لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

انفجارهای انتحاری پیاپی در عراق


همزمان با انفجار بغداد، شهر سامره در شمال بغداد هم شاهد انفجارهای مشابهی بود.
همزمان با انفجار بغداد، شهر سامره در شمال بغداد هم شاهد انفجارهای مشابهی بود.

عراق روز یکشنبه نیز شاهد انفجارهای پیاپی بود و در یکی از خونین ترین انفجارها در بغداد ظرف روزهای اخیر ۲۷ نفر کشته و دهها تن نیز زخمی شدند.



به گزارش خبرگزاری ها از بغداد، اين بمب که دريک ماشين جاسازی شده بود، صبح روز يکشنبه در يکی از مراکز خريد پررفت و آمد در شهر شيعه نشين بياع منفجر شد و خسارات زيادی به مغازه ها و تعداد زيادی از اتومبيل های پارک شده در محوطه شده وارد کرد.

به گفته پليس بغداد، پس از اين انفجار که گفته می شود کار شورشيان وابسته به القاعده بود، مردم با وانت، مجروحان حادثه را به بيمارستان رساندند و به جمع آوری اجساد کشته شدگان پرداختند.


از سه ماه پيش به اين سو، نيروهای آمريکايی با همکاری ارتش عراق، مقررات سختی را برای برقراری امنيت در بغداد شروع کرده اند و با اينکه توانسته اند شمار مرگ های ناشی از درگيری های فرقه ای را در اين شهر به حداقل برسانند اما هنوز نتوانسته اند راهی برای پايان دادن به بمب گذاری های خيابانی که مردم اين شهر را به ستوه آورده است، پيدا کنند.


شهر بياع در جنوب بغداد واقع شده و پيش از اين نيز بارها هدف حملات تلافی جويانه شورشيان سنی قرار گرفته است.


همزمان با اين انفجار، شهر سامره در شمال بغداد هم شاهد انفجارهای مشابهی بود. به گفته پليس، در اين حملات، دو بمب گذار انتحاری با اتومبيل به مقر نيروهای پليس در اين شهر حمله کردند که در نتيجه آن، فرمانده پليس اين شهر وشش نفر دیگر کشته شدند.


عبدالله جبارا، معاون فرمانداری استان صلاح الدين، با تاييد خبر اين انفجارها از کشته شدن جليل ناجی ، رييس پليس سامره در ايستگاه بازرسی پليس، در ورودی اين شهر خبر داد.


سامره، يکی از مهمترين پايگاه های مخالفين سنی دولت نوری المالکی است. مخالفين سنی مستقر در اين شهر که از حمايت القاعده برخودارند، عامل انفجار، يکی از مهمترين مکان های زيارتی شيعيان در فوريه سال ۲۰۰۶ و عامل کشته شدن هزاران تن از شهروندان شيعه عراقی در جريان جنگ های فرقه ای در اين کشور هستند.


در همين حال در عمليات مشترک نيروهای آمريکائی و عراقی در شهرک صدر، شش نفر زخمی شدند.


به گفته پليس عراق، يک هواپيما چند خانه را هدف قرار داد که در جريان آن يک خانه تخريب و شماری زخمی شدند.


نيروهای آمريکايی با پشتيبانی نيروهای عراقی، از آغاز طرح برقراری امينت در بغداد، چندين بار دست به عمليات تجسسی در شهرک صدر زده اند.



اخيرا، آمريکا تلاش کرده است که به کمک ارتش عراق امنيت را در اين کشور برقرار کند، و اعلام کرده که برای کنترل اوضاع، ۳۰ هزار نيروی تازه نفس به عراق اعزام می کند.
XS
SM
MD
LG