لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

«رهبران بازداشت شده بهايی، از حق داشتن وکيل محرومند»


فرهاد ثابتان، استاد اقتصاد دانشگاه ايالتی کاليفرنيا و از مسئولان مطالعات و مسائل حقوق بشر جامعه جهانی بهايی.
فرهاد ثابتان، استاد اقتصاد دانشگاه ايالتی کاليفرنيا و از مسئولان مطالعات و مسائل حقوق بشر جامعه جهانی بهايی.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه خبر بازداشت ۶ تن از مسئولان جامعه بهائيان ايرانی را تاييد کرد و گفت علت بازداشت اين افراد «اقدام عليه امنيت ملی» بوده است.


اين در حالی است که به گفته جامعه بهائيان خارج از ايران، گروهی که روز چهارشنبه، ۲۵ ارديبهشت ماه بازداشت شده اند، تمامی اعضای «محفل ملی غير رسمی بهائيان ايران» هستند که وظيفه بررسی مشکلات بهائيان ايران را به عهده داشتند.


دکتر فرهاد ثابتان، استاد اقتصاد دانشگاه ايالتی کاليفرنيا و از مسئولان مطالعات و مسائل حقوق بشر جامعه جهانی بهايی، در گفت وگو با راديو فردا، می گويد به زندانيان بهايی اجازه داده نشده با خانواده هايشان تماس داشته باشند و تاکنون از حق داشتن وکيل محروم بوده اند.


دکتر فرهاد ثابتان در ارتباط با اقدامات جامعه بهايی برای پيگيری پروند دستگير شدگان می گويد : «در ايران متاسفانه به هيچوجه به بهائی ها اجازه داده نمی شد که هيچ اقدامی برای آزادی و حقوق بشر بهايی ها انجام شود؛ تلاش های بسياری شده تا ما در روزنامه ها و مقالات اجازه بخواهيم که لااقل از خود دفاع کنيم، يعنی اگر تهمتی می زنند، بهايی ها دفاع کنند ولی به هيچ وجه به بهايی ها اجازه هيچگونه سخن و بيانی داده نمی شود».


دین بهايی از سوی دولت جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته نمی شود و به همین دلیل شهروندان بهایی از حقوق شهروندی برابر برخوردار نيستند.


مسئول مطالعات و مسائل حقوق بشر جامعه جهانی بهايی می گويد در بسياری از موارد در دادگاه ها، بهايی ها حتی اجازه داشتن وکيل هم ندارند و به طور کلی تمام محاکمه ها، يکطرفه است.

وی درباره تماس با مراجع بين المللی می گويد: بهايی ها فقط و فقط به مراجع معتبر بين المللی رجوع می کنند، يعنی سازمان ملل و دولت های خارجی.


به گفته دکتر ثابتان جامعه بهايی از مسئولان حقوق بشر دولت ها می خواهد با دولت ايران تماس بگيرند و از طرف جامعه بهايی خواستار رفع آزار و اذيت از جامعه بهائيان ايران شوند.


  • «در بسياری از موارد در دادگاه ها، بهايی ها حتی اجازه داشتن وکيل هم ندارند و به طور کلی تمام محاکمه ها، يکطرفه است».
فرهاد ثابتان

مسئول مطالعات و مسائل حقوق بشر جامعه جهانی بهايی تاکيد می کند: «متاسفانه تمام اقدامات قانونی که از طرف بهائيان دنيا انجام می شد، به نظر می رسد که از طرف دولت ايران به صورت نوعی جاسوسی، يا آن گونه که می گويند: طرفداری از استکبار و اين مسائل تلقی می شود».


«مبهم بودن اتهامات»


به گزارش خبرگزاری ها، غلامحسين الهام، سخنگوی دولت احمدی نژاد در نشست هفتگی خود، درباره بهائيان دستگير شده به خبرنگاران گفت: «اينها گروهی هستند که عليه منافع کشور اقدام کرده اند و با خارجی ها به ويژه با صهيونيست ها ارتباط داشته اند».


دکتر فرهاد ثابتان با اشاره به مبهم بودن اتهام ارتباط جامعه بهايی با صهيونيست ها می گويد: «هيچگونه مدرک و شاهدی در اين زمينه ارائه نشده که بهايی ها بداند منظور چيست».


اين کارشناس امور حقوق بشر با شاره به اينکه مسئله تماس با خارجی ها، به ويژه صهيونيست ها، اتهام تازه ای به بهائی ها نيست، اظهار می کند طرح دوباره اين اتهام در اين زمان حائز اهميت است.


گفته می شود اقدامات جامعه بهايی ايران، سال هاست که زير نظر دولت انجام می گيرد؛ با توجه به اين امر این سئوال مطرح است که چرا به ناگهان مسئولان جامعه بهايی دستگير شده و سخنگوی دولت اتهام اقدام عليه امنيت ملی را به آنها نسبت می دهد.


دکتر فرهاد ثابتان می گويد: «تمام فعاليت های جامعه بهايی، اگر فعاليت اجتماعی صورت گرفته، زير نظر دولت بوده».


آقای ثابتان برای مثال به دستگيری ۵۴ نفر جوان بهايی بهمن ماه سال گذشته در شيراز اشاره می کندو می گوید: اين افراد با مجوز دولتی به اطفال بی بضاعت کمک می کردند ولی بعدا به علت همين فعاليت مجاز، دستگير شدند.


ايران در زمستان سال گذشته نيز ۵۴ بهايی را محاکمه کرد و آنها به يک تا چهار سال حبس محکوم شدند. قوه قضائيه ايران اتهام آن افراد را «فعاليت تبليغی عليه نظام» اعلام کرده بود.


اين کارشناس حقوق بشر فعاليت های مسئولان بهايی را، که در ۲۵ ارديبهشت ماه بازداشت شدند، اداره امور داخلی جامعه بهايی ايران توصيف می کند و تاکيد دارد اقدامات آنها هيچ ارتباطی به مسائل امنيتی و کشوری نداشته است.


وی مسئوليت اين افراد را مسائل داخلی مربوط به يک جامعه دينی همچون ازدواج، طلاق، مسائل مربوط به دعا و مناجات، و کليه اموری که به آن دين مربوط است، توصيف می کند.


دکتر ثابتان می گويد چون دولت ايران آئين بهايی را به رسميت نمی شناسد، و آن را يک فرقه قلمداد می کند، در واقع نتيجه ای را که می خواهد بگيرد، در مفروضات خود می گنجاند، و دين بهايی را غير قانونی اعلام می کند.


«بهاييان بازداشت شده کاری عليه کشور نکرده اند»


در همين حال، ديان علايی، نماينده جامعه بهايی در سازمان ملل متحد، نيز در گفت و گويی با راديو فردا اتهامات مطرح شده از سوی غلامحسين الهام را رد می کند.


وی می گويد:«مطمئناً اين افراد عليه کشور کاری نکرده اند. درست برعکس، ايرانيان بهايی خصوصا آنهايی که در ايران هستند دلشان می خواهد برای کشورشان فعاليت کنند و کشور خود را دوست دارند و به هيچ عنوان ضد امنيت کشور خودشان اقدام نخواهند کرد. اين اتهامات تازگی ندارد و هميشه از ابتدای انقلاب تا کنون به ايرانيان بهائی که دستگير می شوند، چنين اتهامی وارد می شود.»


خانم ديان علايی، در پاسخ به اين پرسش که دليل برخورد حکومت جمهوری اسلامی با پيروان ديانت بهائی چيست، به راديو فردا گفت:«تنها چيزی که به فکر من می رسد اين است که ما بهائيان معتقديم بعد از حضرت محمد، يک پيامبر ديگر آمده است. اين مسئله برای همه اديان اتفاق افتاده و وقتی پيامبر تازه ای می آيد، در ابتدا با دين جديد برخورد سختی می کنند.»


ماکسيم برنير، وزير امور خارجه کانادا، نيز چندی پيش در واکنش به دستگيری اعضای جامعه بهائی گفته بود که کانادا عميقا از بازداشت اين شش ايرانی نگران است. وی همچنين از جمهوری اسلامی خواسته بود بهائيان دستگير شده را هر چه سريع تر آزاد کند.


بر اساس منابع وابسته به بهائيان، از انقلاب سال۵۷ تا امروز نزديک به ۲۰۰بهائی در ايران اعدام شده اند.


XS
SM
MD
LG