لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

رامتین سودمند آزاد شد


رامتین سودمند حدود دو ماه پیش در مشهد بازداشت شده بود.(عکس: RFE/RL)
رامتین سودمند حدود دو ماه پیش در مشهد بازداشت شده بود.(عکس: RFE/RL)

رامتين سودمند، ايرانی مسيحی، که حدود دو ماه قبل به اداره اطلاعات مشهد فراخوانده شده و پس از حضور در محل بازداشت شده بود، با توديع وثيقه ۲۰ ميليون تومانی، آزاد شده است.


به گفته يکی از نزديکان رامتين سودمند، وی پس از تحمل ۴۵ روز بازداشت انفرادی با اتهام تبليغ دين مسيحيت روبرو شد و اکنون تا زمان برگزاری دادگاه آزاد خواهد بود.


آقای سودمند چهارشنبه گذشته آزاد شد.


يکی از نزديکان آقای سودمند با تاکيد بر اين که وی يک مسيحی زاده است، « به راديو فردا» گفت: نمی داند چگونه ممکن است فردی مسيحی به دليل دادن پاسخ به سئوالات مذهبی ديگران، به تبليغ دين مسيحيت متهم شود.


پدر رامتين سودمند، کشيش حسين سودمند، هجده سال پيش به دليل عدم انکار ايمان مسيحی خود محکوم به ارتداد و در زندان مشهد اعدام شد.


افزایش فشار بر اقلیت های مذهبی در ایران


رامتين سودمند پس از تحمل ۴۵ روز بازداشت انفرادی با اتهام تبليغ دين مسيحيت روبرو شد و اکنون تا زمان برگزاری دادگاه آزاد خواهد بود.

در ماه های گذشته، فشار بر اقليت های مذهبی، از جمله ايرانيانی که به دين مسيحيت گرويده اند، افزايش يافته است.


بنابر گزارش های منتشر شده، در سال جاری اخباری از بازداشت گروه هايی از ايرانيانی که به مسيحيت گرويده بودند، در شهرهای مشهد، تهران، کرج و شيراز، منتشر شد.


بيشتر بازداشت شدگان پس از چند روز بازجويی آزاد شدند.


بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در گزارشی که هفته پيش منتشر شد، با انتقاد از وضعيت حقوق بشر در ايران، در مورد شرايط اقليت های مذهبی در ايران ابراز نگرانی کرد.


اتحاديه اروپا نيز در يک بيانيه که اخيرا منتشر شده است، مراتب نگرانی خود را در مورد تصميم مجلس ايران به بررسی طرحی قانونی ابراز می دارد که ارتداد را در زمره جرايم مستحق مجازات مرگ قرار می دهد.
در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: چنانچه اين قانون تصويب شود، به منزله تعدی شديد به آزادی دين و اعتقاد که از جمله شامل حق تغيير دين و نداشتن دين است و همچنين ناقض اصل ۱۸ پيمان بين المللی حقوق مدنی و سياسی خواهد بود که ايران آزادانه آن را تصويب کرده است.


براساس بيانيه اتحاديه اروپا، تصويب اين قانون، جان ايرانيان بسياری را که به خاطر اعتقادات مذهبی خود از چند ماه پيش بازداشت و بدون محاکمه زندانی شده اند در معرض خطر قرار خواهد داد.


اشاره بيانيه اتحاديه اروپا به «قانون مجازات اسلامی» است که ماه گذشته در مجلس قانونگذاری ايران به تصويب رسيد. در اين قانون برای ارتداد يا همان خروج از اسلام، مجازت مرگ تعيين شده است.


وزارت امور خارجه آمريکا نيز در گزارش آزادی دين و عقيده در سطح جهان، که ۳۰ شهريور ماه منتشر شد، اعلام کرد: وضع آزادی های مذهبی در ايران بدتر شده است.


اين گزارش حاکی است: «دولت، فضايی تهديد کننده برای گروه های مذهبی غير شيعی، مسيحيان انجيلی و اعضای جامعه يهودی ايران ايجاد کرده است.»


دولت ايران بارها با رد چنين اتهام هايی تاکيد کرده است که به همه اقشار و گروه ها از هر دين و مذهبی که باشند احترام می گذارد و با آن ها به طور برابر برخورد می کند.


XS
SM
MD
LG