لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

حمایت صدها فعال سیاسی و مدنی از آیت الله منتظری و صانعی


بيش از ۳۰۰ نفر از فعالان سياسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی با انتشار نامه ای خطاب به ملت ايران و مراجع تقليد، از فراخوان آيت‌الله حسينعلی منتظری برای مقابله مراجع تقليد با ظلم به شهروندان در پوشش و به نام دين، و همچنين از اقدامات شجاعانه آيت الله يوسف صانعی حمايت کردند.

امضا کنندگان این نامه حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ایران را به عنوان « فجايع» توصيف کرده اند.

در پی اعتراض های گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، بنابر آمار رسمی حدود چهار هزار نفر بازداشت و ۳۶ نفر کشته شدند. این در حالی است که مخالفان می گویند در این حوادث هفتاد و دو نفر کشته شده اند.

درعين حال، گزارش هايی مبنی بر شکنجه بازداشت شدگان و تجاوز به برخی از آنان انتشار يافته است که مقام های جمهوری اسلامی ايران بحث تجاوز به بازدشات شدگان را تکذيب کرده اند.

در پی اين حوادث، برخی از مراجع تقليد و روحانيون بلندپایه همانند آيت الله منتظری و آيت الله صانعی از اقدامات مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد کرده اند.

در همین زمینه، آيت الله منتظری، يکی از روحانيون منتقد جمهوری اسلامی، در جريان وقايع پس از انتخابات که با اعتراضات گسترده به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد و سرکوب شديد اين اعتراضات همراه بود، طی بيانيه هايی صريح از معترضان دفاع کرد.

آيت الله يوسف صانعی نيز با صدور بيانيه هايی از برخورد های خشونت بار با معترضان و همچنين محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات به شدت انتقاد کرد.

پس از آن، آيت الله حسينعلی منتظری و آيت الله يوسف صانعی، دو تن از مراجع شيعه در قم، در ديداری که در نیمه شهریور ماه با هم داشتند، از پيامدهای «بحران» پس از انتخابات رياست جمهوری ايران ابراز نگرانی کردند.

در همين ارتباط، آيت الله منتظری در پيامی به مراجع تقليد، علمای دينی و حوزه های علميه ايران و کشورهای اسلامی با بدعت خواندن رفتارهای حاکمان پس از انتخابات رياست جمهوری، از آنچه ستم بر شهروندان به نام دين خواند، انتقاد کرد.

آيت الله منتظری همچنين از مراجع تقليد، علمای دينی و حوزه های علميه ايران و کشورهای اسلامی خواست در برابر ظلم‌ها، بدعت‌ها و کارهای خلافی که به نام دين صورت می‌گيرد، سکوت نکنند و اقدامات شايسته و فوری انجام دهند.

۳۱۰ امضاء کننده نامه اقدام آيت الله منتظری و آيت الله صانعی در انتقاد از وضعيت جاری را شجاعانه توصيف کرده و از ساير مراجع تقليد و علمای دين خواسته اند آنان نيز به اين « فريضه دينی» عمل کنند.

در اين نامه اشاره هشدار داده شده است که در صورت سکوت بزرگان دينی، حوادث اخير به نام آنان نوشته خواهد شد و دولتمردان و حاکمان از اين اهرم برای فشارآوردن به روحانيان در راستای پيشبرد مقاصدشان، بهره می‌گيرند؛ موضوعی که به گفته فعالان امضا کننده نامه، « حق آزادی بيان و استقلال روحانيون را که از ويژگی های روحانيت شيعه است، از آنان سلب خواهد کرد.»

علیرضا رجایی، محمد توسلی، سعید رضوی فقیه، عزت الله سحابی، ابراهیم یزدی، و عبدالفتاح سلطانی از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.
XS
SM
MD
LG