لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

بی‌عدالتی برای اصلاح‌طلبان در راديو و تلويزيون


از چپ و بالا؛ مهدی کروبی، محسن رضایی، محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی، چهار نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
از چپ و بالا؛ مهدی کروبی، محسن رضایی، محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی، چهار نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
در هفته‌های اخير انتقادها از عملکرد انتخاباتی راديو و تلويزيون دولتی ايران، تا به آنجا پيش رفت که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام، در خطبه‌های نماز جمعه در تهران، خواستار بی‌طرفی اين رسانه شد تا به گفته او مردم اطمينان خاطر پيدا کنند.

آقای هاشمی رفسنجانی از راديو و تلويزيون دولتی ايران خواست «از اين به بعد و در روزهای باقی‌ مانده سعی کند منصفانه و بدون جانبداری از هيچ کس و با رعايت قانون طوری عمل کند که مردم مطمئن باشند ديگر تبليغاتی که در خصوص جانبداری يا تغيير آرا وجود دارد، اتفاق نمی افتد.»

محمدرضا زهدی مديرمسئول روزنامه توقف شده آريا در تهران، در گفت و گو با «راديو فردا» بر اين باور است که سخنان آقای هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که تا کنون عدالتی در مورد نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد، در راديو و تلويزيون وجود نداشته است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، خواستار آن شده است که صدا و سیما در فرصت باقیمانده بی‌طرفی را در خصوص تبلیغات انتخاباتی رعایت کند
آقای زهدی گفت: «انسان قدری احساس نگرانی می‌کند و به فکر می‌اندازد. حداقل بايد ترتيبی داده شود که همه بتوانند به صورت برابر استفاده کنند که موقعتی پيش نيايد که يک جناح امکان سوءاستفاده داشته باشد. همين بحث اتفاقاً در روزنامه‌های روز شنبه هم مطرح شد که حتی در برنامه‌های جمعه‌شب آقای موسوی، مشکلاتی ايجاد شده بود که البته بعد از آن رفع شد. ولی در همين حد هم نبايد مضايقه‌ای ايجاد شود.»

وی ابراز اميدواری کرد که « راديو تلويزيون و همه دستگاه‌های رسانه‌ای تلاش کنند که در حد امکان امکانات برابری به نامزدهای انتخابات بدهند.»

سيامک طاهری، روزنامه‌نگار در تهران، نيز در اين مورد به « راديو فردا» گفت:« صدا و سيما در هفته‌ها و حتی ماه‌های اخير، زير عناوين مختلف، مثل پوشش دادن مسافرت‌های رييس جمهور، تبليغات بسيار عظيم و گسترده‌ای را به نفع او سامان داده است. طبيعتاً اين وضعيت موجب نارضايتی طرف‌های مقابلی که با وی برای به دست گرفتن قدرت رياست جمهوری رقابت دارند، شده است.»

آقای طاهری اضافه کرد: «اين عدم توازن به سادگی از بين نمی‌رود و اگر بخواهند توازن به وجود بياورند، در واقع، بايد به ديگر نامزدها وقت بيشتری بدهند.»

در همين ارتباط، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو نامزد اصلاح‌ طلب انتخابات رياست جمهوری، با ارسال نامه‌هايی به عملکرد اين رسانه اعتراض کرده‌اند.

اين در حالی است که هواداران محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، نيز راديو و تلويزيون را متهم کرده‌اند که از مخالفان او حمايت می‌کند.

لازم به ذکر است که آقای هاشمی رفسنجانی در شرايطی بر لزوم بی‌طرفی اين رسانه تأکيد کرد که هفته گذشته نسبت به دست بردن برخی از افراد در رأی مردم در انتخابات هشدار داده بود.

کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات، توقیف روزنامه یاس نو در دومین شماره، نبود امکانات تبلیغی را برای اصلاح‌طلبان برجسته‌تر کرد
در اين ميان، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که از ميرحسين موسوی حمايت می‌کند، در بيانيه‌ای با انتقاد از فعاليت راديو و تلويزيون به نفع يک نامزد خاص، و تبليغاتش برای دولت، از سياست اين رسانه برای ايجاد شکاف، تشديد و بزرگنمايی اختلافات ديگر نامزدها انتقاد کرد.

اين تشکل سياسی همچنين با انتقاد از توقيف روزنامه ياس نو، از نبود امکانات برابر تبليغاتی برای اصلاح‌طلبان انتقاد کرد.

آقای زهدی در اين مورد گفت: «طبيعی است که جناح اصلاح ‌طلب، امکانات برابری برای تبليغ ندارد. می‌بينيد که حتی برای سخنرانی‌ها و برگزاری همايش‌ها هم مشکل دارند، در صورتی که جناح مقابل در نهايت آرامش، هر کجا که بخواهند همايش برگزار می‌کنند و سخنرانی انجام می‌دهند و اين امکانات برای جناح اصلاح ‌طلب نيست».

در همين حال، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، يکی از سازمان‌های اصلاح‌طلب، در بيانيه‌ای در خصوص تلاش جناح مقابل برای بزرگ نمايی اختلافات نامردهای اصلاح‌طلب، از نمايندگان آنان خواست از شرکت در هر گونه مناظره و ميزگرد دو طرفه اکيداً خودداری کنند و فعاليت خود را در جهت نقد جريان حاکم، در کنار تبليغ ديدگاه‌های خود سامان دهند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG