لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

اخبار متناقض در مورد بازگشایی بازار تهران


بازار تهران در روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه. (عکس از ایسنا)
بازار تهران در روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه. (عکس از ایسنا)

در حالی که دو خبرگزاری « فارس» و « مهر» روز دوشنبه از بازگشایی بازار تهران خبر دادند، خبرگزاری کار، ایلنا، اعلام کرد که بازار تهران در روز دوشنبه تعطیل بود.


این گزارش های متناقض پس از گزارش هايی از گسترش اعتصاب بازاريان در تهران و دیگر شهرها در اعتراض به يک قانون تازه مالياتی منتشر شده اند.


خبرگزاری «فارس» و «مهر» روز دوشنبه گزارش دادند که صبح دوشنبه ۲۲ مهر ماه، بازار تهران، پس از پايان نشست جامعه انجمن های اسلامی بازار و با حضور روسای برخی انجمن های صنفی در مسجد مسجد امام (مسجد شاه) بازار، بازگشايی شد.


شما چه فکر می کنید؟
  • نجفیان از نجف آباد: دولت ايران و همچنين مراكز قدرت تحت كنترل بازار مي باشد و علت بيشتر مشكلات مملكت به خاطر دخالت اينها در سياست است...
در بخش شما چه فکر می کنید، نظرات خود را درباره اعتصاب بازاریان با دیگران درمیان بگذارید یا برای ما پیام بگذارید (۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲)




اين دو خبرگزاری از نشست اتحاديه های صنفی با وزارت بازرگانی ايران در شامگاه يکشنبه خبر دادند، اما تا ظهر روز دوشنبه جزئياتی از اين توافق منتشر نشده بود.



در پی اجرای يک قانون جديد مالياتی در ايران با عنوان «قانون ماليات بر ارزش افزوده»، از روز شنبه ۱۳ مهرماه، رسانه های ايران گزارش هايی از اعتصاب برخی اصناف در برخی شهرهای ايران منتشر کرده بودند.

اين اعتصاب، از بخش هايی از بازار اصفهان آغاز شد و به تهران، شیراز، مشهد و برخی از شهرها سرايت کرد.

در همین حال، روز پنجشنبه، درپی انتشار خبرهايی از ادامه اعتصاب ها، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، طی فرمانی به وزارت بازرگانی ايران، دستور تعويق اجرای قانون جديد مالياتی را برای دو ماه صادر کرد.

اما بر اساس گزارش های خبرگزاری های ايران، از دامنه اعتصابات کاسته نشد و روز يکشنبه گزارش هايی از تعطيلی بخش هايی از بازار تهران منتشر شد.


بازاریان معترض مدت دو ماه را کافی ندانستند و خواستار به تعویق افتادن آن برای یک سال و یا لغو آن شدند.

شامگاه يکشنبه، جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار که يک انجمن صنفی – سياسی است، با انتشار اطلاعيه ای ضمن درخواست از بازاريان برای حضور در محل کار خود، از آنان خواست با «حفظ وحدت و هوشياری خود مانع از سوء استفاده بد خواهان نظام شوند.»

همزمان با انتشار خبر بازگشايی بازار تهران، خبرگزاری رسمی ايران، «ايرنا»، از تشکيل يک کميته ويژه برای «بررسی نقطه نظرات اصناف کشور» در رابطه با قانون تازه مالياتی خبر داد.


به گزارش ايرنا، تشکيل اين کميته، از نتايج نشست يکشنبه شب انجمن های صنفی و وزارت بازرگانی بوده است.

در همين حال، خبرگزاری های ايران دوشنبه صبح اعلام کردند که پرويز داوودی، معاون اول رييس جمهوری ايران، قرار بوده است پيش از ظهر دوشنبه، در مسجد امام (شاه) بازار تهران، سخنرانی کند.

اما این سخنرانی انجام نشد و عصر دوشنبه، دفتر امور رسانه های رياست جمهوری اعلام کرد که هيچ گونه برنامه ای مبنی بر حضور و يا سخنرانی پرويز داوودی در بازار تهران در برنامه های وی طراحی نشده بود.


از سوی دیگر، « ایلنا» در گزارشی متفاوت از بازار تهران نوشت که بازار تهران ششمین روز اعتصاب خود را سپری کرد.


بر اساس این گزارش، بازار طلافروشان و پارچه فروشان از جمله بازارهایی بوده اند که روز دوشنبه به تعطیلی خود ادامه دادند.



  • «بر اساس دستور ريیس جمهوری، قانون ماليات بر ارزش افزوده تنها هنگامی در مورد صنوف به اجرا در خواهد آمد که توافق کامل با آنها حاصل شده و آموزش های لازم به آنها داده شده باشد.»
علی اکبر عرب مازار، ریيس سازمان امور مالياتی کشور

با این همه، این خبرگزاری به نقل از رییس مجامع امور صنفی اصفهان نوشت که اعتراض ها در این شهر پایان یافته است و همه بازارها باز هستند.


« تا اطلاع ثانوی»


علی اکبر عرب مازار، ریيس سازمان امور مالياتی کشور، روز دوشنبه اعلام کرد: بر اساس دستور ريیس جمهوری، قانون ماليات بر ارزش افزوده تنها هنگامی در مورد صنوف به اجرا در خواهد آمد که توافق کامل با آنها حاصل شده و آموزش های لازم به آنها داده شده باشد.


به گزارش خبرگزاری « مهر»، وی این موضوع را در نشست اصناف با مسئولان ارشد سازمان امور مالیاتی اعلام کرد.


در همین ارتباط، محمد شکریه، نايب ریيس شورای اصناف کشور، گفت: ریيس سازمان امور مالياتی در اين جلسه عنوان کرد که اجرای ماليات بر ارزش افزوده صنوف را تا اطلاع ثانوی به تعويق می اندازد.
XS
SM
MD
LG