لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

کتاب های چامسکی برای نظاميان کره جنوبی ممنوع!


عکس: Creative Commons
عکس: Creative Commons

وزارت دفاع کره جنوبی، که با ارتشی ۶۴۰ هزار نفره، در مقابل تهديدات دشمن خود؛ کره شمالی، همواره در حالت آماده باش جنگی به سر می برد، از کتاب های انديشمند و زبان شناس آمريکايی؛ نوام چامسکی، احساس خطر می کند.


به گزارش خبرگزاری « رويترز»، وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد: ممکن است گروهی از افسران ارتش اين کشور را که به گفته آن وزارت خانه، با آوردن کتاب های نوشته شده توسط چپ گرايان به پادگان ها، « توان ذهنی ارتش را تضعيف می کنند» مجازات کند.


وزارت دفاع کره جنوبی چند ماه پيش، ۲۳ کتاب را در محيط های نظامی ممنوع کرد که از جمله آنها، دو کتاب به قلم نوام چامسکی، منتقد سياست خارجی دولت آمريکا، و کتاب پر فروش ديگری به نام « سامری بد» به قلم « چنگ ها جون» پروفسور دانشگاه کمبريج و اهل کره جنوبی، هستند.


در اين ميان، يک گروه از افسران نيروهای مسلح کره جنوبی، اين تصميم را به عنوان سانسور نشريات دانسته و عليه آن به ديوان عالی کشور شکايت کرده اند.


  • « تصميم وزارت دفاع به ممنوع کردن برخی از کتاب ها با هدف حفظ توان و آمادگی ذهنی پرسنل ارتش در کنار توان رزمی شان برای مقابله با خطرات دشمن صورت گرفته است.»
لی سنگ هی، وزير دفاع کره جنوبی

آنها می گويند اگر اين کتاب ها در کشور بطور آزادانه چاپ می شوند و به فروش می رسند، چرا نبايد در محيط های نظامی هم در دسترس باشند.


به گفته اين افسران معترض، تصميم وزارت دفاع اقدامی مغاير با قانون اساسی کره جنوبی است.


اما سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفت: در مورد عملکرد اين افسران معترض، تحقيقات ويژه ای صورت خواهد گرفت.


لی سنگ هی، وزير دفاع کره جنوبی، روز پنجشنبه هشدار داده بود که اين افسران با شکايت از نيروهای مسلح به ديوان عالی کره جنوبی، مرتکب اشتباه بزرگی شده اند.


او افزود: تصميم وزارت دفاع به ممنوع کردن اين کتاب ها با هدف حفظ توان و آمادگی ذهنی پرسنل ارتش در کنار توان رزمی شان برای مقابله با خطرات دشمن صورت گرفته است.


دولت کره جنوبی هنوز رسما در حال جنگ با کره شمالی است که نفرات ارتش آن قريب به ۱.۲ ميليون نفر است.


اين دو کشور در نيمه نخست دهه ۵۰ ميلادی وارد جنگ با يکديگر شدند و از زمان برقراری آتش بس در سال ۱۹۵۳ ميلادی، هنوز پيمان صلح امضا نکرده اند.


XS
SM
MD
LG