لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۱

«ده شهروند مسیحی در شیراز دستگیر شده اند»


ده شهروند شیرازی که به مسیحیت گرویده بودند در شیراز دستگیر شدند.
ده شهروند شیرازی که به مسیحیت گرویده بودند در شیراز دستگیر شدند.

همزمان با انتشار خبر دستگيری چند نفر از بهائيان در شيراز به دلايل امنيتی، فعالان حقوق بشر در ايران می گويند که جمهوری اسلامی، ده نفر از شهروندان شيرازی را که به دين مسيحيت گرويده بودند بازداشت کرده اند.


«برادر گودرز»، يکی از «خادمان» یا گردانندگان کليسای ايرانيان در دبی درباره جزييات اين دستگيری ها به راديو فردا می گويد: «در تاريخ يازدهم ماه می، نيروهای امنيتی همايون شکوهی غلامزداه ۴۸ ساله را همراه با همسرش فريبا ناظميان که قصد شرکت در کنگره ای در دبی داشتند را در فرودگاه شيراز دستگير می کنند. بدنبال آن، حسين باب انارب ۲۵ ساله به همراه فاطمه شناسا ۲۵ ساله نيز دستگير شده که سه روز بعد آنها با سپردن وثيقه آزاد می شوند.»


وی افزود:« بنابر اطلاعات رسيده، پليس ساعت هفت صبح روز چهاردهم ماه مه با حمله به خانه حميد علاء الدين ضمن تفتيش کامل منزل و بردن کامپيوتر و نوارها و وسايل شخصی وی را به همراه سه فرزندش فاطمه ۲۸ ساله، محمد ۲۷ ساله و محتبی ۲۱ ساله با خود می برند. يک روز قبل از آن نيز، دو نو مسيحی ديگر نيز به نام های آرش مير باشاد و محمود متين در يکی از پارک های شيراز دستگير می شوند.»


به گفته وی، ماموران امنيتی از بازداشت شدگان تعهد گرفته اند که درباره بازجويی های خود حرفی نزنند اما يکی از کليساهای خانگی در شيراز خبر دستگيری اين عده را در اختيار فعالان حقوق بشر قرار داده است.


برادر گودرز درباره آخرين وضعيت اين عده می گويد:« پليس پس از بازجويی از آنها، چند نفری را با سپردن وثيقه های سنگين آزاد کرده است.»


وی همچنين خاطر نشان کرد:« اين عده برای رهايی از زندان مجبور شدند سند ملکی را که به نام ديگری بود نه خود آنها، نزد مقامات وثيقه گذاشته و با سپردن تعهد از جمله اينکه حق حرف زدن با کسی را نداشته و همچنين آنها از شرکت در مراسم مذهبی در کليسا خودداری کنند، به منزل بازگشته اند.»


اين دستگيری ها در حالی انجام می شود که پيشتر جمهوری اسلامی شهروندانی را در مشهد، کرج، تهران و رشت به اتهام خروج از دين اسلام بازداشت کرده بود.


با اينکه در دو سال اخير از تشديد فشارها بر ايرانيانی که دين خود را تغيير داده اند شدت گرفته، اخبار تاييد نشده از افزايش تعداد ايرانيانی که به دين مسيحيت روی می آورند خبر می دهند.


چندی پيش نيز شبکه تلويزيونی «سی بی ان» یا «شبکه خبری مسیحیان»، در گزارشی از تهران با این عنوان که جوانان زيادی اخيرا به مسيحيت روی آورده اند ضمن گفت و گو با چند نفر از اين عده، گوشه هايی از مراسم عبادت اين عده را روی صفحه تلويزيون برد.


ارتداد، جرم جديد تعريف شده


بر اساس فقه اسلامی، خروج از دين اسلام در حکم ارتداد بوده و به گفته فقها، خون فردی که از اسلام خارج شود، مباح است. با اين حال در قوانين جزايی جمهوری اسلامی مجازاتی برای ارتداد به طور رسمی در نظر گرفته نشده است.


اين در حالی است که اصل سوم قانون اساسی می گويد که همه قوانين ايران بايد منطبق با قوانين شرعی باشد. بر اين اساس، مجلس شورای اسلامی در ژانويه سال جاری پيش نويس جديدی از قانون مجازات اسلامی را در دست تهيه دارد که بر اساس آن ارتداد به طور مشخص تعريف شده و برای آن مجازات مرگ نيز در نظر گرفته شده است.


در ماده ۲۲۵ پيش نويس قانون جديد مجازات اسلامی برای برگشتن از دین اسلام، مجازات مرگ تعیین شده است.


تاکنون، افراد زيادی در ایران تحت عنوان افراد «مرتد» دستگير شده اند و حکم اعدام در اين زمينه در موارد معدودی صادر شده است. اين مسئله همواره مورد اعتراض شديد مراجع حقوق بشری قرار گرفته است .


بر اساس اصل هجدهم اعلاميه جهانی حقوق بشر، تمامی شهروندان کشورهای عضو سازمان ملل متحد بايد «از آزادی فکر، وجدان و مذهب برخوردار باشند. اين حق متضمن آزادی تغيير مذهب يا عقيده است.»


XS
SM
MD
LG