لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

رییس صدا و سیما از پخش «شش مناظره انتخاباتی» خبر داد


عزت‌الله ضرغامی؛ رئیس سازمان صدا و سیمای ایران
عزت‌الله ضرغامی؛ رئیس سازمان صدا و سیمای ایران
کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، رئیس سازمان صدا و سیما، با دفاع از برنامه‌های انتخاباتی این سازمان، از پخش شش مناظره انتخاباتی خبر داد.

عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، که در «همایش ملی انتخابات دهم» سخن می‌گفت، همچنین گفت که تاکنون این رسانه ۷۶ هزار دقیقه برنامه انتخاباتی پخش کرده است که نسبت به گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی به‌رغم انتقادهای بسیار درباره «جهت‌دار» بودن برنامه‌های این رسانه در خصوص انتخابات دهم ریاست‌جمهوری اعلام کرد که دستگاه زیر نظر وی «رعایت قانون» را سرلوحه سیاست‌های خود دارد.

گروه‌های مختلف سیاسی رادیو و تلویزیون را متهم می‌کنند که در انتخابات اخیر گزینشی عمل کرده و به نفع محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، که برای دور دوم نیز نامزد شده است برنامه پخش می‌کند.

با این حال رئیس صدا و سیما با دفاع از کلیت سیاست‌ها و برنامه‌های رادیو و تلویزیون، گفت که ممکن است تنها در «برخی» از برنامه‌های مقدماتی «شائبه» وجود داشته باشد.

اصلاح‌طلبان چه آن هنگام که ریاست‌جمهوری و اکثریت کرسی‌ها در مجلس را در اختیار داشتند و چه هم‌اکنون که از دستگاه اجرایی و قانونگذاری بیرون هستند، از عملکرد صدا و سیما انتقاد کرده و برنامه‌های آن را «جهت‌دار» می‌دانند.

مهدی کروبی یکی از نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، این هفته بار دیگر نسبت به رسانه ملی انتقاد کرده و از صدا و سیما خواست در مبارزه‌های انتخاباتی «اعتدال» را رعایت کند.

آقای کروبی در سفر انتخاباتی خود در کرمانشاه گفت: «متأسفانه هم اکنون شرايط يکسان برای کانديداها فراهم نيست و رقيب ما در انتخابات سواره و ما پياده‌ايم، چرا که او راديو و تلویزيون را دارد و ما هيچ رسانه‌‌ای در اختيار نداريم.»

میر حسین موسوی، دیگر کاندیدای اصلاح‌طلبان، نیز در سفر انتخاباتی روز چهارشنبه خود به شیراز صدا و سیما را متهم به طرفداری از محمود احمدی‌نژاد کرد و گفت: «حجم تبلیغ دولت بسیار بالاست به طوری که ۶کانال رسمی و ۳۰ کانال استانی تلویزیون درباره خدمات آن صحبت می‌کنند.»

مجمع روحانیون مبارز نیز به تازگی عملکرد صدا و سیما را محکوم کرد و برنامه‌های آن را جانبدارانه و به نفع محمود احمدی‌نژاد دانست.

این تشکل روحانیون نزدیک به اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای که در محکومیت عملکرد صدا و سیما صادر کرد، این رسانه را متهم کرده است که «برای تضمین پیروزی فردی خاص» نوعی «بی‌تفاوتی» را در پیش گرفته است تا از رهگذر آن مشارکت مردم در انتخابات کم شود.

در بخشی دیگری از بیانیه به برنامه ۲۰:۳۰ اشاره شده آمده است: «صدا و سیما از مدت‌ها پیش با نقض آشکار اصل بی‌طرفی در انتخابات و رعایت عدالت رسانه‌ای با شیوه های آشکار و پیچیده در برنامه‌های متنوع به ویژه برنامه خبری۲۰:۳۰ شبکه دوم و برخی برنامه‌های تحلیلی خبری دیگر به تخریب جریان اصلاح‌طلب و چهره‌های شاخص آن و نیز القا اختلاف و تفرقه میان آنان و ایراد اتهام و دیگر روش‌های غیر اخلاقی می‌پردازد.»

در همین حال عزت‌الله ضرغامی در سخنرانی روز پنجشنبه خود نیز به این برنامه اشاره خاص داشت و گفت: «از چند ماه پیش به این برنامه خبری دستور دادم که در مورد نامزدهای انتخابات از پخش حاشیه‌ها‌ اجتناب کنند تا شائبه‌ای پیش نیاید.»

اظهارات رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حالی است که روز دوشنبه هفته گذشته عده‌ای از هواداران میرحسین موسوی در برابر مسجد بلال خیابان جام جم تجمع کرده و نسبت به سیاست‌های این سازمان در روزهای باقیمانده به انتخابات اعتراض کردند.

در ایران انحصار رادیو و تلویزیون در دست دولت است و رئیس آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود. شهروندان ایرانی در قبض‌های برق خود برای برنامه‌های صدا وسیما مالیات مستقیم می‌دهند.
XS
SM
MD
LG