لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

استيضاح وزير آموزش و پرورش و «نارضايتی معلمان»


تا به حال ۸۲ نماينده مجلس طرح استيضاح عليرضا علی احمدی، وزير آموزش و پرورش، را امضا کرده اند
تا به حال ۸۲ نماينده مجلس طرح استيضاح عليرضا علی احمدی، وزير آموزش و پرورش، را امضا کرده اند

در حالی که دولت نهم به دليل جعلی بودن مدرک تحصيلی علی کردان وزير کشور تحت فشار بی سابقه ای قرار گرفته، منابع خبری در ايران از طرح استيضاح عليرضا علی احمدی، وزير آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد خبر می دهند.


استيضاح وزير آموزش و پرورش قرار است به صورت غير علنی انجام شود و تا به حال ۸۲ نماينده مجلس آنرا امضا کرده اند.


در صورتی که وزير آموزش و پرورش نتواند رای اعتماد مجلس هشتم را کسب کند، وی نهمين وزير دولت آقای احمدی نژاد خواهد بود که از سمت خود کنار می رود.


نمايندگان مجلس در طرح خود پنج محور را برای استيضاح آقای علی احمدی مطرح کرده اند و می گويند که «نارضايتی حداقل ۹۰ درصد از قشر فرهنگيان از وزير»، از جمله دلايل بازخواست وی است.


اما شيرزاد عبداللهی، کارشناس آموزش و پرورش در گفت و گو با راديو فردا می گويد که دلايل نارضايتی معلمان آن چيزی نيست که نمايندگان مجلس برای استيضاح مطرح کرده اند.


رادیو فردا: آيا دلايل استيضاح وزير آموزش پرورش با نا رضايتی معلمان، آن گونه که نمايندگان می گويند، ارتباط دارد؟


شيرزاد عبداللهی : معلم ها٬ تنها از وزير آموزش و پرورش٬ که پنج شش ماه است که آمده٬ ناراضی نيستند٬ بلکه بيشتر از آن٬ از مجلس و دولت ناراضی هستند.


به اين ترتيب که مثلا" ٬قانون مديريت خدمات کشوری٬ اکنون با گذشت يک سال٬ هنوز اين قانون اجراء نشده٬ نمايندگان مجلس می توانند و می توانستند همين سئوال را از رييس دولت بپرسند که به چه دليل قانون مصوب مجلس و تاٴئيد شده شورای نگهبان٬ به بهانه کمبود منابع٬ را اجراء نکرده؟


اين هست که نارضايتی معلمان٬ صرفا" به شخص وزير بر نمی گردد٬ مثلا" با عوض شدن اين وزير و آمدن شخص ديگری مشکلات حل نمی شود. به هرحال اين را بايد در يک معادله سياسی ديد٬ نه در يک معادله کارشناسی آموزشی و پرورشی.


  • «در طول تاريخ آموزش و پرورش٬ کسری بودجه ای که امسال وجود دارد٬ سابقه نداشته است. درسال جاری٬ يعنی در ماه چهارم و پنجم سال جاری٬ اعلام شد که آموزش و پرورش نزدیک به هفت ميليارد دلار کسری بودجه دارد٬ و این رقم چيزی حدود هشتاد درصد بودجه مصوب امسال است
شيرزاد عبداللهی، کارشناس آموزش و پرورش

يعنی می خواهيد بگوييد اختلافی که بين مجلس و دولت بر سر انتخاب وزير کشور وجود داشت و يا اختلافات نظرهای موجود در حوزه مسائل اقتصادی٬ باعث می شود که مجلس بخواهد به نوع ديگری٬ به بدنه دولت٬ فشار بيآورد؟


بله٬ وزارت آموزش و پرورش نقش چشم اسفنديار دولت ها را دارد. وزارت خانه ای است گسترده با پرسنل زياد٬ حدود يک ميليون و صدهزار پرسنل٬ با مشکلات عديده و گستردگی بسيار در سراسر کشور.


چنين وزارت خانه بزرگی قطعا" مشکلات بزرگی هم دارد و معمولا" نماينده های مجلس٬ هرجا که می خواهند يقه دولت را بگيرند و با دولت زورآزمائی کنند٬ می روند به دنبال جائی که دولت ضعيف باشد و می روند در پی حلقه ضعيف تر. به نظر من٬ حلقه ضعيف٬ هم اين دولت و هم دولت های گذشته٬ وزارت آموزش و پرورش است.


آقای عبداللهی٬ اگر به خاطر داشته باشيد٬ موقع اعتراضات صنفی معلمان٬ جمهوری اسلامی اعلام می کرد که٬ اينها قصد اخلال در امنيت ملی را دارند و بسياری از اين معلمين را در سراسر کشور دستگير کردند.


حالا نماينده های مجلس اعلام می کنند که نود درصد از معلمين از وزارت آموزش و پرورش ناراضی هستند بنابراين بايد وزير آموزش و پرورش را استيضاح کرد، اين تضاد را٬ شما٬ چطور می توانيد معنی کنيد؟


عرض کنم نارضايتی معلمين٬ از اين دولت٬ يک واقعيت عينی هست. امسال حقوق ها بسيار کم افزايش پيدا کرده است. در طول تاريخ آموزش و پرورش٬ کسری بودجه ای که امسال وجود دارد٬ سابقه نداشته است. درسال جاری٬ يعنی در ماه چهارم و پنجم سال جاری٬ اعلام شد که آموزش و پرورش نزدیک به هفت ميليارد دلار کسری بودجه دارد٬ و این رقم چيزی حدود هشتاد درصد بودجه مصوب امسال است.


اين واقعا" بی سابقه است٬ اين وضعيتی بوده که٬ در اين شرايط٬ برای آموزش و پرورش اتفاق افتاده. به نظر من٬ آن جريانی که مسئوليت دارد٬ کليت دولت و مجلس هستند.


XS
SM
MD
LG