لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

« ايران در وضعيت خطرناکی قرار دارد»


صحنه ای از دادگاه معترضان
صحنه ای از دادگاه معترضان
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات روز دوشنبه با صدور بيانيه‌ای، اعلام کرد: « حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری، ايران را در وضعيت خطرناکی قرار داده و به آنچه «حيثيت، مشروعيت و مقبوليت مردمی نظام» ناميد، ضربه زده است.

بيانيه اين تشکل سياسی اصلاح طلب پس از آن انتشار يافت که محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، اعلام کرده است که آينده نظام جمهوری اسلامی را «تيره و تار» نمی‌بيند.

اين تشکل سياسی، حمله به ستادهای انتخاباتی و دانشگاه ها، بازداشت ‌ها، تحميل رنج‌های روحی و جسمی به زندانيان و اعتراف گيری را مجموعه عواملی دانست که حيثيت و اعتبار بين‌المللی نظام را در معرض آسيب قرار داده است.

در اين بيانيه، همچنين، ضرب و شتم معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری، ايجاد محدوديت برای رسانه‌ها، برگزاری دادگاه‌های نمايشی و طرح نسبت‌های ناروا به شخصيت‌ها و مراجع تقليد شيعه از ديگر عوامل ضربه زننده به حيثيت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران شناخته شده اند.

اشاره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به برخوردهای شديد صورت گرفته با معترضان به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهور در خيابان ها و بازداشت گسترده فعالان سياسی و مدنی بوده است.

شماری از بازداشت شدگان پس از انتخابات، از رهبران احزاب و سازمان های عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات؛ جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی هستند.

مقام های جمهوری اسلامی ايران گزارش های مربوط به قتل شمار زيادی از تظاهرکنندگان و شکنجه در زندان ها را رد می کنند.

آنها همچنين می گويند تدابير امنيتی صورت گرفته برای مقابله با تلاش مخالفان و کشورهای غربی برای برپايی کودتای مخملين ضرورت داشته است.

اما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، آنچه را که ظلم‌ها به نام مقابله با انقلاب مخملی در ايران توصيف کرد، مورد انتقاد شديد قرار داد.

در اين بيانيه با درخواست از مقام های جمهوری اسلامی ايران، به ويژه رئيس جديد قوه قضاييه، برای آزادی زندانيان حوادث اخير و لغو محدوديت‌ها عليه رسانه‌ها و احزاب منتقد، بر شناسايی و محاکمه عاملان جنايت‌های اخير به ويژه کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهريزک تاکيد شده است.

اين تشکل اصلاح طلب از اينکه نام بازداشتگاه کهريزک در رديف زندان های گوانتانامو و ابوغريب قرار گرفته و چهره اسلام به خشونت‌ورزی و سلب حقوق و آزادی‌های مردم منتسب شده است، اظهار تاسف کرد.

در هفته های اخير و پس از افشای بدرفتاری ها و شکنجه های صورت گرفته در بازداشتگاه کهريزک و بازتاب جهانی آن، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، دستور تعطيلی آن را صادر کرد.

اين در حالی بود که برخی از گزارش های مستند حاکی از کشته شدن شماری از بازداشت شدگان در اين محل بوده است.

با اين همه، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ خبر قتل برخی از بازداشت شدگان در کهريزک را رد کرده است.

این گفته ها روز دوشنبه با اعتراض صالح نیکبخت، وکیل مدافع خانواده امیر جوادی فر، یکی از کشته شدگان در حوادث اخیر، مواجه شد که می گوید مرگ وی در بازداشتگاه کهریزک روی داده است.
XS
SM
MD
LG