لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

سپاه، «طرح موزاييک دفاعی» و نگرانی از امنيت داخلی


سپاه پاسداران برای بالا بردن توان مقابله خود با آنچه که تهدیدهای داخلی خوانده است، شماری از یگان های بسیج را در یگان های ادغام کرده است.(عکس: مهر)
سپاه پاسداران برای بالا بردن توان مقابله خود با آنچه که تهدیدهای داخلی خوانده است، شماری از یگان های بسیج را در یگان های ادغام کرده است.(عکس: مهر)

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با انتصاب سر لشگر محمد جعفری به فرماندهی مشترک سپاه پاسداران و بسيج در شهريور ماه سال پيش، راه را برای تحول گسترده اين دو نيرو هموار کرد.


يکی از نخستين اقدامات محمدعلی جعفری، اجرای طرح تغييرات ساختاری در سپاه پاسدارن و تشکيل ۳۱ سپاه استانی بود که در هفته اول تيرماه امسال به اجرا درآمد و همزمان، تغييرات گسترده ای در سطح فرماندهان ميانی سپاه صورت گرفت.


در نتيجه، نيروی زمينی صدهزار نفری سپاه پاسداران که عمدتا در قالب لشگرهای پياده سازماندهی شده اند، به ۳۱ سپاه استانی تقسيم گرديده و در هر استان کشور به استثنای تهران، يک مرکز فرماندهی سپاه تشکيل شد.


برای استان تهران به دليل اهميت ويژه سياسی و گسترده بودن آن، دو مرکز فرماندهی منظور گرديد، يکی در شهرستان کرج و ديگری در تهران بزرگ.


سرتيپ محمد حجازی، جانشين فرمانده سپاه و فرمانده پيشين نيروی مقاومت بسيج، به فرماندهی قرارگاه ثارالله منصوب گرديد که مسئول حفظ امنيت پايتخت است.


به گفته فرمانده نيروی زمينی سپاه، کشور به موزاييک های دفاعی تقسيم شده و به موجب آن هر گاه و در هر کجای کشور اتفاق و يا تهديدی صورت گيرد، از همان موزاييک دفاعی برای مقابله با آن استفاده خواهد شد.

طرح «موزاییک دفاعی»


اين تغييرات ساختاری در سپاه، در واقع به موازات اجرای طرح ديگری برای تکامل مأموريت سپاه، با توجه به تهديدهای درون مرزی و برون مرزی عليه ايران و تغييرات سياسی و نظامی در منطقه است.


گو اين که وظيفه اصلی سپاه، حفاظت از نظام اسلامی و تأمين امنيت داخلی است و مقابله با تهديدات برون مرزی و خارجی، از مأموريت های فرعی سپاه است که با همکاری و هماهنگی ارتش آن را دنبال خواهد کرد.


اخيرا فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران، سرتيپ محمدجعفر اسدی، با اشاره به استفاده بهتر از توان سپاه و بسيج در قالب سپاه های مستقل استانی، از اجرای طرحی ديگر به نام «طرح موزاييک دفاعی» خبر داد.


به گفته وی، کشور به موزاييک های دفاعی تقسيم شده و به موجب آن هر گاه و در هر کجای کشور اتفاق و يا تهديدی صورت گيرد، از همان موزاييک دفاعی برای مقابله با آن استفاده خواهد شد.


در واقع «طرح موزاييک دفاعی» و تشکيل سپاه های استانی به جای لشگرهای قبلی، به فرماندهان سپاه استانی اجازه خواهد داد که با ادغام يگان های سپاه و بسيج، نيروی تحت امر خود را برای مقابله با تهديدهای بالقوه محلی آماده کنند. البته ماهيت و نوع اين تهديدها با توجه به موقعيت جغرافيايی و استراتژيک هر استان متغير است.


به عبارت ديگر، تهديدهای بالقوه يا بالفعل استان سيستان و بلوچستان يا آذربايجان غربی و يا خوزستان با تهديدهای استان فارس تفاوت دارد و بر مبنای اين تهديدها، فرمانده هر سپاه استانی وظيفه دارد که پرسنل تحت فرماندهی خود را با سازماندهی و آموزش مناسب، برای مقابله با اين تهديدها تجهيز کند.


از آن جايی که نيروی زمينی سپاه پاسداران، با استعداد صدهزار نفری خود قادر به مقابله با اين تهديدات به ويژه تهديدهای درون مرزی نخواهد بود، برنامه ادغام شماری از يگان های بسيج در يگان های سپاه به اجرا درآمده است.


بی شک دو هزار و پانصد گردان عاشورا و الزهرای بسيج، با استعداد تقريبی هشتصد هزار نفر می توانند نقش عمده ای را در اجرای طرح تحول سپاه، چه از نظر مأموريتی و چه از نظر ساختاری اجرا کنند.


با اين که فرماندهان سپاه پاسداران، حمله احتمالی آمريکا و اسراييل را در رابطه با مسئله هسته ای ايران مد نظر دارند، ولی مهمترين نگرانی سپاه و رهبران ايران تهديدهای درون مرزی است به ويژه آن چه را که رهبران ايران «براندازی نرم» يا «ناتوی فرهنگی» نام نهاده اند.


با توجه به نفوذ فزاينده سپاه پاسداران در امور سياسی، به نظر می رسد که رهبران جمهوری اسلامی بيش از پيش به سپاه پاسداران و بسيج، برای تأمين امنيت داخلی چشم دوخته اند.


XS
SM
MD
LG