لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

«مسير پارک»، برنده يوزپلنگ طلايی لوکارنو شد


انریکو ریورو کارگردان فیلم «مسير پارک» علاوه بر يوزپلنگ طلايی، جايزه فيپرشی منتقدين جهانی سينما را نيز به دست آورد.
انریکو ریورو کارگردان فیلم «مسير پارک» علاوه بر يوزپلنگ طلايی، جايزه فيپرشی منتقدين جهانی سينما را نيز به دست آورد.


شصت و يکمين دوره جشنواره فيلم لوکارنو سوئيس شامگاه شنبه ۱۶اوت به پايان رسيد و فيلم «مسير پارک» از کارگردان مکزيکی، انريک ريورو که به فاصله طبقاتی ميان فقيران و ثروتمندان مکزيک امروز می پردازد، يوزپلنگ طلايی را از آن خود کرد.


فيلم انريک ريورو، فيلمساز ۳۲ ساله، داستان خدمتکاری است که در تنهايی يک خانه مجلل حبس شده است؛ خانه ای که مالک آن در نظر دارد آن را بفروشد و خدمتکار بر سر دو راهی ترک خانه و يافتن راهی برای ادامه زندگی مطيع و عادت کرده خود قرار می گيرد.


ريورو «مسير پارک» را از زندگی واقعی نولبرتو کوريا، بازيگر اصلی خود در اين فيلم الهام گرفته است؛ اثری که در آن سوی زندگی فردی قهرمان داستان، گسست ها و تضادهای اجتماعی مکزيک را به نمايش می گذارد.


«مسير پارک» علاوه بر يوزپلنگ طلايی، جايزه فيپرشی منتقدين جهانی سينما را نيز به دست آورد.


جايزه ويژه هيئت داوران که در واقع جايزه دومين فيلم برتر است به فيلم «۳۳ صحنه از زندگی»، دومين فيلم بلند مالگوسکا ژوموسکا، فيلمساز لهستانی اهدا شد.


۳۳» صحنه از زندگی»، ژرفای بحران زن جوانی را در برابر بيماری مادرش به تصوير می کشد.


جايزه بهترين کارگردانی به دنيس کوته، فيلمساز کانادايی و فيلمش، «او آشفتگی می خواهد» تعلق گرفت.


فيلم «مسیر پارک» داستان خدمتکاری است که در تنهايی يک خانه مجلل حبس شده است؛ خانه ای که مالک آن در نظر دارد آن را بفروشد و خدمتکار بر سر دو راهی ترک خانه و يافتن راهی برای ادامه زندگی مطيع و عادت کرده خود قرار می گيرد.

يوزپلنگ نقره ای بهترين بازيگر زن امسال به لياريا اوچينی، بازيگر ايتاليايی فيلم «دريای سياه»، ساخته فدريکو بونتی؛ و يوزپلنگ نقره ای بهترين بازيگر مرد به تايانچ آی آيدين، بازيگر ترکيه ای، به خاطر بازی اش در فيلم «بازار، داستان تجارت» ساخته بن هاپکينز اهدا گرديد.


دو جايزه ويژه نيز به دو فيلم Feast of Vilains از چين و «نوشيدنی روز» از کره جنوبی داده شد.


در بخش «سينماگران زمان حال» فيلم «حصار»، ساخته فرناند ملگار، فيلمساز سوئيسی که به مسائل متقاضيان پناهندگی می پردازد؛ جايزه اصلی را برد و جايزه يوزپلنگ نخستين اثر نيز به هندل کلاوس، فيلمساز اتريشی برای فيلم «مارس» تعلق گرفت.


امسال در شصت و يکمين دوره جشنواره فيلم لوکارنو مروری بر آثار نانی مورتی، فيلمساز نامی ايتاليايی برگزار گرديد و «يوزپلنگ افتخاری» امسال نيز به آموس گيتائی، فيلمساز ۵۸ ساله اسرائيلی، اهدا شد.


مارکو سولاری، مدير جشنواره لوکارنو خبر از ضرر مالی جشنواره در اين دوره را داد.


به گفته سولاری به دليل مواجه با چندين شب بارانی در طول اين دوره، در نهايت حدود صد هزار فرانک سوئيس، معادل ۶۲ هزار يورو جشنواره ضرر داد.


جشنواره فيلم لوکارنو که پس از جشنواره های کن، ونيز و برلين از مهم ترين جشنواره های فيلم اروپا به شمار می آيد از زمره جشنواره هايی است که بيشتر به معرف فيلمسازان جديد از کشورهای مختلف مشهور است و از نمايش فيلم های کارگردانان معروف و ستارگان سينما پرهيز می کند.


در اين دوره از جشنواره لوکارنو دو فيلمساز ايرانی، مسعود بخشی، با فيلم «آرايشگر بغداد» در بخش «يوزپلنگ های فردا» و رحيم ذبيحی با فيلم «سرزمين افسانه» در بخش نمايش های ميدان پيازا، نيز شرکت داشتند.


XS
SM
MD
LG