لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

کردان: جنبش های اجتماعی، چالش امنیتی برای ایران


علی کردان گفت که عمليات نرم علیه جمهوری اسلامی درخارج از ايران طراحی می شود.(عکس: ایسنا)
علی کردان گفت که عمليات نرم علیه جمهوری اسلامی درخارج از ايران طراحی می شود.(عکس: ایسنا)

علی کردان، وزير کشور جمهوری اسلامی ايران، نسبت به خطر تبديل جنبش های اجتماعی به چالش های امنيتی در ايران هشدار داد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، وی در بيستمين گردهمايی ائمه جمعه سراسر ايران با اشاره به آنچه که «چالش های امنيتی کشور و عمليات روانی دشمنان» خوانده، گفته است: « دشمنان برای جمهوری اسلامی ايران، عمليات روانی سنگينی تدارک ديده اند و همه بايد در برابر توطئه ها و عمليات روانی دشمن، هوشياری خود را حفظ کنيم.»


وزير کشور جمهوری اسلامی با اشاره به اين که غربی ها جنگ نرمی را عليه ايران طراحی کرده اند، گفت: دشمنان، تهاجم نظامی به جمهوری اسلامی ايران را عملی نمی دانند. به همين دليل، استفاده ازعمليات نرم را با نفوذ به درون مجموعه جمهوری اسلامی آغاز کرده اند و موضوع را از درون پيگيری می کنند.


کردان ابراز اطمينان کرد که اين عمليات درخارج از ايران طراحی می شود، اما شواهدی را برای اثبات این مدعای خود ارائه نکرد.


وی تنها گفت: «حتما در يک مقطع مناسب فعاليت چهار ماهه سفير انگليس در تهران، با بررسی همه جوانب امنيتی و اطلاعاتی به اطلاع همه مردم ايران خواهد رسيد که در طول اين چهار ماه در تهران چه کرده است؟»


همچنين به نقل از خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، وی در همين ارتباط به «چالش قومی، جنبش مذهبی ( وهابيت و بهاييت)، فرقه گرايی، دموکراسي خواهی در مقابل مردم سالاری دينی، سکولاريسم، جنبش مجازی و اينترنتی، جنبش روشنفکری بيمار، خرافه گرايی، محيط زيست، مسئله فمنيسم و مدرنيسم در مقابل سنت» را از ديگر «جنبش های قابل توجه» دانست که شامل اين چالش های امنيتی می شوند.


در عين حال، جنبش های حقوق بشر، اجتماعی، سنديکاهای کارگری و جريان های دانشجويی نيز از جمله مواردی بودند که وزير کشور ايران در مورد آنها هشدار داد.


پيشتر، غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات، در فروردين ماه سال گذشته جنبش دانشجويی و جنبش زنان را «براندازی نرم» و «برنامه تازه دشمنان عليه دولت» توصيف کرده بود و گفت: «سياست جديد دشمن، برنامه ريزی برای جنبش های گوناگون تحت پوشش جنبش زنان و جنبش دانشجويان است.»


« بازوهای عبدالمالک ريگی ساقط شده اند»


علی کردان در خصوص برخورد جمهوری اسلامی ايران با چالش قومی گفت: با وجود طرحی که عبدالمالک ريگی اجرا کرده بود تا اقدامات ديگری در مرزهای شرقی کشور انجام دهد، با اقدام قوی جمهوری اسلامی ايران مواجه شد و ما موفق شديم چهار تن از اشرار بزرگ را که يکی از آنها رباينده امام جمعه فهرج بود، در عملياتی به هلاکت برسانيم.


وزير کشور ایران اشاره کرد که تقريبا تمامی بازوان عبدالمالک ريگی در دو، سه روز اخير ساقط شده اند، و افزود: خود عبدالمالک ريگی در پاکستان به صورت سيار در حال زندگی است که اميدواريم به او نيز دسترسی پيدا کنيم.


در ارتباط با جنبش قومی که علی کردان نسبت به آن هشدار داده است، در ماه های اخير، فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران، از اجرای طرحی به نام «طرح موزاييک دفاعی» خبر داده بود.


بر اساس گزارش ها، با اجرای «طرح موزاييک دفاعی» و تشکيل سپاه استانی به جای لشگرهای قبلی، فرماندهان سپاه اجازه خواهد داشت که با ادغام يگان های سپاه و بسيج، نيروی تحت امر خود را برای مقابله با تهديدهای بالقوه محلی آماده کنند. البته ماهيت و نوع اين تهديدها با توجه به موقعيت جغرافيايی و استراتژيک هر استان متغير است.


« بازار، پاره تن انقلاب»


وزير کشور در سخنان خود در ادامه هشدارهای خود نسبت به فعال شدن جنبش های اجتماعی به مثابه چالش های اجتماعی، از سنديکاهای کارگری و جريان های دانشجويی ياد کرد و گفت: « جنبش ديگر، توليد سنديکاها در مقابل امکانات و سنت های مذهبی ما نظير هيات های مذهبی، تکايا و مساجد است و جريان دانشجويی نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.»


در سال های گذشته، کارگران برخی از واحدهای توليدی، مانند شرکت نيشکر هفت تپه، خواستار تشکيل سنديکا يا اتحاديه صنفی مستقل خود شده اند. اين خواسته ها با مخالفت مقام های امنيتی جمهوری اسلامی ايران مواجه شده است.


در عين حال، گزارش اتحاديه های بين المللی کارگری و سازمان های حقوق بشری حاکی از افزايش فشار بر فعالان کارگری است که خواستار بهبود وضعيت این طبقه هستند.


در عين حال، فعالان دانشجويی بسياری در ساليان اخير با برخوردهای اداری، امنيتی و قضايی مواجه شده اند.


علی کردان در خصوص اعتراض ها و اعتصاب های بازاريان شهرهای ايران در روزهای اخير نيز گفت: « برخی نارضايتي های سياسی و اجتماعی نيز بايد مورد توجه قرار گيرد که نمونه بارز آن بازار است. حداقل در ۵۰ سال اخير، بازار مدافع انقلاب اسلامی و اسلام بوده است. ... حتی از بزرگترين ابزارهای انقلاب، قدرت سوءاستفاده وجود دارد و برای انقلاب اسلامی، مسئله بازار، مسئله بزرگ و مهمی است.»


بازاريان در روزهای گذشته در اعتراض به ماليات ارزش افزوده اقدام به بستن مغازه های خود کردند.


به گفته رسانه های ايران، اين اعتراض ها و اعتصاب ها روز دوشنبه پايان يافت. اما وزير کشور جمهوری اسلامی ایران می گوید که در اصفهان همه چيز تمام نشده است.


علی کردان، اين اعتراض ها و اعتصاب ها را صنفی و اقتصادی و نه سياسی و امنيتی توصيف کرد.


  • « دشمنان برای جمهوری اسلامی ايران، عمليات روانی سنگينی تدارک ديده اند و همه بايد در برابر توطئه ها و عمليات روانی دشمن، هوشياری خود را حفظ کنيم.»
علی کردان، وزیر کشور

وی در اين زمينه گفت: «بايد تلاش شود اين موضوع گسترش پيدا نکند و بازار پاک، سالم و مدافع اسلام و روحانيت در طول ۵۰ سال اخير را از جنبش ناراضي خواهی کشور، که امروز در حال ورود به عرصه بازار است و مي خواهد بين انقلاب و پاره تن او فاصله ايجاد کند، تجزيه کنيم.»


« فضای رسانه ای می تواند چالش امنيتی باشد»


وزير کشور در ادامه، هشدارهای خود را متوجه رسانه ها کرد و گفت: فضای رسانه ای مي تواند برای ما چالش امنيتی باشد.


او اضافه کرد: از طريق عمليات روانی، فضای بدبينی، سياه نمايی، هويت سازی و بي اعتمادی و ناکارآمدی و ايجاد مطالبات جديد اين کار صورت مي گيرد.


پيش از اين نيز مقام های دولت جمهوری اسلامی ايران از رسانه های منتقد به خاطر آنچه که سياه نمايی ناميده اند، انتقاد کرده اند.


اين اتهامات به رسانه ها در پی انتقادهايی انجام می گيرد که رسانه های منتقد از افزايش مشکلات اقتصادی و اجتماعی در ايران عنوان کرده اند.


XS
SM
MD
LG