لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

اتحادیه اروپا: ایران بهائیان دستگیر شده را آزاد کند


مقر اتحادیه اروپا در بروکسل.
مقر اتحادیه اروپا در بروکسل.

اتحاديه اروپا، که مقر آن در بروکسل، پایتخت بلژیک است، روز چهارشنبه، با انتشار بيانيه ای از دولت ايران خواست تا رهبران بهائی را از زندان آزاد کرده و دست از آزار بهائيان بردارد.


رياست اتحاديه اروپا به نمايندگی از ۲۷ کشور عضو اين نهاد، در بيانيه خود اعلام کرده است که به شدت نگران وضعيت رهبران بهائی است که در ۱۴ ماه مه دستگير شده اند.


اتحاديه اروپا همچنين اعلام کرده است که « این نهاد به شدت نگران ادامه تبعيض عليه بهائيان ايران است که به دليل اعتقاد دينی خود به طور مرتب مورد آزار قرار می گيرند.»


اين نهاد با اشاره به دستگيری رهبران جامعه بهایی، از دولت ايران خواسته است تا اين افراد را هر چه زودتر آزاد کند و به حق انتخاب آزاد دين و اجرای مراسم دينی احترام بگذارد.


دولت ايران، روز سه شنبه خبر بازداشت ۶ تن از مسئولان جامعه بهائيان ايرانی را تاييد کرد و گفت علت بازداشت اين افراد «اقدام عليه امنيت ملی» بوده است.


«این نهاد به شدت نگران ادامه تبعيض عليه بهائيان ايران است که به دليل اعتقاد دينی خود يطور مرتب مورد آزار قرار می گيرند.»
اتحادیه اروپا

اين در حالی است که به گفته جامعه بهائيان خارج از ايران، گروهی که روز چهارشنبه، ۲۵ ارديبهشت ماه بازداشت شده اند، تمامی اعضای «محفل ملی غير رسمی بهائيان ايران» هستند که وظيفه بررسی مشکلات بهائيان ايران را به عهده داشتند.


دکتر فرهاد ثابتان، استاد اقتصاد دانشگاه ايالتی کاليفرنيا و از مسئولان مطالعات و مسائل حقوق بشر جامعه جهانی بهائی، در گفت وگو با راديو فردا، گفته است به زندانيان بهائی اجازه داده نشده با خانواده هايشان تماس داشته باشند و تاکنون از حق داشتن وکيل محروم بوده اند.


دکتر فرهاد ثابتان در ارتباط با اقدامات جامعه بهايی برای پيگيری پروند دستگير شدگان می گويد:« در ايران متاسفانه به هيچوجه به بهائی ها اجازه داده نمی شد که هيچ اقدامی برای آزادی و حقوق بشر بهايی ها انجام شود؛ تلاش های بسياری شده تا ما در روزنامه ها و مقالات اجازه بخواهيم که لااقل از خود دفاع کنيم، يعنی اگر تهمتی می زنند، بهايی ها دفاع کنند ولی به هيچ وجه به بهايی ها اجازه هيچگونه سخن و بيانی داده نمی شود.»


دين بهايی از سوی دولت جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته نمی شود و به همين دليل شهروندان بهايی از حقوق شهروند برابر برخوردار نيستند.


مسئول مطالعات و مسائل حقوق بشر جامعه جهانی بهايی می گويد در بسياری از موارد در دادگاه ها، بهايی ها حتی اجازه داشتن وکيل هم ندارند و به طور کلی تمام محاکمه ها، يک طرفه است.


XS
SM
MD
LG