لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

ائتلاف عربی به رهبری عربستان حمله به سفارت ایران در صنعا را تکذیب کرد


ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که عملیات نظامی در یمن را علیه نیروهای حوثی مورد حمایت تهران هدایت می‌کند روز پنجشنبه ۱۷ دی بمباران سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی ائتلاف در بیانیه‌ای گفته است: تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که «اتهام‌های وارده درست نیست و هیچ حمله‌ای علیه سفارت (ایران) یا در نزدیکی آن صورت نگرفته است».

وی که نامش فاش نشده، افزوده است: «همچنین تایید می‌کنیم که ساختمان سفارت امن بوده و آسیبی به آن وارد نیامده است».

خبرنگار آسوشیتدپرس در صنعا نیز پیشتر گزارش داده بود که به ساختمان سفارت ایران آسیبی وارد نشده است.

ائتلاف عربی پس از اتهام تهران، اعلام کرد که در مورد بمباران سفارت ایران از سوی این ائتلاف تحقیق خواهد کرد.

ژنرال احمد عاصری،‌ سخنگوی ائتلاف عربی، گفته بود که جنگنده‌های این ائتلاف چهارشنبه شب سکوهای پرتاب موشک متعلق به گروه شبه‌نظامی حوثی را هدف قرار دادند.

به گفته او،‌ گروه حوثی به سوی عربستان موشک پرتاب می‌کردند.

این مقام نظامی ائتلاف مدعی شد که گروه حوثی از تاسیسات غیرنظامی از جمله سفارتخانه‌های تخلیه شده برای اهداف خود استفاده می‌کند.

ژنرال عاصری همچنین گفت که ائتلاف منطقه ای از تمام کشورها خواسته است تا محل اماکن دیپلماتیک خود را اعلام کنند.

اوایل روز پنجشنبه، حسین جابرانصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران، عربستان را متهم کرد که سفارت جمهوری اسلامی در پایتخت یمن را هدف حمله قرار داده که در جریان آن یکی از نگهبانان ساختمان سفارت به شدت مجروح شده است.

وی گفته بود که عربستان این اقدام را «آگاهانه و عامدانه» انجام داده و «تمامی کنوانسیون‌ها و قواعد حقوقی بین‌المللی در زمینه حفاظت از امنیت و مصونیت اماکن دیپلماتیک» را نقض کرده است.

اتهام ایران چند روز پس از آغاز بحرانی دامنه‌دار میان تهران و ریاض بر سر اعدام شیخ نمر النمر، روحانی ناراضی شیعه عربستانی، از سوی ریاض صورت می‌گیرد که باعث حمله گروهی در تهران به سفارت عربستان و به آتش کشیدن آن شد.

به دنبال این اقدام، عربستان روابطش را با ایران قطع و تهران را به نقض مقررارت و کنوانسیون‌های بین المللی در زمینه حفاظت از اماکن دیپلماتیک متهم کرد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از ماه مارس عملیات زمینی و هوایی گسترده‌ای را علیه نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن آغاز کرده و به گزارش خبرگزاری رویترز، حملات هوایی این ائتلاف در روز پنجشنبه بسیار شدید بوده است.

«حمله به سفارت عربستان مردود است»

در ادامه تحولات مربوط به بحران رابطه ایران و عربستان، مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه ایران، که در کویت به سر می‌برد روز پنجشنبه آنچه را «اقدام عده‌ای در حمله به سفارت و کنسولگری عربستان»‌ خواند مردود دانست.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه ایران،‌ آقای سرمدی این موضوع را در دیدار با صباح خالد الصباح، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت، اعلام کرد.

وی همچنین اشاره کرد که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در ارتباط با حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد،‌ دستورهای لازم و اکید را برای پیگیری و برخورد صادر کرده است.

پیش از این،‌ حسن روحانی در نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان شده بود.

او در این نامه نوشته بود که «باید با مجازات عاملان و آمران این جرم آشکار، برای همیشه جلوی این‌گونه تعرضات به امنیت کشور و توهین به اقتدار و جایگاه نظام گرفته شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای روحانی در جلسه هیات دولت ایران در روز چهارشنبه،‌۱۶ دی، نیز حمله کنندگان به سفارت و کنسولگری عربستان را مجرم دانست و از وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور خواست با مامورانی که در بروز این حادثه قصور و کوتاهی داشته‌اند، قاطعانه برخورد کنند.

در این ارتباط،‌ به گزارش خبرگزاری مهر،‌ ابراهیم رییسی، دادستان کل کشور، با اشاره به تحقیقات در پرونده حمله به سفارت عربستان گفت: ابعاد ماجرا توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران در حال پیگیری است.

در پی این حملات، علاوه بر ریاض، کشورهای بحرین، ‌سودان، سومالی، کومور و جیبوتی روابط خود را با ایران قطع کردند. چند کشور نیز روابط‌شان را با تهران کاهش دادند و یا سفیران خود را احضار کردند.

در این میان،‌ به گزارش سایت وزارت امور خارجه ایران،‌ مرتضی سرمدی در دیدار با معاون اول نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت، شیخ النمر را «یک شخصیت مذهبی و آزادیخواه» ‌نامید که به گفته او،‌ اعدامش «نشان از عجز» بوده و موجب افزایش تشنج در منطقه شده است.

این مقام ایرانی با اشاره به اینکه «این مسئولیت همه کشورهاست که جلوی اقدامات تحریک آمیز را بگیرند»،‌ به تلاش برخی کشورها برای تزریق آنچه «تشنج و ناامنی و ایفای نقش مخرب در منطقه» نامید، پرداخت و این گونه اقدامات را «مخل امنیت منطقه» دانست.

آقای سرمدی در عین حال، ‌برخی کشورها را متهم کرد که به گفته او،‌ از تروریسم استفاده ابزاری کرده و از آن در جهت پیشبرد منافع خود استفاده می کنند.

در گذشته، ‌تهران برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان را به دلیل آنچه حمایت از گروه های سلفی و تروریستی نامیده،‌ مورد انتقاد قرار داده بود. این در حالی است که عربستان هم اتهام مشابهی را به ایران وارد کرده است.

دو کشور از ماه‌ها قبل بر سر پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه و یمن اختلاف نظر جدی با هم داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG