لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۵

موسوی: خطراتی متوجه ایران است


میرحسین موسوی؛ نامزد دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و آخرین نخست‌وزیر ایران
میرحسین موسوی؛ نامزد دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و آخرین نخست‌وزیر ایران
ميرحسين موسوی، آخرين نخست‌وزير ايران و يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری خرداد سال جاری، در سخنانی که روز جمعه منتشر شد، گفت:«ايران به تغيير اساسی نياز دارد.»

آقای موسوی با انتقاد از روند جاری در ايران و سياست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، بر اهميت آزادی بيان، احترام گذاشتن به جوانان و رسيدگی به اقشار فقير و متوسط تأکيد کرد.

وی همچنين در اين سخنان که در جمع مسئولان استانی ستادهای انتخاباتی او در تهران مطرح شد، گفت:«خطراتی متوجه ايران است و برنامه‌هايی که اجرا می‌شود، شايسته خواسته‌های به حق مردم نيست.»

آخرين نخست‌وزير ايران پس از پيروزی انقلاب سال ۵۷ که اعلام نامزدی‌اش برای انتخابات رياست جمهوری بازتاب گسترده‌ای در فضای سياسی ايران داشت، همانند روزهای اخير، در سخنان خود به انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخت.

بی‌اعتنايی به قانون توسط دولت، شفاف نبودن دستگاه‌های دولتی از جمله در خصوص مشخص نبودن سرنوشت ۲۷۰ ميليارد دلار درآمد نفتی ساليان اخير و بدی شرايط اقتصادی از جمله محورهای مورد اشاره ميرحسين موسوی در اين خصوص بوده‌اند.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری همچنين بر لزوم رسيدگی به اقشار فقير و متوسط، حمايت از توليد داخلی و مبارزه با تورم و بيکاری تأکيد کرد.

سيامک طاهری، روزنامه‌نگار در تهران، در گفت‌وگو با «راديو فردا» ضمن آنکه گفته‌های ميرحسين موسوی را مثبت ارزيابی کرد، گفت:« معلوم نيست نقاط ضعفی را که آقای موسوی از آنها نام می‌برد، مانند پول‌های مفقود شده، وضعيت وخيم عدالت اجتماعی، لاغر شدن طبقه متوسط و قرار گرفتن اقشار فقير در وضعيت نابسامان، چگونه می‌خواهند حل شوند. اين نکته‌ای مهم و گرهی است که آقای موسوی در آينده بايد بدان پاسخ دهد.»

« با زور نمی‌توان جلوی تغييرات را گرفت»

با اين همه، در سخنان مير حسين موسوی، تنها محور اقتصادی مطرح نشد.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری همچنين به محور توسه سياسی نيز اشارات جدی داشت؛ آنجا که گفت:« عموم مردم دوست ندارند که در کشور آزادی بيان نباشد، روزنامه‌ها بسته شوند يا به جوانان و فرهنگ آنان احترام نگذاريم.»

آقای موسوی در عين حال، بر ارتباط عميق دو واژه عدالت و آزادی تاکيد کرد و همچنين گفت که با زور نمی‌توان جلوی تغييرات را گرفت.

او در همين ارتباط خوستار اعتماد به روشنفکران و هنرمندان شد.

محمدرضا يزدان‌پناه، روزنامه‌نگار در تهران، در گفت و گو با «راديو فردا» اشاره کرد که در هفته‌های گذشته، به رغم آنکه چنين ارزيابی می‌شد که ميرحسين موسوی، نگاه اصلاح‌طلبانه ندارد، آخرين نخست‌وزير ايران نشان داده است که به جناح راست يا اصولگرا وابسته نيست.

وی گفت:« آقای موسوی با موضع گيری های اخيری که اتخاذ می کنند، در حال نزديکی به جناح اصلاح طلب و مواضع آن است.»

آقای يزدان‌پناه افزود:«اين نزديکی روزافزون هم به خاطر فشارهای شخصيت‌های اصلاح‌طلب بوده است که خواستار شفاقيت بيشتر او بوده اند.»

اما در جناح مقابل، موسوم به اصولگرا، نکته مهم، معرفی نشدن نامزد يا نامزدهايی از سوی گروه‌های اين جناح است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، دبير سياسی جبهه پيروان خط امام و رهبری اعلام کرد که نامزد اين تشکل اصلی اصولگرايان تا پايان فروردين ماه معرفی خواهد شد.

تأخير اصولگرايان در معرفی نامزد يا نامزدهای مورد نظر خود در شرايطی است که به رغم تأکيدهای مکرر هواداران محمود احمدی‌نژاد، بسياری از گروه‌های اصولگرا تا کنون از حمايت از وی برای انتخابات رياست جمهوری خودداری کرده‌اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG