لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

نارضایتی معلمان از بدقولی دولت محمود احمدی نژاد


دو روز از حرکت اعتراضی سه روزه ای که کانون صنفی معلمان ايران خواستار انجام آن توسط معلمان شده است، می گذرد.

اين تشکل غير دولتی از فرهنگيان خواسته بود در اعتراض به عدم تحقق خواسته های صنفی خود، بين روزهای ششم تا هشتم ارديبهشت به حرکات اعتراضی، مانند خودداری از تدريس و عدم حضور در کلاس های درس و مدارس دست بزنند.

کانون صنفی معلمان ايران در زمستان سال گذشته درصدد انجام اين اعتراض صنفی بود، اما با قول محمود احمدی نژاد، مبنی بر اجرای اين قانون از فروردين ماه سال جاری، اين اقدام به تعويق افتاده بود.

کانون صنفی معلمان ايران گفته بود در صورت اجرا نشدن اين قانون تا پايان فروردين ماه سال جاری، اين حرکت اعتراضی را آغاز خواهد کرد.

اين تشکل غير دولتی در همين ارتباط، در بيانيه ۳۱ فروردين ماه خود، دليل شروع اين حرکت اعتراضی سه روزه را تاخير بيش از حد دولت محمود احمدی نژاد در اجرای قانون مديريت خدمات کشوری دانست.

در اين ميان، حرکت اعتراضی مورد نظر کانون صنفی ايران در شرايطی در حال انجام است که گزارش های ضد و نقيضی در مورد آن انتشار يافته است.

به عنوان مثال، شيرزاد عبداللهی، کارشناس مسايل آموزش و پرورش در تهران، در گفت و گو با « راديو فردا» گفت:« فراخوان کانون صنفی معلمان ايران با استقبال معلمان مواجه نشده است» و افزود:« فقط در سطح مدارس پسرانه و در دبيرستان های شهرهای بزرگ، به طور محدود، از فراخوان کانون استقبال شده است و کمتر از يک درصد از مدارس تحت تاثير اين حرکت اعتراضی قرار داشتند.»

کانون صنفی معلمان ايران هشدار داده است که اگر حداکثر تا پايان روز دهم ارديبهشت، خواسته های معلمان تحقق نيابد، اين تشکل صنفی حق برگزاری اعتراضات گسترده را خصوصا در هفته معلم برای فرهنگيان محفوظ می داند.
در کنار اين موضوع، مختار اسدی، عضو شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان ايران، ضمن اشاره به استقبال معلمان در پاره ای مناطق ايران، به دلايلی اشاره کرد که می تواند مانع از گستردگی حرکت اعتراضی معلمان باشد.

وی به «راديو فردا» گفت: «ما از نظر رسانه ای مشکل داريم و نمی توانيم خيلی از معلمان را در جريان بگذاريم. يعنی خيلی از همکاران ما با اينکه راغب هستند که در اين اعتصاب و حرکت شرکت کنند، اما بعضی اوقات حتی در جريان قرار نمی گيرند.»

يک معلم در اردکان يزد در مورد مشکل اطلاع رسانی به «راديو فردا» گفت: « چيزی در مورد اين فراخوان نشنيده ايم.»

از سوی ديگر، کوروش، معلم در استان خوزستان، در گفت و گو با «راديو فردا» از فشارهای امنيتی بر معلمان گفت و اضافه کرد: «در خوزستان، اصلا اجازه نمی دهند که کسی تکان بخورد. در تمام مدارس، يک يا دو جاسوس گذاشته اند. طوری با ما برخورد می شود که انگار بيگانه هستيم.»

او افزود:« از همه چيز باخبريم و همه چيز را می دانيم، اما اجازه نمی دهند که کاری انجام دهيم.»

در همين ارتباط، برخی گزارش ها که توسط مقام های رسمی تاييد نشده است، حکايت از بازداشت دو فعال حقوق معلمان در ممسنی و تهران دارد.

اسماعيل عبدی، عضو کانون صنفی معلمان ايران در تهران، با اشاره به وقت محدود اين تشکل صنفی، امکانات محدود خبررسانی و آنچه که فشارهای امنيتی بر روی فعالان حقوق معلمان می نامد، به «راديو فردا» گفت: « می گويد که فرهنگيان در برخی از نقاط ايران استقبال خوبی از فراخوان کانون صنفی معلمان ايران داشته اند.»

وی اضافه کرد: «در کرمانشاه و مياندوآب، در بيش از ۵۰ درصد مدارس، به خصوص دبيرستان ها، از حرکت کانون استقبال کردند، همچنين حرکت خوبی در کردستان انجام شد و در استان های گيلان و اردبيل، حرکت معلمان خوب بوده است. البته در شهرهای واقع در شرق ايران هم هنوز گزارش خاصی به دست ما نرسيده است.»

آقای عبدی در خصوص استان تهران گفت: «فراخوان کانون در شهرستان های استان تهران با استقبال خوبی مواجه بوده است و در شهر تهران، برخی مناطق مانند منطقه دو، سه، ۱۶ و ۱۷ گزارش های بسيار خوبی دريافت کرده ايم و حرکت معلمان در منطقه چهار بسيار عالی بوده است.»

يک معلم در استان فارس نيز به « راديو فردا» گفت: « تقريبا ۸۰ درصد معلمان در کلاس های درس حاضر نشدند.»

در همين حال، رسانه های ايران که بيانيه کانون صنفی معلمان ايران را منتشر نکرده بودند، از حرکت های اعتراضی معلمان خبری نداده اند.

در اين ميان، پرسشی که مطرح می شود، آن است که واکنش خانواده ها نسبت به اين حرکت اعتراضی معلمان چه بوده است؟

آقای اسدی در پاسخ گفت: «خانواده ها در جريان اين چند سال هستند و از خواسته های به حق معلمان باخبرند. آنها می دانند که خواسته های معلمان همان خواسته های دانش آموزان است، زيرا وقتی معلم با خيال آسوده به کلاس برود، به نفع فرزندانشان است.»

اما شيرزاد عبداللهی با اين گفته موافق نيست.

وی گفت: «اين حرکت مقداری به وجهه معلمان در بين اقشار مختلف، به خصوص، اوليای دانش آموزان ضربه می زند و آنان فکر می کنند که معلمان به خاطر مسايل صنفی خود به برنامه های آموزشی ضربه می زنند.»

تشکل های صنفی معلمان، در چند سال اخير خواستار اجرای قانون مديريت خدمات کشوری بوده اند. به باور اين تشکل ها، دستمزد و مزايای معلمان با اجرای اين قانون افزايش خواهد يافت.

در اين حال، خودداری دولت محمود احمدی نژاد از اجرای اين قانون، باعث برگزاری تظاهرات مسالمت آميز معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی در اسفند سال ۸۵ شد؛ تظاهراتی که برخوردهای امنيتی، قضايی و اداری را با فعالان حقوق معلمان به همراه داشت.

اسماعيل عبدی، عضو کانون صنفی معلمان ايران، اشاره کرد که تاکنون مطالبات معلمان از سوی مقام های دولت برآورده نشده است.

اين فعال حقوق معلمان گفت: «از سال ۱۳۸۳ که آقای حداد عادل، رييس سابق مجلس شورای اسلامی، از الزام دولت برای پرداخت حقوق معلمان بر اساس اين قانون خبر داد، چند سال می گذرد و حال که به تصويب رسيده است، به جای پرداخت معوقه های آن و اجرای قانون، به طور کل، در اجرای آن تعلل می کنند.»

در همين حال، خبرگزاری کار، ايلنا، روز يکشنبه در گزارشی نوشت: «فرهنگيان شاغل و بازنشسته در انتظار دريافت برخی از مطالبات خود هستند.»

در اين ميان، کانون صنفی معلمان ايران هشدار داده است که اگر حداکثر تا پايان روز دهم ارديبهشت، خواسته های معلمان تحقق نيابد، اين تشکل صنفی حق برگزاری اعتراضات گسترده را خصوصا در هفته معلم برای فرهنگيان محفوظ می داند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG