لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

دو فعال دیگر در زمینه حقوق معلمان در ایران به زندان رفتند


اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان: (از چپ به راست) محمود بهشتی، مجتبی قریشیان، رسول بداقی، علی‌اکبر باغانی
اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان: (از چپ به راست) محمود بهشتی، مجتبی قریشیان، رسول بداقی، علی‌اکبر باغانی
به دنبال افزایش فشارهای امنيتی و قضايی بر فعالان حقوق معلمان، علی‌اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی، دبير کل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ايران، روز چهارشنبه پس از احضار به وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شدند.

آقايان باغانی و بهشتی لنگرودی پيش از اين برای روز شنبه احضار شده بودند که دوباره تلفنی با آنان تماس گرفته و از آنان خواسته شده بود که صبح روز چهارشنبه به وزارت اطلاعات مراجعه کنند.

بر اساس گزارش‌ها، احضار اين دو فعال حقوق معلمان در پی بيانيه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ايران به مناسبت روز معلم صورت گرفته است.

در اين بيانيه، از جمله از برخوردهای امنيتی و قضايی با فعالان حقوق معلمان انتقاد شده و امضاکنندگان آن خواستار آزادی تمامی فعالان زندانی حقوق معلمان شده بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران همچنين اعلام کرده بود که اعضای شورای مرکزی کانون معلمان و فعالان صنفی معلمان از روز ۱۲ تا ۱۸ ارديبهشت‌ماه به نشانه اعتراض به احکام غيرقانونی اعدام و حبس غيرقانونی همکاران زندانی خود اقدام به اعتصاب غذای کامل خواهند کرد.

اما بازداشت فعالان حقوق معلمان محدود به آقايان باغانی و بهشتی لنگرودی نمی‌شود.

بر اساس گزارش‌های تاييد نشده، توفيق مرتضی‌پور، يکی از فعالان حقوق معلمان در تبريز، نيز روز چهارشنبه توسط ماموران امنيتی بازداشت شده است.

پيش از اين، وب‌سايت خبری «کلمه»، نزديک به ميرحسين موسوی، گزارش داده بود که سه فعال حقوق معلمان در همدان توسط اداره اطلاعات اين شهر بازداشت شده‌اند.

به نوشته وب‌سایت کلمه، اداره اطلاعات همدان از علی نجفی، محمد خانی و سعيد جهان‌آرا خواسته بود که روز شنبه خود را به آن اداره معرفی کنند.

اين سايت نوشته است: «آقايان نجفی، خانی و جهان‌آرا در پی حضور در اداره اطلاعات همدان برای مدتی طولانی بازجويی و سپس به بازداشتگاه‌های انفرادی اداره اطلاعات منتقل شدند.»

پيش از اين و در ماه‌های گذشته، شماری از فعالان حقوق معلمان در ایران بازداشت و به اتهام‌های امنيتی زندانی شده‌اند.

يکی از اين فعالان، رسول بداقی، عضو هيئت مديره کانون صنفی معلمان ايران، است که از شهريورماه سال گذشته تاکنون زندانی است.

او هفته گذشته با اعتراض به ادامه بازداشت خود اعلام کرد که به مناسبت روز معلم، در روزهای ۱۱ و ۱۲ ارديبهشت، اعتصاب غذا خواهد کرد.

هاشم خواستار، عضو کانون صنفی فرهنگيان استان خراسان و معلم بازنشسته، از ديگر فعالان حقوق معلمان است که از شهريورماه سال گذشته تاکنون در زندان وکيل‌آباد مشهد به سر می‌برد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای خواستار در زندان وکيل‌آباد به بيماری‌های داخلی و قلبی و نيز مشکلات بينايی و فشار خون دچار شده، اما از دسترسی به پزشک متخصص محروم بوده است.

يکی ديگر از فعالان حقوق معلمان محمد داوری است که در عين حال روزنامه‌نگار است و تا پيش از بازداشت در شهريور سال گذشته، سردبيری سايت «سحام‌نيوز» را بر عهده داشت.

در کنار دیگر فعالان زندانی، می‌توان به فرزاد کمانگر، معلم در استان کردستان، اشاره کرد که به اتهام ارتباط با حزب کارگران کردستان به اعدام محکوم شده است.

اين اتهام بارها از سوی فرزاد کمانگر، خانواده‌اش و وکيل مدافع او رد شده است.

در همين حال، دادگاه جزايی کرمانشاه دو عضو شورای مرکزی کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه را به پرداخت يک ميليون ريال جزای نقدی و يک ميليون ريال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم کرده است.

اتهام اين دو فعال حقوق معلمان اخلال در نظم سيستم آموزش و پرورش از طريق برگزاری تجمعات غيرقانونی و تعطيلی بيش از ۲۹ مدرسه اعلام شده است.

همزمان با بازداشت‌ها، وب‌سايت‌های کانون صنفی معلمان ايران، سخن معلم و بسياری از وبلاگ‌‌های معلمان در روزهای اخير فيلتر شده‌اند.

اين برخوردهای امنيتی و قضايی با فعالان حقوق معلمان در حالی صورت می‌گيرد که در گذشته سازمان‌های بين‌المللی بارها از اين سياست جمهوری اسلامی ايران انتقاد کرده‌اند.

در همین ارتباط، فدراسيون آموزش بين‌الملل ضمن درخواست لغو تمامی احکام صادر شده برای فعالان حقوق معلمان و آزادی آنان، از کشورهای غربی مانند بريتانيا، آمريکا و هلند درخواست کرده است تا در مذاکرات خود با ايران خواستار احترام گذاشتن مقام‌های ايرانی به حقوق بشر و فعالان مدنی از جمله فعالان حقوق معلمان شوند.
XS
SM
MD
LG