لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

«نیروهای امنیتی از تجمع معلمان در تهران جلوگیری کردند»


فعالان حقوق معلمان در تهران می گويند: نيروهای انتظامی و امنيتی جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه از برگزاری تجمع فرهنگيان در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در خيابان سپهبد قرنی تهران جلوگيری کردند.

به دعوت کانون صنفی معلمان ايران، اين تجمع قرار بود در اعتراض به اجرا نشدن قانون مديريت خدمات کشوری از سوی دولت محمود احمدی نژاد برگزار شود.

اين تشکل مستقل معلمان از فرهنگيان خواسته بود تا بين ساعات يک تا سه بعدازظهر روز دوشنبه، در مقابل وزارت آموزش و پرورش در تهران و ادارات آموزش و پرورش در مراکز استان ها و شهرها تجمع کنند.

با اين حال، به گفته مختار اسدی، عضو شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان ايران، درتهران، نيروهای امنيتی و انتظامی از برگزاری اين تجمع ممانعت کردند.

اين فعال حقوق معلمان به « راديو فردا» گفت: «خبرهايی که به ما رسيده، حاکی از آن است که پيش از آنکه همکاران فرهنگی بتوانند به خيابان سپهبد قرنی برسند، نيروهای انتظامی و لباس شخصی، اجازه برگزاری تجمع را به آنان ندادند.»

وی افزود:« حتی دوستان فرهنگی گفته اند که اين نيروها اقدام به ضرب و شتم کرده اند. البته هنوز خبر موثقی در اين زمينه به دست ما نرسيده است.»

آقای اسدی همچنين خبر داد که رسول بداقی، عضو هيئت مديره کانون صنفی معلمان ايران، توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده است.

در شرايطی که هنوز اين خبر از سوی رسانه های رسمی گزارش نشده است، برخی اخبار غير رسمی حاکی از بازداشت دو فعال ديگر حقوق معلمان در تهران است.

در اين ميان، مختار اسدی اشاره می کند، بر اساس آخرين گزراش هايی که دريافت کرده، تجمع معلمان در شهرهای کرمانشاه و سنندج، بدون هيچ مشکلی برگزار شده است.

فراخوان برای برگزاری تجمع در تهران و شهرستان ها دو روز پس از پايان اعتراض صنفی سه روزه معلمان در برخی از شهرهای ايران در هفته گذشته صادر شده بود.

اين حرکت اعتراضی با هدف درخواست برای اجرای قانون مديريت خدمات کشوری صورت گرفته بود.

البته برخی از منابع غير رسمی خبری مانند سايت « رجا نيوز» نزديک به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، گزارش دادند که اين حرکت صنفی با شکست مواجه شده است.

اين در حالی بود که رسانه های جمهوری اسلامی ايران هيچ گزارشی در مورد اعتراض معلمان منتشر نکردند.

کانون صنفی معلمان ايران پنجشنبه گذشته از فرهنگيان خواست حرکت اعتراضی ديگری را انجام دهند.

اين تشکل غير دولتی در زمستان سال گذشته درصدد انجام اين اعتراض صنفی بود، اما با قول محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، مبنی بر اجرای اين قانون از فروردين ماه سال جاری، اين اقدام به تعويق افتاده بود.

کانون صنفی معلمان ايران گفته بود در صورت اجرا نشدن اين قانون تا پايان فروردين ماه سال جاری، اين حرکت اعتراضی را در ارديبهشت ماه آغاز خواهد کرد و در صورت تحقق نيافتن خواسته فرهنگيان تا روز دهم ارديبهشت، حق برگزاری اعتراضات گسترده را برای خود محفوظ می داند.

تشکل های صنفی معلمان، در چند سال اخير خواستار اجرای قانون مديريت خدمات کشوری بوده اند. به باور اين تشکل ها، دستمزد و مزايای معلمان با اجرای اين قانون افزايش خواهد يافت.

در همین حال، خودداری دولت محمود احمدی نژاد از اجرای اين قانون، باعث برگزاری تظاهرات مسالمت آميز معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی در اسفند سال ۸۵ شد؛ تظاهراتی که برخوردهای امنيتی، قضايی و اداری را با فعالان حقوق معلمان به همراه داشت.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG