لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

باستانی: تنش با مراجع تقليد و شخصيت‌های منتقد ادامه خواهد داشت


رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آنچه «جنگ روانی دشمن با نظام» جمهوری اسلامی نامید، تبدیل کردن نشانه‌های امید به نشانه‌های یأس و تردید و همچنین القای بن‌بست و سیاه‌نمایی از سوی مخالفان را مورد انتقاد قرار داد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای این موضوع را روز پنجشنبه در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان ابراز داشت. رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین نتایج انتخابات ریاست جمهوری را مورد تایید قرار داد و خواستار وحدت همه مردم و مسئولان شد.

وی افزود: «همه و به خصوص، خواص باید مراقب باشند تا با اقدامات و یا اظهارات خود تکمیل کننده طراحی و اهداف معارضان نظام نباشند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه گفت:« برخی اوقات، سکوت و کنار کشیدن خواص، کمک به فتنه است.»

حسین باستانی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در فرانسه، در همین ارتباط به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

حسین باستانی: يک نکته شاخص در سخنان اخير آقای خامنه‌ای هشداری بود که او به خواص داد. البته رهبر جمهوری اسلامی ایران يک بار ديگر چنين هشداری را بعد از انتخابات داده بود و حتی سکوت خواص را قابل قبول ندانسته و گفته بود اگر خواص سکوت کنند، کمک به فتنه است.

به عبارت ديگر، آقای خامنه‌ای برای کسانی که در داخل حکومت ممکن است نارضايتی‌هايی داشته باشند، يک راه بيشتر باقی نگذاشت. البته من درباره اصلاح‌طلبان صحبت نمی‌کنم، چون آنها ديگر در داخل حکومت نيستند.

آقای خامنه‌ای حتی سکوت محافظه‌کارانی که در داخل حکومت هستند و ممکن است نارضايتی داشته باشند را برنتابيده و گفته است اين سکوت کمک به فتنه است. به نظر ايشان، آنها حتماً بايد حرف بزنند و از مواضع رهبری حمايت کنند.

به نظر می‌رسد يکی از مواضع رهبری، حمايت از رئيس جمهور باشد، زيرا ايشان دوباره در سخنان خود تأکيد کرد که رئيس جمهور با رأی بی‌سابقه‌ای انتخاب شده است و يک عده از دشمنان می‌خواهند در اين مسئله تشکيک کنند، يعنی يک بار ديگر تأکيد کرد که بحث تخلف را معتبر نمی‌داند.

  • رادیو فردا: به نظر می‌رسد که صحبت‌های آيت‌الله خامنه‌ای با سخنان او در نماز عيد فطر متفاوت بود و در آنجا لحن مسالمت‌جويانه‌تری داشت. به نظر شما، دليل اين تغيير لحن چيست؟


اين شيوه آقای خامنه‌ای است و در مواقع ديگر هم رفتارهای مشابهی نشان داده است. ايشان در مواردی که به برخی شخصيت‌ها احساس نياز می‌کند يا مواقعی که لازم می‌بيند، به شيوه ديگری سخن می‌گويد و وقتی احساس نياز از بين رفت و يا خطر بر طرف شد، به لحن هميشگی خود که لحن تندی است، باز می‌گردد.

در آستانه نشست مجلس خبرگان برای آيت‌الله خامنه‌ای بسيار مهم بود که رفتار آقای رفسنجانی به عنوان رئيس مجلس خبرگان کنترل شده باشد و يک باره اقدام غير منتظره‌ای صورت نگيرد. صحبت‌های آقای رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه بعد از انتخابات حتی احتمال وقوع آن برای آقای خامنه‌ای نگران‌کننده بود.

از طرف ديگر، ما در داخل مجلس خبرگان هم نشانه‌هايی ولو بسيار کم رنگ داشتيم، مبنی بر اين که بعضی از اعضای خبرگان نسبت به وضعيت موجود انتقاد دارند و حتی کسانی مانند آيت‌الله دستغيب به صورت غير مستقيم لزوم عمل کردن مجلس خبرگان به وظايف نظارتی خود در مورد رهبر اشاره کرد.

مجموعه اينها نگرانی‌هايی را برای آقای خامنه‌ای ايجاد کرده بود. در نتيجه، در خطبه‌های نماز عيد فطر لحن ايشان کمی مسالمت‌آميز شد، ولی آخرين سخنان ايشان در شرايطی بيان می‌شد که ديگر نشست مجلس خبرگان تمام شده و نياز آقای خامنه‌ای به آقای رفسنجانی مرتفع شده بود، پس به لحن سابق خود بازگشت.

  • به نظر شما، تا چه اندازه توصيه‌های آقای خامنه‌ای برای افرادی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، مراجع تقليد و گروهی از سياستمدارانی که در چهارچوب حاکميت می‌گنجند، می‌تواند مؤثر باشد؟


آقای رفسنجانی حتی‌المقدور سعی می‌کند رابطه خود را با آقای خامنه‌ای مديريت کند و مستقيم در مقابل او قرار نگيرد و در مرحله بعدی حذف از حاکميت گنجانده نشود. چون می‌دانيم نيروهای نزديک به آقای خامنه‌ای بارها تا مرز حذف آقای هاشمی پيش رفته‌اند و هاشمی سعی کرده است کار را به جايی نرساند که آنها از اين مرز بگذرند، اما اينکه تا چه موفق باشد، نمی‌دانم.

مراجع تقليد هم در معرض فشار حکومت قرار دارند. گذشته از آيت‌الله منتظری و آيت‌الله صانعی که به تکليف خود عمل می‌کنند، برای ساير مراجع شايد مسايلی چون پرونده حقوق بشری دولت احمدی‌نژاد حساسيت نداشته باشد، اما آنها به دلايل ديگری در برابر آقای احمدی‌نژاد و حتی در بعضی موارد در برابر آقای خامنه‌ای موضع خود را دارند و در بزنگاه‌های خاص، طبق موضع خود عمل می‌کنند.

به عنوان مثال، امسال برای اولين بار در تاريخ جمهوری اسلامی، در مورد مسئله ساده‌ای چون رؤيت هلال پايان ماه رمضان، اکثريت قريب به اتفاق مراجع حاضر نشدند موضع آقای خامنه‌ای را در اين باره تأييد کنند.

به نظر من، تنش ميان حکومت و مراجع تقليد و شخصيت‌های منتقد دولت از جمله آقای رفسنجانی و ناطق نوری و ديگران ادامه خواهد يافت.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG