگاه برلين، بر اين باور است که نزديک بودن زمان انتخابات رياست جمهوری ایران، در جنجالی شدن سخنان علی لاریجانی دخالت دارد.


وی به « راديو فردا» می گوید: « آقای لاريجانی در حال حاضر، خط‌‌دهنده اصلی جناح اصول‌گرا شده است. او در زمينه سياست خارجی هم می خواهد فرد تعيين‌کننده باشد و در حقيقت، خود را رييس قوه مجريه [هم] می‌داند.»


پس از سخنان رييس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران، روز ۲۲ آذرماه، در مورد «خط سازش با آمريکا و انگليس» هشدار داد و گفت: آفتی که امروز و در اين مقطع زمانی، انقلاب را تهديد می‏کند، اين است که آمريکايی‏ها پيام می‏دهند و کسانی اين‌جا می‏گويند ما پيام آمريکايی‏ها را بررسی می‏کنيم.»


« حمايت دوباره رهبر از احمدی نژاد»


آيت‌الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنرانی خود، از محمود احمدی نژاد با عنوان رييس جمهوری «انقلابی، متعهد ، کارآمد، فعال و شجاع» نام برد.


در پی این حمایت، محمود احمدی‌نژاد نیز عصر یکشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: « اين اطمينان را به رهبری بزرگوار می‌دهم که فرزندانشان در دولت با ايمان عميق، صلابت و هماهنگی در راه روشن انقلاب و در مسير صيانت از عزت ملت و دفاع از آرمان‌ ها، استکبارستيزی، عدالت‌خواهی، ساده‌‌زيستی و مردم‌زيستی حرکت می‌کنند و اين را بالاترين افتخار خود می‌دانند.»


حمايت رهبر جمهوری اسلامی هم‌زمان است با برخی انتقادهای ماه‌های گذشته از محمود احمدی نژاد، که عمدتا به «مشکلات اقتصادی در ایران» باز می‌گردد.


مهدی فتاپور می‌گوید که « آقای احمدی نژاد الآن در موقعيت بسيار ضعيفی قرار دارد» و می‌افزاید: «جامعه ايران اکنون با بحران اقتصادی مواجه است و بسياری از شخصيت‌ها و چهره‌های شاخص اصول‌گرا با سياست‌های او موافق نيستند و سعی می‌کنند از او فاصله بگيرند.»


حمايت آیت‌الله خامنه ای -به گفته مهدی فتاپور- به معنای موضع‌گيری در قبال جناح‌هايی از اصول‌گرايان است که به انتقاد از محمود احمدی نژاد برخاسته‌اند و بحث لزوم نامزدی فرد ديگری به جز او را در انتخابات رياست جمهوری پیش رو مطرح می‌کنند.


اما آيا سخنان رهبر جمهوری اسلامی ايران می‌تواند به اختلافات در ميان جناح‌های اصول‌گرا پايان دهد و زمينه همکاری آنان را برای انتخابات رياست جمهوری خرداد سال آينده فراهم کند؟ این پرسشی است که شاید در ماه‌های آینده برای آن پاسخی یافت شود. به هر حال اصول‌گرایان چه با هم، چه جدا از هم مجبورند به زودی کاندیدا یا کاندیداهای خود را اعلام کنند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG