لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

نمایش فیلم جنجالی «هشت» در فستیوال رم


فستيوال فيلم رم از ۲۲ اکتبر(اول آبان) آغاز شده و تا ۳۱ اکتبر(دهم آبان) ادامه خواهد داشت.
فستيوال فيلم رم از ۲۲ اکتبر(اول آبان) آغاز شده و تا ۳۱ اکتبر(دهم آبان) ادامه خواهد داشت.

فيلم های کوتاه « ويم وندرس» و « جين کمپيون»، دو فيلم ساز مطرح سينمای آلمان و آمريکا، در مورد فقر در فستیوال فیلم رم به نمايش در آمد.


اين در حالی است که برنامه توسعه سازمان ملل متحد که حامی مالی پروژه بود، از ادامه کار صرف نظر کرده بود.


فيلم هشت، فيلم هشت اپيزودی از هشت کارگردان متفاوت است که در راستای هشت هدف توسعه سازمان ملل متحد در هزاره جديد، از جمله کاهش تعداد مردم فقير در سرتاسر جهان تا سال ۲۰۱۵ میلادی، ساخته شده است .


هر یک از کارگردانان از زاويه متفاوتی به تاثير فقر و فقدان دسترسی به تحصيلات و امکانات اوليه بهداشتی در نقاط فقر زده جهان و حتی در کشورهای ثروتمند غربی پرداخته اند .


« عبدالرحمن سيساکو»، فيلم ساز آفريقايی، به شرايط يک پسر بچه هشت ساله در مدرسه ای بدون هيچ گونه امکاناتی در اتيوپی پرداخته است.



هر یک از کارگردانان از زاويه متفاوتی به تاثير فقر و فقدان دسترسی به تحصيلات و امکانات اوليه بهداشتی در نقاط فقر زده جهان و حتی در کشورهای ثروتمند غربی پرداخته اند .

« گارسيا برنال» پدری را در کشور ايسلند نشان می دهد که برای پسرش از ضرورت تحصيل می گويد و « جين کمپيون»، کارگردان فيلم معروف « پيانو»، ويرانی بر اثر خشکسالی در استراليا را نمايش می دهد.


« گاس ون سنت»، فيلم ساز آمريکايی فيلم تحسين شده « فيل»، تضاد ميان زندگی اسکيت بازان آمريکايی با مرگ ومير وحشتناک کودکان در کشورهای فقير را به تصوير می کشد .


« يان کونن»، فيلم ساز هلندی، زن حامله ای در آمازون را نشان می دهد که به دنبال دکتر است، و « گاسپار نويه»، فيلم ساز آرژانتينی، به بيماری ايدز پرداخته است.


اما در اين ميان، « ميرا نير»، فيلم ساز هندی، به ديگر هدف سازمان ملل متحد در راستای توسعه ملل نظر داشته است، يعنی برابری زن با مرد؛ فيلمی که باعث شد برنامه توسعه سازمان ملل متحد از پشتيبانی فيلم ها سرباززند.


فيلم خانم نير، داستان يک زن مسلمان ساکن نيويورک است که تصميم می گيرد شوهر و پسرش را به خاطر عشق يک مرد متاهل ترک کند .


در ماه آوريل سال ۲۰۰۸، آژانس برنامه توسعه سازمان ملل متحد خواستار خروج فيلم ميرا نير به علت احتمال خشم مسلمانان از اين مجموعه شد، اما به علت حذف نشدن فيلم، از حمايت مجموعه آن منصرف شد.


کارگردان فيلم در جشنواره رم از انتخاب خود دفاع کرد و گفت:« اين فيلم درمورد زنی است که حق بيان خود را دارد.»


در سومين دوره فستيوال فيلم رم، بيشتر فيلم های اروپايی، مستقل و از فيلم سازان جوان به نمايش درمی آيد و تنها يک فيلم از سينمای آمريکا حضوردارد.


از سينمای ايران نيز يک فيلم مستند به نام « هفت زن نابينا» ساخته محمد شيروانی در اين فستيوال به روی پرده می رود .


فستيوال فيلم رم از ۲۲ اکتبر(اول آبان) آغاز شده و تا ۳۱ اکتبر(دهم آبان) ادامه خواهد داشت .


XS
SM
MD
LG